Az erdőirtásmentes termékekről szóló rendelet – EUDR


Az EUDR alapcélja 

Az EUDR rendelet 3. cikke szerint a releváns áruk és a releváns termékek az EU piacán csak akkor hozhatók forgalomba vagy forgalmazhatók, illetve csak akkor vihetők ki onnan, ha az alábbi feltételek mindegyike teljesül:

  • erdőirtásmentesek,
  • előállításuk az előállító ország vonatkozó jogszabályaival  összhangban történt, és
  • kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozattal  vannak ellátva.

EUDR legfontosabb tudnivalók 

Erdőirtásmentes egy áru vagy termék, ha annak előállítása során nem okoztak erdőirtást vagy erdőpusztulást.

Az EUDR rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül, külön nemzeti jogalkotás nélkül is alkalmazandó jogszabály valamennyi EU-s tagállamban. A nemzeti sajátságokra való tekintettel azonban minden tagállam a rendelet céljának, előírásainak megfelelő, a végrehajtást pontosító jogszabályokat fogad el és alkalmaz.

Nyomonkövethetőség

Együttműködés és partnerségek (hamarosan)

erdő sziluett
Hogyan működik együtt az EU más országokkal az EUDR bevezetése érdekében


 

Információs rendszer (IS)

Gyakran ismételt kérdések (hamarosan)

erdő sziluett
Nem találja, amit keres? Ide kattintva összegyűjtöttük az összes gyakori kérdést.

Erdőpusztulás

Az erdőpusztulás (EUDR 2. cikk 7. pont) az erdővel borított területek olyan strukturális változásai, amelyek a következő átalakítások formáját öltik:

a) a természetes vagy a természetesen regenerálódó erdők ültetvényerdőkké vagy egyéb fával borított területté való átalakítása; vagy

b) a természetes erdők telepített erdőkké való átalakítása;

Az ilyen átalakított területekről származó fatermékek nem hozhatók forgalomba az EU piacán vagy exportálhatók onnan. A fenntartható erdőgazdálkodási módszerek akkor alkalmazhatók és ösztönözhetők, ha nem vezetnek az erdőpusztulás fogalmának megfelelő átalakításhoz. 

Az erdőterület egyéb célú átalakítása, például a városfejlesztés vagy infrastruktúra fejlesztés érdekében, nem tartozik az erdőirtás fogalomkörébe. Például egy olyan erdőterületről származó fa, amelyet jogszerűen termeltek ki út építéséhez, megfelel a rendeletnek.

Erdőirtás

Az erdőirtás (EUDR 2. cikk (3) bekezdés) az erdők mezőgazdasági használatra történő átalakítását jelenti, függetlenül attól, hogy azt ember okozta-e vagy sem, ez utóbbi alatt értve a természeti katasztrófák által okozott helyzeteket.

Annak értékeléséhez, hogy az áru (annak termesztése, előállítása révén)  hozzájárult-e az erdőirtáshoz, időben visszamenőleg azt kell megvizsgálni, hogy a termőterület a rendeletben meghatározott időpont (2020. december 31.) óta bármikor is „erdő"-nek minősült-e.
Ha egy erdőt erdőtűz sújtott, és ezt követően (a 2020. december 31-i határnap után) alakították át mezőgazdasági használatra, a rendelet értelmében ez erdőirtásnak minősülne. 
Ebben a konkrét esetben a piaci szereplőnek tilos  a rendelet hatálya alá tartozó árukat beszereznie az adott területről.

Ezzel szemben, ha az erdőtűzzel érintett erdő természetes úton megújul vagy felújítják, az nem minősül erdőirtásnak, és a piaci szereplő arról erdőirtásmentesen termelhet ki fát, amint arra lehetősége lesz.

Mely termékek és mikortól tartoznak a rendelet hatálya alá?

Pálmaolaj, szarvasmarha, szója, kávé, kakaó, fa, gumi, valamint az ezen árukból származó termékek (például marhahús, bútor vagy csokoládé).

Az EUDR árucsoportok esetében vizsgálni kell azok erdőpusztulás, illetve erdőirtás mentességét. 
Fatermékek esetében a rendelet hatályát külön szabályok szerint kell vizsgálni.
Egyéb EUDR termékekre az általános szabályok vonatkoznak.

 

Fatermékek esetében EUTR vagy EUDR?


Az EUDR rendelet szerint az Európai Parlament és a Tanács a fát és fatermékeket piaci forgalomba bocsátó piaci szereplők kötelezettségeinek meghatározásáról szóló 995/2010/EU rendelete (EUTR rendelet) 2024. december 30-ával hatályát veszti, azonban az EUTR rendelet 2027. december 31-ig továbbra is alkalmazandó az olyan fára és fatermékekre, amelyeket 2023. június 29. előtt állítottak elő, és amelyeket 2024. december 30-tól hoztak forgalomba. Viszont az  olyan fának és fatermékeknek, amelyeket 2023. június 29. előtt állítottak elő, és amelyeket 2027. december 31. után hoznak forgalomba, már az EUDR rendelet előírásainak kell megfelelniük.


