Állati melléktermék elektronikus bejelentési rendszer (MR)
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal a 45/2012/VM rendelet 17. § (3) bekezdése által előírt éves állati melléktermék jelentésére elektronikus felületet fejlesztett ki.
Legutóbb módosítva: 2024.02.05
A Nébih által biztosított elektronikus bevallási felület a Nébih többi rendszeréhez integrált MR felület, mely a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén keresztül érhető el: https://allatimellektermek.nebih.gov.hu A fenti linkre kattintva is először a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén keresztül be kell jelentkezni az elektronikus ügyintézéshez!(https://upr.nebih.gov.hu/login)
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. §-a értelmében az állati melléktermék állati eredetű melléktermékek nyomonkövethetősége érdekében be kell tartani az 1069/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 22. cikkének, valamint a 142/2011/EU bizottsági rendelet 17. cikkének előírásait. Az állati eredetű melléktermék tulajdonosa, valamint az állati eredetű melléktermékek szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, forgalomba hozatalát, értékesítését, felhasználását vagy ártalmatlanítását végző minden üzemeltető köteles a keletkezett állati eredetű melléktermékekről nyilvántartást vezetni, és azt legalább két évig megőrizni.Ennek megfelelően a bevallói körbe tartoz(hat)nak többek között az alábbi létesítmények:
• fuvarozók
• állat eledel gyártók
• égető/megsemmisítő üzemek
• szerves talajerő után pótló készítményeket előállító üzemek
• takarmány előállítók
• biogáz előállító üzemek
• oktatási, kutatási, diagnosztikai intézmények
• állat-egészségügyi szolgáltatók
• a 45/2012/VM (V.8.) rendelet által előírt engedélyes üzemek és nyilvántartott tevékenysége
A 45/2012. (V. 8.) VM rendelet által előírt állati melléktermék bevallási időszak minden év január 1-től március 1-ig tart, mely alatt a megelőző évre (időszakra) vonatkozó állati melléktermékekre vonatkozó adatokat kell megadni.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) Magyar Közlöny 205. számában megjelent legutóbbi módosítása értelmében a papíralapon történő éves jelentés leadás jogszabályi lehetősége a Járási Hivatalokban megszűnik.
A 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 17.§ 2) bekezdését, valamint a 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 4. mellékletét a 174/2023. (XII. 27.) AM rendelet 2024. január elsején hatályon kívül helyezte, így a 2024. március 1. határidőre vonatkozóan korábban fennálló jelentési kötelezettségük 2024. január elsejével megszűnt.
A 2023-as tárgyév vonatkozásában már csak azoknak a NÉBIH által nyilvántartott partnereknek kell állati eredetű melléktermék jelentést leadniuk a Rendelet 5. és 6. számú melléklete szerint, akik az átvett állati eredetű melléktermékek szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, felhasználását vagy ártalmatlanítását végzik.
FIGYELEM! Amennyiben technikai probléma miatt nem tudja leadni a felületen az éves állati eredetű melléktermék jelentését, úgy kérjük az alábbi sablonok közül az Ön számára relevánsat töltse ki, írja alá és beszkennelve küldje meg az allatimellektermek@nebih.gov.hu e-mail címre. Az e-mailben kérjük, hogy indokolja meg pontosan a technikai problémát!
45/2012. (V. 8.) VM rendelet mellékletei:
5. I. Jelentés a 2022. évben átvett állati eredetű melléktermékekről, az átadók szerinti bontásban (.docx)
5. II. Jelentés a 2022. évben átvett és kezelt állati eredetű melléktermékekről (.docx)
5. III. Jelentés a 2022. évben átvett és feldolgozva vagy feldolgozatlanul továbbadott állati eredetű melléktermékekről (.docx)
6. Jelentés a 2022. évben szállított állati melléktermékről(.docx)
Kérdés esetén ügyfélszolgálatos munkatársaink az alábbi e-mail címeken érhetőek el.
Nébih Ügyfélprofil Rendszerével, meghatalmazásokkal, általános jellegű kérdésekkel kapcsolatosan: ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu
Állati melléktermékekkel, az MR szakrendszer használatával kapcsolatos szakmai kérdésekkel: allatimellektermek@nebih.gov.hu
Gyakran ismételt kérdések - Állati melléktermék bejelentési rendszer