null Állati melléktermék elektronikus bejelentési rendszer (MR)

Állati melléktermék elektronikus bejelentési rendszer (MR)

2022. január 3, hétfő

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal a 45/2012/VM rendelet 17. § (3) bekezdése által előírt éves állati melléktermék jelentésére elektronikus felületet fejlesztett ki.  

Legutóbb módosítva: 2024.11.22

FIGYELEM! 2023-as tárgyévre meghosszabbítottuk a bejelentési időszakot 2024.12.31-ig!

Kinek kell a 2023-as évre állati melléktermék jelentést beküldenie?

A következő tevékenységet végzőknek:

  1. állati melléktermék feldolgozás
  2. állati melléktermék gyűjtés-átrakás
  3. állati melléktermék szállítás
  4. állati melléktermék tárolás
  5. állati melléktermékből történő állateledel előállítás
  6. biogáz előállítás
  7. égetés, együttégetés, tüzelés
  8. eltérő takarmányozási célú állati melléktermék felhasználás
  9. kedvtelésből tartott állatok kegyeleti temetőjének üzemeltetése
  10. komposztálás
  11. takarmányozási céltól eltérő felhasználási célú állati melléktermék kezelés és műszaki üzem üzemeltetés
  12. zsírkémiai üzem üzemeltetés
     

Az adminisztratív terhek csökkentését célzó kormányzati deregulációs törekvésekkel összhangban 2024. január 1-től módosult az állati melléktermékekre irányadó 45/2012. (V. 8.) VM rendelet.

A továbbiakban az elsődlegesen keletkezett és átadott állati eredetű melléktermékek mennyiségéről nem szükséges jelentést tennie például az állattartó telepeknek, vágóhidaknak, hús- tojás, tejüzemeknek,  vendéglátóipari egységeknek, közkonyháknak, éttermeknek.

Viszont az átvett – esetlegesen továbbadott – állati eredetű melléktermék mennyiségét, és az állati eredetű melléktermék szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, felhasználását vagy ártalmatlanítását végző minden üzemeltetőnek továbbra is jelentenie kell telephelyenként a tárgyévet követő év március 1-jéig.

FIGYELEM! A 2023-as tárgyévre vonatkozó jelentési időszak meghosszabbodott 2024. 12. 31-ig!

További információt olvashat az alábbi linken:

https://portal.nebih.gov.hu/-/allati-mellektermek-elektronikus-bejelentesi-rendszer-mr-

Hol adjam le a jelentést?

Az úgynevezett MR felületen, mely a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén keresztül érhető el: https://allatimellektermek.nebih.gov.hu A fenti linkre kattintva is először a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén keresztül be kell jelentkezni az elektronikus ügyintézéshez!(https://upr.nebih.gov.hu/login)

Gyakran ismételt kérdéseket megtekintheti a következő linken:

https://portal.nebih.gov.hu/-/gyik-allati-mellektermek-bejelentesi-rendszer

Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. §-a értelmében az állati melléktermék állati eredetű melléktermékek nyomonkövethetősége érdekében be kell tartani az 1069/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 22. cikkének, valamint a 142/2011/EU bizottsági rendelet 17. cikkének előírásait. Az állati eredetű melléktermék tulajdonosa, valamint az állati eredetű melléktermékek szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, forgalomba hozatalát, értékesítését, felhasználását vagy ártalmatlanítását végző minden üzemeltető köteles a keletkezett állati eredetű melléktermékekről nyilvántartást vezetni, és azt legalább két évig megőrizni.Ennek megfelelően a bevallói körbe tartoz(hat)nak többek között az alábbi létesítmények:

•    fuvarozók
•    állat eledel gyártók
•    égető/megsemmisítő üzemek
•    szerves trágya és talajjavítót előállító üzemek
•    takarmány előállítók
•    biogáz előállító üzemek
•    oktatási, kutatási, diagnosztikai intézmények
• a 45/2012/VM (V.8.) rendelet által előírt engedélyes üzemek és nyilvántartott tevékenysége

45/2012. (V. 8.) VM rendelet által előírt állati melléktermék bevallási időszak minden év január 1-től március 1-ig tart, mely alatt a megelőző évre (időszakra) vonatkozó állati melléktermékekre vonatkozó adatokat kell megadni. 
 
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) Magyar Közlöny 205. számában megjelent legutóbbi módosítása értelmében a papíralapon történő éves jelentés leadás jogszabályi lehetősége a Járási Hivatalokban megszűnik.

A 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 17.§ 2) bekezdését, valamint a 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 4. mellékletét a 174/2023. (XII. 27.) AM rendelet 2024. január elsején hatályon kívül helyezte, így a 2024. március 1. határidőre vonatkozóan korábban fennálló jelentési kötelezettségük 2024. január elsejével megszűnt. 


A 2023-as tárgyév vonatkozásában már csak azoknak a NÉBIH által nyilvántartott partnereknek kell állati eredetű melléktermék jelentést leadniuk a Rendelet 5. és 6. számú melléklete szerint, akik az átvett állati eredetű melléktermékek szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, felhasználását vagy ártalmatlanítását végzik.
 
Kérdés esetén ügyfélszolgálatos munkatársaink az alábbi e-mail címeken érhetőek el. 
 
Nébih Ügyfélprofil Rendszerével, meghatalmazásokkal, általános jellegű kérdésekkel kapcsolatosan: ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu 

Állati melléktermékekkel, az MR szakrendszer használatával kapcsolatos szakmai kérdésekkel: allatimellektermek@nebih.gov.hu  


Friss hírek

2024. december 11, szerda

Tájékoztatás: elveszett hatósági bélyegzők

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Pápai Járási Hivatala tájékoztatása

Tovább >

2024. december 4, szerda

Tájékoztatás a dísznövény szaporítóanyag-kísérő okmányról

A dísznövénytermesztőknek vagy forgalmazóknak értékesített dísznövény szaporítóanyag csak olyan tételekben forgalmazható, amely rendelkezik úgynevezett szaporítóanyag-kísérő okmánnyal.

Tovább >