MYMATCH projekt a klímaváltozás okozta élelmiszerbiztonsági kihívások megoldásáért

MYMATCH projekt a klímaváltozás okozta élelmiszerbiztonsági kihívások megoldásáért

2025. január 20, hétfő

Az Európai Horizont programnak köszönhetően decemberben elindult a MYMATCH kutatási és innovációs projekt. A négy éven át tartó projekt 9 európai országból 12 elismert partnert köt össze annak érdekében, hogy megoldásokat találjanak az élelmiszerbiztonság sürgető kérdéseire a klímaváltozásból fakadó kihívásokkal összefüggésben. A tervek szerint a projekt végeredménye egy mesterséges intelligencián alapuló Mikotoxin Menedzsment Platform lesz, amely személyre szabottan segíti majd az élelmiszerrendszerben részt vevőket.


Projektáttekintés
A klímaváltozás jelentősen növeli az élelmiszerbiztonsági kockázatokat azáltal, hogy elősegíti a kórokozók szaporodását, a szennyező anyagok előfordulását az élelmiszer-ellátási láncban, valamint újabb lehetséges problémaköröket is rejthet magában. A MYMATCH fókuszában a gombák által termelt mikotoxinok állnak, különösen az Aspergillus, Fusarium és Alternaria fajoké, amelyek gyakran fordulnak elő kukoricában, búzában, paradicsomban és magvakban. Közös összefogassál a MYMATCH célja:

  1. A gombák és mikotoxinok előfordulásához kapcsolódó kockázatok előrejelzése és csökkentése.
  2. Az emberi (különböző étrendeket figyelembe vevő) és állati mikotoxin-kitettség értékelése.
  3. Hatékony kockázatkezelési intézkedések megvalósítása.

Az adatok gyűjtése számos szinten történik majd, az irodalomkutatástól kezdve a kontrollált környezeteken át egészen a szabadföldi kísérletekig, és alapvető adatkészleteket generálnak a projekt célkitűzéseinek teljesítéséhez. Ez lehetővé teszi a pontos klímaváltozási szcenáriókon alapuló prediktív modellek tökéletesítését, hogy előre jelezzék a mikotoxinok európai élelmiszerrendszerekben való előfordulását.


Legfontosabb várható eredmények
A MYMATCH projekt végeredményeként egy mesterséges intelligencia alapú Mikotoxin Menedzsment Platform jön létre, amelyet úgy terveztek, hogy minden élelmiszerrendszeri szereplőt személyre szabott előrejelzésekkel, ajánlásokkal és megelőzési stratégiákkal támogasson. Ez a platform segíti az agrárélelmiszeripari kutatókat, gazdálkodókat, ipari és politikai szereplőket, hogy megalapozott döntéseket hozzanak, és hatékonyan kezeljék a fenyegetéseket rövid és hosszú távon egyaránt. A MYMATCH eszközei és módszerei könnyen kiterjeszthetők lesznek más szennyezőanyagokra is. Olyan potenciális felhasználókkal együtt fogják kialakítani, mint például az EFSA.


Projektindító találkozó az UCSC-ben, Piacenzában
A MYMATCH projekt hivatalosan az Università Cattolica del Sacro Cuore (UCSC) által Piacenzában (Olaszország) 2024. december 12-13-án megrendezett indítótalálkozóval kezdődött. A projekt koordinátor csapata Paola Battilani professzor asszony vezetésével fogadta a partnereket, hogy megvitassák a projekt céljait, megosszák egymással tapasztalataikat, és megtervezzék a következő négy év ütemtervét.


Előretekintés
A sokrétű szakmai partnerei együttműködéseknek köszönhetően a MYMATCH projekt forradalmasítani fogja az élelmiszerbiztonság stabilitását a klímaváltozás okozta problémák ellenére is. 

_______________________________________________________________________________

Press release: Launch of the MyMatch project: addressing food safety in the face of climate change. 
Piacenza, Italy – December 2024 
Contact: contact.mymatchproject@gmail.com, LinkedIn: @MyMatch Project. 
We are excited to announce the launch of the MyMatch research and innovation (R&I) project, an ambitious initiative funded under the Horizon Europe program. Starting in December 2024 and running for the next four years, MyMatch brings together 12 esteemed partners from 9 European countries to tackle the pressing issue of food safety in the context of climate change. 

Project overview 
Climate change significantly increases food safety risks by promoting the growth of pathogens and the occurrence of contaminants in the food supply chain, and introducing new hazards. MyMatch focuses on the impact of climate change on mycotoxins produced by fungi such as Aspergillus, Fusarium, and Alternaria, which are commonly found in maize, wheat, tomato, and nuts. Thanks to a strong and multi-actor partnership, MyMatch aims to: 

1.    Predict and mitigate risks associated with fungi and mycotoxin occurrence.
2.    Assess mycotoxin exposure in humans (considering different diets) and animals.
3.    Implement effective risk management measures.

