Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Ne feledkezzünk meg kedvenceinkről az ünnepi tűzijáték alatt!
2019. augusztus 15, csütörtök

Ne feledkezzünk meg kedvenceinkről az ünnepi tűzijáték alatt!

Ismét ingyenesen hozzáférhető a „Parlagfű kisokos”
2019. augusztus 14, szerda

Ismét ingyenesen hozzáférhető a „Parlagfű kisokos”

Fémdarab lehet a párizsiban
2019. augusztus 13, kedd

Fémdarab lehet a párizsiban

Jó eredménnyel zárult a mozgóboltok számára a nyári szezonális ellenőrzés első félideje
2019. augusztus 8, csütörtök

Jó eredménnyel zárult a mozgóboltok számára a nyári szezonális ellenőrzés első félideje

December közepétől változnak a szőlő-gyümölcs szaporítóanyag címkék
2019. augusztus 8, csütörtök

December közepétől változnak a szőlő-gyümölcs szaporítóanyag címkék

A kiskapacitású baromfikeltetőket is be kell jelenteni a TIR-be
2019. augusztus 6, kedd

A kiskapacitású baromfikeltetőket is be kell jelenteni a TIR-be

Megjelent Magyarország új ASP mentesítési terve
2019. augusztus 5, hétfő

Megjelent Magyarország új ASP mentesítési terve

Augusztus 14-ig meghosszabbítottuk az OMÉK Élelmiszerpazarlás Megelőzéséért Díj nevezési határidejét
2019. augusztus 2, péntek

Augusztus 14-ig meghosszabbítottuk az OMÉK Élelmiszerpazarlás Megelőzéséért Díj nevezési határidejét

Bővült az ASP miatti fertőzött terület hazánkban
2019. augusztus 1, csütörtök

Bővült az ASP miatti fertőzött terület hazánkban

Termelők figyelmébe: a növényvédelmi gépek kötelező időszakos műszaki felülvizsgálatáról
2019. augusztus 1, csütörtök

Termelők figyelmébe: a növényvédelmi gépek kötelező időszakos műszaki felülvizsgálatáról

Növényvédőszer-maradékok az élelmiszerekben – Van ok az aggodalomra?
2019. augusztus 1, csütörtök

Növényvédőszer-maradékok az élelmiszerekben – Van ok az aggodalomra?

Változás a növényvédelmi permetező gépek műszaki felülvizsgálatában
2019. július 31, szerda

Változás a növényvédelmi permetező gépek műszaki felülvizsgálatában

Holnap lejár az élelmiszerlánc-felügyeleti díj befizetési határideje
2019. július 30, kedd

Holnap lejár az élelmiszerlánc-felügyeleti díj befizetési határideje

Országos élelmiszerfogyasztási felmérést végez a Nébih
2019. július 29, hétfő

Országos élelmiszerfogyasztási felmérést végez a Nébih

Egy szlovák házisertés-állományban is kimutatták az ASP-t
2019. július 25, csütörtök

Egy szlovák házisertés-állományban is kimutatták az ASP-t

Vigyázzunk az ernyősvirágzatú növényekkel!
2019. július 23, kedd

Vigyázzunk az ernyősvirágzatú növényekkel!