Állati melléktermék elektronikus bejelentési rendszer (MR)
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal a 45/2012/VM rendelet 17. § (3) bekezdése által előírt éves állati melléktermék jelentésére elektronikus felületet fejlesztett ki.
Legutóbb módosítva: 2024.11.22
FIGYELEM! 2023-as tárgyévre meghosszabbítottuk a bejelentési időszakot 2024.12.31-ig!
Kinek kell a 2023-as évre állati melléktermék jelentést beküldenie?
A következő tevékenységet végzőknek:
- állati melléktermék feldolgozás
- állati melléktermék gyűjtés-átrakás
- állati melléktermék szállítás
- állati melléktermék tárolás
- állati melléktermékből történő állateledel előállítás
- biogáz előállítás
- égetés, együttégetés, tüzelés
- eltérő takarmányozási célú állati melléktermék felhasználás
- kedvtelésből tartott állatok kegyeleti temetőjének üzemeltetése
- komposztálás
- takarmányozási céltól eltérő felhasználási célú állati melléktermék kezelés és műszaki üzem üzemeltetés
- zsírkémiai üzem üzemeltetés
Az adminisztratív terhek csökkentését célzó kormányzati deregulációs törekvésekkel összhangban 2024. január 1-től módosult az állati melléktermékekre irányadó 45/2012. (V. 8.) VM rendelet.
A továbbiakban az elsődlegesen keletkezett és átadott állati eredetű melléktermékek mennyiségéről nem szükséges jelentést tennie például az állattartó telepeknek, vágóhidaknak, hús- tojás, tejüzemeknek, vendéglátóipari egységeknek, közkonyháknak, éttermeknek.
Viszont az átvett – esetlegesen továbbadott – állati eredetű melléktermék mennyiségét, és az állati eredetű melléktermék szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, felhasználását vagy ártalmatlanítását végző minden üzemeltetőnek továbbra is jelentenie kell telephelyenként a tárgyévet követő év március 1-jéig.
FIGYELEM! A 2023-as tárgyévre vonatkozó jelentési időszak meghosszabbodott 2024. 12. 31-ig!
További információt olvashat az alábbi linken:
https://portal.nebih.gov.hu/-/allati-mellektermek-elektronikus-bejelentesi-rendszer-mr-
Hol adjam le a jelentést?
Az úgynevezett MR felületen, mely a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén keresztül érhető el: https://allatimellektermek.nebih.gov.hu A fenti linkre kattintva is először a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén keresztül be kell jelentkezni az elektronikus ügyintézéshez!(https://upr.nebih.gov.hu/login)
Gyakran ismételt kérdéseket megtekintheti a következő linken:
https://portal.nebih.gov.hu/-/gyik-allati-mellektermek-bejelentesi-rendszer
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. §-a értelmében az állati melléktermék állati eredetű melléktermékek nyomonkövethetősége érdekében be kell tartani az 1069/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 22. cikkének, valamint a 142/2011/EU bizottsági rendelet 17. cikkének előírásait. Az állati eredetű melléktermék tulajdonosa, valamint az állati eredetű melléktermékek szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, forgalomba hozatalát, értékesítését, felhasználását vagy ártalmatlanítását végző minden üzemeltető köteles a keletkezett állati eredetű melléktermékekről nyilvántartást vezetni, és azt legalább két évig megőrizni.Ennek megfelelően a bevallói körbe tartoz(hat)nak többek között az alábbi létesítmények:
• fuvarozók
• állat eledel gyártók
• égető/megsemmisítő üzemek
• szerves trágya és talajjavítót előállító üzemek
• takarmány előállítók
• biogáz előállító üzemek
• oktatási, kutatási, diagnosztikai intézmények
• a 45/2012/VM (V.8.) rendelet által előírt engedélyes üzemek és nyilvántartott tevékenysége
A 45/2012. (V. 8.) VM rendelet által előírt állati melléktermék bevallási időszak minden év január 1-től március 1-ig tart, mely alatt a megelőző évre (időszakra) vonatkozó állati melléktermékekre vonatkozó adatokat kell megadni.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) Magyar Közlöny 205. számában megjelent legutóbbi módosítása értelmében a papíralapon történő éves jelentés leadás jogszabályi lehetősége a Járási Hivatalokban megszűnik.
A 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 17.§ 2) bekezdését, valamint a 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 4. mellékletét a 174/2023. (XII. 27.) AM rendelet 2024. január elsején hatályon kívül helyezte, így a 2024. március 1. határidőre vonatkozóan korábban fennálló jelentési kötelezettségük 2024. január elsejével megszűnt.
A 2023-as tárgyév vonatkozásában már csak azoknak a NÉBIH által nyilvántartott partnereknek kell állati eredetű melléktermék jelentést leadniuk a Rendelet 5. és 6. számú melléklete szerint, akik az átvett állati eredetű melléktermékek szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, felhasználását vagy ártalmatlanítását végzik.
Kérdés esetén ügyfélszolgálatos munkatársaink az alábbi e-mail címeken érhetőek el.
Nébih Ügyfélprofil Rendszerével, meghatalmazásokkal, általános jellegű kérdésekkel kapcsolatosan: ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu
Állati melléktermékekkel, az MR szakrendszer használatával kapcsolatos szakmai kérdésekkel: allatimellektermek@nebih.gov.hu
Gyakran ismételt kérdések - Állati melléktermék bejelentési rendszer