Data collection will occur at various levels, from literature to controlled environments and open fields, generating essential datasets to fulfil the project's objectives. This will enable the improvement of predictive models based on accurate climate change scenarios to anticipate mycotoxin occurrence in European food systems. 

Key expected outcomes 
The final output of MyMatch will be the AI Mycotoxin Management Platform, designed to support all food system actors with tailored predictions, recommendations, and mitigation approaches. This platform will assist agri-food researchers, farmers, industry stakeholders, and policymakers in making informed decisions and taking effective threat-mitigation actions, both in the short and long term. MyMatch tools and methods will be easily extendable to other contaminant issues and will be co-created with potential users like EFSA. 

Kick-off Meeting at UCSC, Piacenza 
The MyMatch project officially kicked off with a meeting hosted by Università Cattolica del Sacro Cuore (UCSC), the project coordinator, in Piacenza (Italy) on December 12-13, 2024. The coordination team, led by Prof. Paola Battilani, welcomed partners to discuss project goals, share insights, and plan the roadmap for the next four years.

Looking ahead 
With the combined efforts of its partners, MyMatch is set to revolutionize food safety management in the era of climate change. Stay tuned for updates and follow our journey towards a safer and more resilient food supply chain.  


Friss hírek

2024. május 7, kedd

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal épületeinek épületenergetikai fejlesztése

KEHOP PLUSZ-4.1.4-23-2023-00007 (korábban: KEHOP-5.2.2-16-2017-00120)

Tovább >

2024. február 22, csütörtök

SMP FOOD 2022 AMRtool projekt

Pályázat címe: Improvement of data collection of the volume of sales and use of veterinary antimicrobial medicinal products in Hungary

Tovább >

null Az e-kereskedelem előnyei és kockázatai

Az e-kereskedelem előnyei és kockázatai

2016. szeptember 28, szerda

Az internetes kereskedelem szerepe napjainkban folyamatosan nő. Az internet felhasználók többsége rendszeresen vásárol terméket vagy szolgáltatást a világhálón, az értékesített termékek jelentős része élelmiszer. A vásárlás ezen formájának legnagyobb előnye a rugalmasság, hogy a szolgáltatások otthonról bármikor igénybe vehetők, azonban ez az új piaci szegmens számos kockázatot is rejt magában.

Ahogy más ágazatokban, az internetes kereskedelem területén is megtalálhatóak illegális „vállalkozók”, akik kihasználják az internet névtelenséget nyújtó, gyakran átláthatatlan világát. Az előírások hiányos ismeretéből fakadóan az internetes vállalkozások által kínált élelmiszer kockázatot jelenthet.

Mit tehetünk, hogy megvédjük magunkat az internetes kereskedelem veszélyeitől?

A kiválasztott termék megrendelését megelőzően alaposan tanulmányozzuk a honlapon feltüntetett információkat, az oldalon kínált árucikkeket, a weboldal egészét. Ha ennek eredményeként ellentmondást tapasztalunk, az kétes termékre, vagy kétes vállalkozásra utalhat. Az alábbi tippek segíthetnek minimalizálni annak kockázatát, hogy az e-kereskedelemben tevékenykedő fekete vállalkozás áldozatául essünk.

Mindenekelőtt nézzük meg, hogy van-e magyar nyelvű tájékoztató a termékről.

A webáruházak is kötelesek valamennyi, a termékkel kapcsolatos tájékoztatást közzétenni a honlapon, élelmiszerek esetében a lejárati dátumon kívül minden információnak szerepelnie kell, ami a termék jelölésén kötelező. Így például:

  • az élelmiszer neve;
  • az összetevők felsorolása;
  • minden olyan, allergiát vagy intoleranciát okozó összetevő vagy segédanyag, amelyet élelmiszer előállításánál vagy elkészítésénél használnak fel, és a késztermékben még jelen van, akár megváltozott formában is;
  • bizonyos összetevők vagy összetevőcsoportok mennyisége;
  • az élelmiszer nettó mennyisége;
  • a különleges tárolási és/vagy felhasználási feltételek;
  • az élelmiszer-vállalkozás neve vagy cégneve és címe;
  • a származási ország vagy az eredet helye, amennyiben jogszabály előírja;
  • felhasználási útmutató, ha annak hiányában nehéz megfelelően felhasználni az élelmiszert;
  • az 1,2 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú italok esetében a tényleges alkoholtartalom térfogatszázalékban;
  • tápértékjelölés (2016. december 13-tól kötelező).

Jó tudni! A NÉBIH – kockázatbecslés és bejelentés alapján – rendszeresen végez ellenőrzéseket, az élelmiszerértékesítéssel foglalkozó webáruházak száma azonban rendkívül magas. Különösen nagy a kockázat a külföldről közvetlenül házhoz rendelt élelmiszerek esetében, hisz ott a termék egyből a vásárlóhoz kerül.

Mire figyeljünk étrend-kiegészítők rendelése esetén?

