null Összegezte a nyári szezonális ellenőrzés tapasztalatait a Nébih

Összegezte a nyári szezonális ellenőrzés tapasztalatait a Nébih

Összegezte a nyári szezonális ellenőrzés tapasztalatait a Nébih
2020. szeptember 4, péntek

Lezárult az idei nyár szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés. A július 1-jétől augusztus 20-ig tartó országos akció során az élelmiszerlánc-biztonsági szakemberek több mint 4500 létesítményt és 15.000 hazai és külföldi élelmiszertételt vizsgáltak. Az egységek ellenőrzésekor 163 alkalommal figyelmeztetést, 348 esetben, összesen 22.120.622 Ft értékben bírságot szabtak ki az ellenőrök, 85 vállalkozásnak pedig a tevékenységét is felfüggesztették. Az ellenőrzött élelmiszertételek 5,3%-át, 12,5 tonna élelmiszert kellett kivonni a forgalomból.

Az országosan összehangolt, a teljes élelmiszerláncra kiterjedő ellenőrzéseket a Nébih irányításával a megyei kormányhivatalok járási hivatalainak szakemberei és a Nébih munkatársai végezték. A szakemberek a turisztikai szempontból frekventált helyeken működő kereskedelmi és vendéglátó létesítményeket, mozgóboltokat, büfékocsik és mozgó vendéglátók tevékenységét, továbbá a fagylalt előállítását és forgalmazását, valamint az ifjúsági és gyermek táborok étkeztetését ellenőrizték. Emellett 15.165 hazai és külföldi élelmiszertételt vontak vizsgálat alá. Egyes előkészített (fűszerezett, pácolt) hústermékekből, valamint fagylaltokból mintavételre is sor került laboratóriumi vizsgálat céljából.

A szakemberek 4.574 létesítményt ellenőriztek az élelmiszer-előállítás és –forgalmazás, valamint a vendéglátás területén. Az egységek vizsgálatakor jellemzően a higiéniai szabályok megszegésével, valamint a dolgozók egészségügyi alkalmasságával, illetve képzettségével kapcsolatos problémákat állapítottak meg. A feltárt szabálytalanságok miatt 163 figyelmeztetést és 348 bírságot – 22 120 622 Ft értékben – szabtak ki. Az élelmiszervállalkozás tevékenységének korlátozására 85 esetben volt szükség.

Az ellenőrzött 15.165 hazai és külföldi élelmiszertétel 5,3%-át – 12,5 tonnányi, összesen 4,2 millió Ft értékű élelmiszert – kellett kivonni a forgalomból. A tételek esetében a vezető hiba ok idén is a lejárat utáni forgalmazás volt. Az ellenőrök a korábbi évekhez képest többször találkoztak jelölési hibás termékekkel is. Az ismeretlen eredetű, nem nyomon követhető termékek előfordulásának aránya azonban csökkent, csakúgy, mint a forgalomból kivonásra ítélt élelmiszerek aránya.

A Nébih laboratóriumaiba 170 élelmiszerminta (29 fűszerezett, pácolt előkészített hústermék és 141 fagylalt) érkezett. A hústermékek vizsgálatakor 1 esetben találtak kifogásolt tételt a szakemberek: szalmonella baktérium jelenlétét mutatták ki. A fagylaltminták közül 9 terméknél enterobaktériumok magas csíraszámú jelenléte, míg 6 készítménynél a felhasznált színezékekkel kapcsolatos problémák miatt kellett intézkedni. A kifogásolt termékeknél minden esetben hatósági intézkedés indult.


Friss hírek

Kutatási együttműködés a Debreceni Egyetem és a Nébih között:  egyetemi tudással a vaddisznóállomány feltérképezésére
2021. október 13, szerda

Kutatási együttműködés a Debreceni Egyetem és a Nébih között: egyetemi tudással a vaddisznóállomány feltérképezésére

A vadon élő állatok által terjesztett fertőzések kimutatására és megelőzésére szolgáló speciális monitoring rendszer kidolgozását tűzte ki célul a Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kara és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Az erről szóló kutatási együttműködési megállapodást október 13-án a Vadászati és Természeti Világkiállításon írta alá Dr. Stündl László, a Debreceni Egyetem dékánja és Dr. Oravecz Márton, a Nébih elnöke.

Tovább >

Újra képernyőn a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy
2021. október 8, péntek

Újra képernyőn a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy

Országos médiakampányt indít a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy népszerűsítése érdekében az Agrármarketing Centrum (AMC) az Agrárminisztérium (AM) és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) közreműködésével. A kommunikációs kampányt több nagyívű fejlesztés, például online pályázati rendszer létrehozása és az információs felületek megújítása előzte meg az elmúlt hónapokban. Az újítások eredményeit és a KMÉ-védjegy alapértékeit teszi most mindenki számára láthatóvá az októberben induló médiakampány.

Tovább >