Szükséghelyzeti engedélykérelem
A 1107/2009/EK rendelet 53. cikk „Növényvédelmi szükséghelyzetek” fejezete tárgyalja a tagországok számára a 120 napos felhasználási engedélyek kiadásának lehetőségét. A jogszabály lehetővé teszi a tagországok számára, hogy növényvédelmi szükséghelyzetekben a tagállamban nem engedélyezett vagy a kultúrában nem engedélyezett készítmények korlátozott és ellenőrzött felhasználási feltételek mellett felhasználhatók legyenek.
Szükséghelyzeti engedélyek eljárásrendje
A kérelmező ügyfélkapu vagy cégkapu segítségével benyújtja a kitöltött szükséghelyzeti engedélykérelem formanyomtatványt az epapir.gov.hu weboldalon keresztül a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnak, mint engedélyező hatóságnak.
A szükséghelyzeti engedélykérelem formanyomtatványa az alábbi honlapon érhető el: https://portal.nebih.gov.hu/ugyintezes/noveny/nyomtatvanyok
Az engedélyező hatóság befogadja a szükséghelyzeti engedélykérelmet és biológiai hatékonyság, humán toxikológiai és környezeti kockázatértékelést, valamint szermaradék határérték értékelést végez el.
Az ügyintézési határidő a kérelem hivatalos beérkezésétől számítva 60 nap.
Az engedélyező hatóság a kérelem beérkezésétől számított 60 napon belül kiadja a szükséghelyzeti engedélyt vagy elutasítja a szükséghelyzeti engedélykérelmet.
A szükséghelyzeti engedély akkor adható ki, ha az adott növényvédelmi probléma elhárítására nincs megfelelő hatékonyságú és engedélyezett alternatíva. Az engedély kiadható speciális felhasználási területre is, pl. ökotermesztés, légi kezelés. A kérelmet el kell utasítani, ha a kezelés meg nem engedett szermaradékot okozhat, vagy elfogadhatatlan ökotoxikológiai kockázattal jár.
A 89/2004. (V. 15.) FVM rendelet 27. §-a szerint kizárólag harmadik országba való kivitelre szánt szaporítóanyagot Magyarországon nem engedélyezett növényvédő szerrel is lehet kezelni, amennyiben a kezelt szaporítóanyag felhasználása a fogadó ország jogszabályainak megfelel. Ehhez a fenti linken található bejelentő lapot kell kitölteni.
_______________________________________________________________________________
EN:
Procedures for submitting emergency applications
Using the customer registry system or gateway, applicant shall submit the filled-in form of emergency authorisation to the National Food Chain Safety Office, the designated competent authority through the web site „epapir.gov.hu”.
The form of emergency authorisation can be reached via the following link: https://portal.nebih.gov.hu/ugyintezes/noveny/nyomtatvanyok
Having received the application for emergency authorisation, the competent authority performs evaluations of biological efficacy, ecotoxicity and pesticide residues level (MRL).
Deadline of the administration is 60 days counted from the official arrival of the application.
The competent authority issues the emergency authorisation or refuses the application for emergency authorisation within 60 days counted from the arrival of the application.
Emergency authorisation may be granted if the plant protection situation cannot be contained by any other efficient and authorised means. The authorisation may also be issued for special uses, such as ecological farming, aerial application. The application shall be refused if the treatment results in MRL higher than authorised or poses an unacceptable ecotoxicological risk.
Letölthető nyomtatványok
Adatlap Magyarországon szükséghelyzeti engedéllyel rendelkező növényvédő szer felhasználásának termelői regisztrációjához (Pdf)
Kérelem Magyarországon engedéllyel rendelkező növényvédő szer 120 napos szükséghelyzeti felhasználási engedélyéhez nem engedélyezett kultúrában (Word/Pdf)
Kérelem Magyarországon engedéllyel nem rendelkező növényvédő szer nem engedélyezett hatóanyagú készítmény 120 napos felhasználáshoz (Word/Pdf)
Kapcsolódó anyag
1107/2009/EK rendelet