kézfejek összeérnek

Együttműködés és partnerségek

Tartalomjegyzék

Országértékelés
Az EU Erdőirtás és Erdőpusztulás Megfigyelőközpont
Végrehajtás
A „magas kockázatú” termékek felfüggesztése
Magas kockázatú országokból származó termékek
Team Europe Initative (TEI)/ Kezdeményezés az Erdőirtásmentes Ellátási Láncokért

 

Országértékelés

Az országértékelési rendszer aszerint osztályozza az országokat, hogy mekkora a kockázata annak, hogy az EUDR hatálya alá tartozó termékeik nem tekinthetők erdőirtás-mentesnek.
Az országok besorolását az Európai Bizottság végrehajtási rendelet formájában fogadta el, amelynek mellékletét képezi a kockázati besorolás módszertanát ismertető munkaanyag.
A Bizottság módszertana – angolul -  szilárdan elkötelezett a méltányosság, az objektivitás és az átláthatóság mellett. Valamennyi ország értékelése az EUDR rendelet 29. cikkének (3) bekezdésében meghatározott mennyiségi kritériumok alapján történt. Az értékelés az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) által összeállított Globális Erdőleltár (FAO FRA) legfrissebb elérhető adataira épül.
Az országértékelési rendszer megkönnyíti a piaci szereplők kellő gondossági kötelezettségeinek teljesítését, és lehetővé teszi az illetékes hatóságok számára a megfelelés hatékony nyomon követését és érvényesítését. Emellett arra ösztönzi az országokat, hogy javítsák mezőgazdasági termelési rendszereik fenntarthatóságát, és minimalizálják az erdőirtásra gyakorolt hatásukat.
Az országok kockázati besorolása meghatározza a tagállamok illetékes hatóságai által végzendő megfelelőségi ellenőrzés mértékéta különböző országokból beszerzést végző piaci szereplők esetében (1% az „alacsony kockázat”, 3% a „normál kockázat” és 9% a „magas kockázat” esetében). 
Az alacsony kockázatú országokból történő beszerzés esetén egyszerűsített kellő gondossági kötelezettségek vonatkoznak a piaci szereplőkre és a kereskedőkre. Ez azt jelenti, hogy továbbra is kötelesek a kellő gondosságra vonatkozó információkat gyűjteniük, de nem szükséges elvégezniük a kockázatértékelést és -csökkentést. 
Az országértékelési folyamat dinamikus, az első felülvizsgálatára 2026-ban kerül sor. A felülvizsgálat célja, hogy figyelembe vegye a FAO FRA frissített adatait, amelyek várhatóan 2025. októberében jelennek meg.

Az országbesorolás áttekintése

 

Az EU Erdőirtás és Erdőpusztulás Megfigyelőközpont

Az EU Megfigyelőközpont a már meglévő nyomonkövetési eszközökre, többek között a Kopernikusz termékekre és más, nyilvános vagy privát forrásokra támaszkodik annak érdekében, hogy tudományos alapú bizonyítékokat nyújtson a rendelet végrehajtásának támogatásához. Ezen bizonyítékok olyan területekre terjednek ki, mint a referenciaidőpont szerinti felszínborítási térképek, a globális erdőirtás és erdőpusztulás, valamint az ezekhez kapcsolódó kereskedelem.
E térképek használata nem garantálja az EUDR rendelet előírásainak való automatikus megfelelést, azonban használatuk segítséget nyújt a vállalkozásoknak a feltételek teljesítésében, például azon kockázat felmérésében, hogy egy földterület 2020 után erdőirtással érintett-e. A vállalkozások azonban ezen túl is kötelesek kellő gondossággal eljárni.
Az erdőirtás és erdőpusztulás uniós megfigyelőközpontja a világ összes erdejére kiterjed, beleértve az európai erdőket is, és kialakítása összhangban áll más, folyamatban lévő uniós szakpolitikai fejlesztésekkel - például az erdőmonitoring törvénnyel és az Európai Erdőinformációs Rendszer (FISE) korszerűsítésével és fejlesztésével.
Az EU Megfigyelőközpont által készített térképek elsődleges célja, hogy információval szolgáljanak a piaci szereplők és kereskedők, valamint az EU-tagállamok illetékes hatósága által elvégzendő kockázatértékelésekhez. Ennek megfelelően a térképek, beleértve a 2020-as évre vonatkozó globális erdőborítottsági térképet is, a következő jellemzőkkel rendelkeznek:

