Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Mit jelent a növények védelme?
2020. január 21, kedd

Mit jelent a növények védelme?

Bezárt egy házhozszállítást végző pizzériát a Nébih
2020. január 21, kedd

Bezárt egy házhozszállítást végző pizzériát a Nébih

Erdészeti nyomtatványok az NFK honlapján
2020. január 17, péntek

Erdészeti nyomtatványok az NFK honlapján

Elérhetőek a 2019-es téli élelmiszerlánc-ellenőrzés záró eredményei
2020. január 17, péntek

Elérhetőek a 2019-es téli élelmiszerlánc-ellenőrzés záró eredményei

Hogyan védekezzünk a csalók ellen tűzifavásárláskor?
2020. január 15, szerda

Hogyan védekezzünk a csalók ellen tűzifavásárláskor?

Jótanácsok a tűzifavásárláshoz az átverések elkerülése érdekében
2020. január 15, szerda

Jótanácsok a tűzifavásárláshoz az átverések elkerülése érdekében

Hajdú-Bihar megyében is megjelent a madárinfluenza
2020. január 15, szerda

Hajdú-Bihar megyében is megjelent a madárinfluenza

Madárinfluenza egy Komárom-Esztergom megyei baromfiállományban
2020. január 13, hétfő

Madárinfluenza egy Komárom-Esztergom megyei baromfiállományban

Január 31-ig lehet jelentkezni a 2020 szeptemberében induló EU-FORA programra
2020. január 9, csütörtök

Január 31-ig lehet jelentkezni a 2020 szeptemberében induló EU-FORA programra

Elérhetőek a 2019. évi Gazdálkodási Napló „web-GN” és a nitrát adatszolgáltatás nyomtatványai
2020. január 7, kedd

Elérhetőek a 2019. évi Gazdálkodási Napló „web-GN” és a nitrát adatszolgáltatás nyomtatványai

Elérhető az Állati Melléktermék Elektronikus Bejelentési Rendszer (MR)
2020. január 6, hétfő

Elérhető az Állati Melléktermék Elektronikus Bejelentési Rendszer (MR)

A járványvédelmi zártság biztosítása a madárinfluenza megelőzésének záloga
2019. december 30, hétfő

A járványvédelmi zártság biztosítása a madárinfluenza megelőzésének záloga

Tippek gazdiknak: így készüljünk a szilveszterre
2019. december 30, hétfő

Tippek gazdiknak: így készüljünk a szilveszterre

Nébih útmutatók a szarvasmarha gümőkór elleni védekezésről szóló 56/2019. (XII. 12.) AM rendelethez
2019. december 27, péntek

Nébih útmutatók a szarvasmarha gümőkór elleni védekezésről szóló 56/2019. (XII. 12.) AM rendelethez

Jelentős változások az ASP miatti kockázati besorolásban
2019. december 23, hétfő

Jelentős változások az ASP miatti kockázati besorolásban

Félidőhöz érkezett a téli szezonális ellenőrzés
2019. december 23, hétfő

Félidőhöz érkezett a téli szezonális ellenőrzés