A nagyobb kiszerelés a jobb? - A gyümölcsszörpök vizsgálatának eredményei
A vásárlási szokásokat nemcsak a termék minősége, hanem a csomagolás jellege is jelentősen befolyásolhatja. A csomagolástípusok és kiszerelési egységek mellett a választásnál lényeges szempont lehet a praktikusság, a visszazárhatóság, de a csomagoláson feltüntetett kiegészítő információk is. A Gyümölcsszörp Minőségmustrán utánajártunk, hogy milyen preferenciák alapján döntünk egy gyümölcsszörp mellett.
A Minőségmustrát kiegészítő kérdőíves felmérés alapján megállapítható, hogy gyümölcsszörp vásárlása esetén a három legfontosabb szempont a magas gyümölcstartalom, a magas minőség és a természetes összetevők. Az eredmények szerint mindezek szinte azonos jelentőséggel bírnak a kitöltők számára. (1. ábra). Továbbá a választásnál a hazai termék és a fenntarthatósági tényezők előbbre valónak bizonyulnak a márkanévvel és az alacsony árral szemben.
A gyümölcsszörpök kiválasztása során lényeges szempont a gyümölcstartalom feltüntetése. Ezt követi a termék visszazárhatósága, valamint a csomagolás újrahasznosíthatósága. A legkevésbé jelentős jellemzőnek a design, azaz az esztétikus megjelenés tekinthető.
A gyümölcsszörpök csomagolását tekintve, a kérdőív eredményei alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a válaszadók az üveges típust részesítik előnyben a jellemzően nagy kiszerelésű bag-in-box és PET palack csomagolásokkal szemben (3. ábra).
A kérdőívet kitöltők választásai alapján, a fogyasztók a közepes kiszerelési egységeket kedvelik leginkább. A válaszadók közel 70%-a az 500 ml-es kiszerelést preferálja (4. ábra). A literes kiszerelést már lényegesen kevesebben választják (32,88%), viszont a 250 és 200 ml-es csomagolású termékek a legnépszerűtlenebbek.
A Minőségmustra résztvevőinek körében a Nébih felmérte a gyümölcsszörpök beszerzésének módját is: azaz, hogy a fogyasztók jellemzően hol vásárolják meg ezeket a termékeket. A válaszadók az online vásárlással szemben inkább a kereskedelmi egységekben, termelői piacokon való beszerzést kedvelik jobban.