  • Nem kötelező jellegűek: nem írják elő kötelezően a piaci szereplők, kereskedők (vagy illetékes hatóságok) számára, hogy kockázatértékelésük során az EU Megfigyelőközpont referencia térképeit használják. 
  • Nem kizárólagosak: A piaci szereplők, a kereskedők, valamint az illetékes hatóságok más térképeket is igénybe vehetnek, amelyek részletesebbek vagy pontosabbak, mint a Megfigyelőközpont által rendelkezésre bocsátottak. Az EUDR rendelet nem határozza meg, milyen módon kell elvégezni a kockázatértékelést. A Megfigyelőközpont csupán egyike a rendelkezésre álló eszközöknek, amelyet az Európai Bizottság ingyenesen biztosít.
  • Jogilag nem kötelező érvényűek: Az EU Megfigyelőközpont által biztosított referencia térképek használhatók a kockázatértékelés során, azonban az a tény, hogy egy adott földrajzi hely egy erdőként nyilvántartott területen belül helyezkedik el, önmagában nem jelenti automatikusan az EUDR rendelet megsértését. Ugyanakkor az sem feltételezhető, hogy ha egy földrajzi hely nem erdőként besorolt területen található, akkor az adott szállítmány vagy áru nem kerül ellenőrzésre (előfordulhatnak szúrópróbaszerű ellenőrzések vagy egyéb kockázati tényezők), vagy hogy az áru automatikusan megfelel az előírásoknak. Ennek oka egyrészt az, hogy az adatok nem 100%-ig pontosak, másrészt, hogy egy erdőirtásmentes áru még lehet illegális eredetű a származási ország jogszabályai szerint. A szúrópróbaszerű helyszíni ellenőrzések kiterjednek olyan földrészletekre is, amelyek a térképi adatok alapján nem minősülnek erdőterületnek.

 

Végrehajtás

Az uniós tagállamok illetékes hatóságainak ellenőrzéseket kell végezniük annak megállapítására, hogy a forgalomba hozott, forgalomba hozni kívánt, forgalmazott vagy forgalmazni kívánt, illetve kivitt vagy kivinni kívánt releváns áruk és termékek erdőirtásmentes földterületről származnak-e, és jogszerűen kerültek-e előállításra (azaz megfelelnek a 16. cikk szerinti kötelezettségeknek). Ez magában foglalja a kellő gondossági nyilatkozatok érvényességének vizsgálatát, valamint annak ellenőrzését, hogy a piaci szereplők és kereskedők összességében megfelelnek-e a rendelet előírásainak.
Az uniós tagállamok illetékes hatóságaira vonatkozó kötelezettségek részletesebb ismertetéséhez lásd a rendelet 18. és 19. cikkét.
Az EUDR rendelet végrehajtása során az uniós tagállamok illetékes hatóságai a rendelet 2. cikkében meghatározott fogalommeghatározásokat alkalmazzák.
A rendelet az Európai Unió kötelező erejű jogi aktusa, amelyet az EU mind a 27 tagállamában egységes módon, teljes egészében alkalmazni kell.

 

A „magas kockázatú” termékek felfüggesztése

Az illetékes hatóságok különböző körülmények alapján azonosíthatnak olyan eseteket, amikor egy adott termék esetében nagy a kockázata annak, hogy nem felel meg az EUDR rendelet követelményeinek. Ilyen körülmények lehetnek példáu a helyszíni ellenőrzések eredményei, a kockázatelemzésen alapuló ellenőrzési tervek megállapításai, az információs rendszeren keresztül feltárt kockázatok, más illetékes hatóságoktól származó információk, valamint megalapozott aggályok. Ilyen esetekben az illetékes hatóságok az EUDR rendelet 23. cikkében meghatározott ideiglenes intézkedéseket vezethetnek be, beleértve a termék forgalomba hozatalának vagy forgalmazásának felfüggesztését is. A felfüggesztésnek legfeljebb három munkanapon belü - romlandó termékek esetében 72 órán belül - meg kell szűnnie. Ugyanakkor, ha az illetékes hatóság az ezen idő alatt végzett ellenőrzések alapján arra a következtetésre jut, hogy a termék megfelelősége további vizsgálatot igényel, a felfüggesztés további három nappal meghosszabbítható.

 

Magas kockázatú országokból származó termékek

A standard vagy magas kockázatú országokból (vagy ezek egyes részeiből) beszerző piaci szereplőkre ugyanazok a kellő gondossági kötelezettségek vonatkoznak. Az egyetlen különbség az, hogy a magas kockázatú területekről származó szállítmányokat az illetékes hatóságok fokozott ellenőrzés alá vonják (az ilyen forrásból beszerző piaci szereplők és termékek 9%-át ellenőrzik). E tekintetben a beszállítói láncok drasztikus átalakítása nem indokolt, és nem is elvárt. A magas kockázati besorolás célzott párbeszédet von maga után az adott ország és az Európai Bizottság között, melynek célja, hogy közösen kezeljék az erdőirtás és az erdőpusztulás kiváltó okait, és így csökkentsék e területek kockázati szintjét.ű

 

Team Europe Initative (TEI)/ Kezdeményezés az Erdőirtásmentes Ellátási Láncokért

Az Európai Unió Global Gateway (Globális Kapu) stratégiájával összhangban, a Team Europe Kezdeményezés az Erdőirtásmentes Ellátási Láncokért célja, hogy támogassa a partnerországokat abban, hogy átálljanak fenntartható, erdőirtásmentes és jogszerű mezőgazdasági értékláncokra.  Ez a kezdeményezés az Európai Bizottság és uniós tagállamok közös együttműködése, melynek kezdeti finanszírozási csomagja 70 millió eurót tesz ki.