Az áruk és termékek teljes listáját a rendelet I. melléklete tartalmazza


Az I. mellékletben nem szereplő termékek nem tartoznak a rendelet hatálya alá, még akkor sem, ha tartalmaznak az I. mellékletben felsorolt árukat. Például a szappan nem tartozik a rendelet hatálya alá, még akkor sem, ha pálmaolajat tartalmaz.

Azok a termékek, amelyek szerepelnek az I. mellékletben, de nem tartalmaznak vagy nem készülnek az I. mellékletben felsorolt árukból, szintén nem tartoznak a rendelet hatálya alá. 
Az EU Bizottság a listát rendszeresen felülvizsgálja és frissíti.

A rendelet az I. mellékletben felsorolt termékekre azonos módon vonatkozik, függetlenül attól, hogy azokat az EU-ban állítják-e elő vagy az EU-n kívülről importálják.

További információ a termékkódokról és azok használatáról.

Kikre vonatkozik az EUDR rendelet?

Az EU piacán releváns árut vagy terméket forgalomba hozó vagy azt onnan exportáló gazdasági szereplő az EUDR értelmében piaci szereplőnek minősül. Piaci szereplő lehet (fatermék esetében) a fakitermelő vállalat, de az is, amelyik feldolgozza a fát és az így előállított releváns terméket (pl. asztalokat) értékesíti úgy, hogy a releváns terméket első alkalommal hozza forgalomba az uniós piacon.

Az a releváns terméket kereskedelmi tevékenysége során forgalmazó vállalat, amelyik a fentiek szerint nem tekinthető piaci szereplőnek, kereskedőnek minősül.

Kellő gondosság

Általános szabályként a piaci szereplőknek és a kkv-knak nem minősülő kereskedőknek kellő gondossággal kell eljárniuk a rendelet hatálya alá tartozó valamennyi termék tekintetében, minden egyes beszállítójuk esetében. Ez azt jelenti, hogy kellő gondossági rendszert kell bevezetniük.

Azokra a piaci szereplőkre, akik kizárólag alacsony kockázatúnak minősített területekről szereznek be árukat, egyszerűsített kellő gondossági kötelezettség vonatkozik.

 

A kellő gondossági rendszer a következőket foglalja magában:

  1. A rendeletben meghatározott követelmények teljesítésének igazolását szolgáló információk, adatok és dokumentumok gyűjtése.
  2. A rendelkezésre álló információk alapján a kockázatértékelés elvégzése.
  3. A megállapított kockázatok megszűntetése vagy mérséklése érdekében kockázatcsökkentő intézkedések.

A kellő gondossági rendszer egyes lépései során alkalmazandó teendők jobb megértését, az összefüggéseket a következő ábra szemlélteti.

 

ikon 1. Információgyűjtés
Fontos, hogy gyűjtsön minden, a termék erdőirtásmentességét és jogszerűségét igazoló információt, dokumentumot és adatot, például földrajzi koordinátákat, a releváns termékek mennyiségére, az előállító országra vonatkozó információkat stb. Az információgyűjtésről részletesebben itt olvashat
ikon 2. Kockázatértékelés
Fontos értékelnie, hogy fennáll-e annak kockázata, hogy a termék nem felel meg a szabályoknak. A piaci szereplőknek be kell mutatniuk annak módját, hogy miképp ellenőrizték az összegyűjtött információkat a kockázatértékelési kritériumok alapján, és hogyan határozták meg az esetleges kockázatot. A kockázatértékelésről részletesebben itt olvashat
ikon

3. Kockázatcsökkentés
Ha fennáll annak a kockázata, hogy a termék nem felel meg a szabályoknak, akkor megfelelő és arányos kockázatcsökkentő eljárások és intézkedések elfogadása válik szükségessé. Győződjön meg arról, hogy a kockázat biztosan elhanyagolható mértékűre csökken. A kockázatcsökkentésről részletesebben itt olvashat

 

A piaci szereplőknek évente legalább egyszer felül kell vizsgálniuk a kellő gondosság elvén alapuló rendszert (DD System). Amennyiben olyan új fejlemények jutnak a tudomásukra, amelyek befolyásolhatják a kellő gondosság elvén alapuló rendszer alkalmazását, az említett fejlemények figyelembevétele érdekében naprakésszé kell tenniük a kellő gondosság elvén alapuló rendszert.

A piaci szereplőknek legalább öt évig meg kell őrizniük valamennyi, a kellő gondossággal kapcsolatos dokumentációt, így például az EUDR rendelet 8. cikk szerinti valamennyi nyilvántartás, intézkedés és eljárás tekintetében. Az említett dokumentációt kérésre az illetékes hatóság rendelkezésére kell bocsátaniuk.

Fontos! A szállítmányok importja, forgalomba hozatala, kivitele előtt a kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozatot csak akkor lehet kiállítani és a hatóság részére feltölteni, ha azzal kapcsolatban a piaci szereplő a saját kellő gondosság elvén alapuló rendszerében foglaltak alapján a szállítmánnyal kapcsolatos adatokat összegyűjtötte, elemezte azokat és megállapította, hogy a szállított termékek jogszerű eredetűek és erdőirtásmentesek.

Nem találta meg, amit keresett?