Ne rendeljünk olyan készítményt,

  • ami gyors és irreális sikert ígér,
  • melynek tájékoztatója nem érhető el, vagy nem egyértelmű,
  • amit csak az interneten értékesítenek,
  • amelyet magánszemély árul,
  • amelynek összetevői nem ismertek, vagy ismeretlen összetevőt tartalmaz.

Jó tudni! Az étrend-kiegészítők jelölésére speciális szabályok vonatkoznak. Az ilyen termékek esetében is az összes jelölési elemnek szerepelnie kell a honlapon, amelyeket a terméken is megtalálunk.

Legyünk figyelmesek!

  • Ne higgyünk a fórumokon, chat szobákban fellelhető ajánlásoknak. Az ilyen vásárlói tapasztalatok gyakran álcázott reklámok.
  • Tájékozódjunk a megrendelni kívánt termék számunkra ismeretlen összetevőiről.
  • Ellenőrizzük, hogy a honlapon szereplő termékkép megjelenése megegyezik-e a kereskedelmi forgalomban kapható termékével.
  • Ellenőrizzük, szerepel-e a termék az OGYÉI által nyilvántartott, regisztrált étrendkiegészítők listáján.

Gyakorlati tanácsok internetes vásárláshoz

Ellenőrizzük az Impresszum alatt feltüntetett adatokat:

  • teljes cím (nem csak postafiók!),
  • telefonszám,
  • egyéb kapcsolattartási lehetőségek,
  • a weblap cím „hu” végződése nem feltétlenül jelenti azt, hogy az eladó magyar vállalkozó.

Figyeljünk a következőkre:

  • Vásárlás előtt olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF)
  • Az online piacterek, aukciós oldalak, internetes szolgáltatók nem vállalnak felelősséget a közzétett ajánlatok tartalmáért.
  • Körültekintően kell eljárni a külföldi székhelyű szolgáltatók (különösen a nem EU tagországok) esetében. A jogszabályi előírások eltérőek lehetnek.
  • Magyar vállalkozás esetén ellenőrizzük, hogy rendelkezik-e FELIR azonosítóval.
  • A magyar vállalkozásoknak biztosítaniuk kell a 14 napon belüli indoklás nélküli elállási jogot.
  • Az élelmiszerek esetében nem mindig élhetünk az elállás, visszaküldés lehetőségével (pl. gyorsan romló élelmiszerek).
  • Figyeljünk a rejtett költségekre (pl. szállítási költség).
  • Tájékozódjunk az eladó által felajánlott fizetési lehetőségekről. Biztonság szempontjából nagy különbségek lehetnek az egyes pénzátutalási lehetőségek között.
  • Csak biztonságos internetkapcsolat esetén teljesítsük a kifizetést. A biztonságos kapcsolat legegyszerűbben a „https” kapcsolatról ismerhető fel, illetve a böngésző címsorában megjelenő lakat ikonról.
  • A vállalkozó köteles a vásárlót tájékoztatni a székhelyéről, panaszkezelés helyéről.

Mire figyeljünk a termék átvételekor?

  • Valóban az általunk megrendelt termék érkezett meg?
  • Zárt, sértetlen a termék csomagolása?
  • Kaptunk a kiszállított termékhez számlát, szállítólevelet?
  • A számlán szerepeltetett cég megegyezik a honlapon feltüntetett céggel?
  • Gyorsan romló élelmiszer esetében átvételkor a termék hőmérséklete megfelelő?
  • Rendelkezik a termék magyar nyelvű jelöléssel?
  • Állati eredetű élelmiszer esetében tartalmazza a jelölés a létesítmény azonosító jelölést (ovális alakú jel)?
  • Bio termék esetén tartalmazza a csomagolás a kötelező jelöléseket? (tanúsító szervezet kódszáma, EU öko logó, termesztés/tenyésztés helye)
  • Kaptunk a termékhez tájékoztatót, felhasználási útmutatót?
  • Az allergénekre vonatkozó jelölés megegyezik a megrendelt termék esetében feltüntetett információval?
  • Nem járt le a termék fogyaszthatósági/minőségmegőrzési ideje?

Friss hírek

2025. május 5, hétfő

Pest vármegye - 08. számú vizsgálat - Tálalókonyha - Zebegény

Pest vármegye - 08. számú vizsgálat - Tálalókonyha - Zebegény

Tovább >

2025. április 22, kedd

Tanúsító szervezet elismerése

Magyarországon az Öko EK rendelet által előírt ellenőrzési rendszer keretén belül két tanúsító szervezet ellenőrzése alatt tevékenykedhetnek az ökológiai gazdálkodást folytatni kívánó gazdálkodók. A 34/2013. VM rendelet alapján az ökológiai termelés, feldolgozás, forgalmazás ellenőrzési és tanúsítási tevékenység végzésére a NÉBIH jogosult tanúsító szervezetet elismerni.

Tovább >