GYIK Állati melléktermék bejelentési rendszer
Állati melléktermék bejelentési rendszer
A gördülékenyebb éves MR jelentés elkészítésében segítséget nyújt Önnek az alábbi segédlet, melyben megtalálja az éves állati melléktermék elektronikus bejelentési rendszer (MR) használata során előforduló gyakori hibákat.
Amennyiben nem talált választ kérdésére, úgy kérem, az allatimellektermek@nebih.gov.hu email címen keresse kollégáinkat!
Az MR rendszerről bővebb információt a https://portal.nebih.gov.hu/-/allati-mellektermek-elektronikus-bejelentesi-rendszer-mr- oldalon talál.
-
1. Hol, mikor és milyen formában kell az éves bevallást benyújtani?
Az állati eredetű melléktermékek bevallását elektronikus úton, ügyfélkapus bejelentkezést követően a https://upr.nebih.gov.hu/login felületen kell megtenni.
45/2012. (V. 8.) VM rendelet 17.§ (3)Az állati eredetű melléktermék szállítását, kezelését, tárolását, feldolgozását, felhasználását vagy ártalmatlanítását végző minden üzemeltető köteles az átvett – esetlegesen továbbadott – állati eredetű melléktermék mennyiségét telephelyenként a tárgyévet követő év március 1-jéig az 5., illetve a 6. mellékletnek megfelelően elektronikusan bejelenteni a NÉBIH honlapján vagy a telephely szerint illetékes járási hivatalnak. Ezt a bejelentési kötelezettséget a tevékenység befejezése, felfüggesztése esetén legkésőbb tizenöt napon belül teljesíteni kell.
Tájékoztatjuk, hogy az Állati eredetű melléktermék bejelentési rendszer (MR) lehetőséget biztosít Önöknek arra, hogy 2024. december 31-ig pótolják a 2023-es évre vonatkozó (elmaradt) jelentésüket.
-
2. Ki és hogyan nyújthatja be a bevallást?
Állati eredetű melléktermék bevallás benyújtására lehetősége van:
Természetes személyeknek
saját néven
ÜPR rendszerben készített meghatalmazással
Rendelkezési Nyilvántartásban tett Ptk. szerinti általános meghatalmazássalCégeknek/szervezeteknek
ÜPR rendszerben készített meghatalmazással
Rendelkezési Nyilvántartásban tett Ptk. szerinti általános meghatalmazással
cégképviselet alapján -
3. Jogosultságokkal kapcsolatos gyakori problémák
-
3.1 Természetes személy/cég/szervezet/intézmény nevében kíván bevallást benyújtani, de nincs meghatalmazása.
-
3.2 A meghatalmazást elkészítette elektronikusan, mégsem tudja intézni az állati eredetű melléktermékekkel kapcsolatos ügyeket.
Amennyiben cég/szervezet/intézmény, illetve más természetes személy nevében kíván állati eredetű melléktermékkel kapcsolatos ügyeket intézni, úgy rendelkeznie kell (kivéve, ha adott cég nevében kívánja a bevallást benyújtani és cégképviseletre jogosult) az Ügyfélprofil Rendszerben (https://upr.nebih.gov.hu) készült meghatalmazással, vagy a Rendelkezési Nyilvántartásban tett Ptk. szerinti általános meghatalmazással. A meghatalmazás elkészítésében segítséget nyújt Önnek a NÉBIH honlapján található „Felhasználói útmutató a Nébih Ügyfélprofil Rendszeréhez (ÜPR)” elnevezésű útmutatója (4.3. pontjától): https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1138781/%C3%9CPR+haszn%C3%A1lati+%C3%BAtmutat%C3%B3.pdf Kérjük, hogy az elkészült meghatalmazás eredeti példányát, valamint a meghatalmazó képviselőjének aláírási címpéldány másolatát küldje meg a felugyeletidij@nebih.gov.hu e-mail címre, majd postázza a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal részére (1525 Budapest, Pf. 121.). Pár napon belül aktiválásra kerül a meghatalmazás, ez esetben lehetősége lesz a melléktermék bevallás benyújtására.
-
3.3 Rendelkezik aktív állapotú meghatalmazással adott cég/szervezet/intézmény tekintetében, de az nem terjed ki az MR rendszerre
Amennyiben már rendelkezik aktív meghatalmazással, úgy ebben az esetben bővíteni kell a szakterületek számát (jelen esetben az MR rendszerrel) oly módon, hogy az eddig érvényes meghatalmazás törlése után egy új meghatalmazást hoznak létre.
Felhívjuk figyelmét, hogy az új meghatalmazáson ilyenkor az új szakterületen kívül a korábban meglévő szakterületeket is tüntesse fel!
-
3.4 Elkészítette az MR rendszer vonatkozásában a meghatalmazását, azt elküldte elektronikusan is és postai úton is, ennek ellenére továbbra sem került aktiválásra
A gyorsabb és hatékonyabb ügyintézés végett, keresse fel a Nébih ügyfélszolgálatát a következő elérhetőségek valamelyikén:
- telefonszám: 06-1/336-9000, 06-1/336-9024
- email: felugyeletidij@nebih.gov.hu; ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu
-
3.5 Ügyvezetőként kíván eljárni saját cég ügyében
Azon személyek, akik adott cég nevében cégképviseletre jogosultak, lehetőségük van a Nébih Ügyfélprofil Rendszerében eljárni az adott cég nevében. A cégképviselet alapján való ügyintézéshez válasszák ki a jobb felső sarokban, a név alatt található legördülő menüből a „Cégképviselet alapján járok el” lehetőséget. Ezt követően a rendszer átnavigálja a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) cégképviselet azonosítására szolgáló felületére.
Ezen a felületen adja meg a képviselni kívánt cég cégjegyzékszámát vagy adószámát, egyéni vállalkozó esetében az egyéni vállalkozó adószámát, majd kattintson az „OK” gombra.
Ezt követően az ÜPR felületére jut, ahol sikeres azonosítást követően előfordulhat, hogy az első belépés során a cég regisztrálása szükséges. Amennyiben a rendszer kéri, a regisztrációt úgy azt a „Felhasználói útmutató a Nébih Ügyfélprofil Rendszeréhez (ÜPR)” elnevezésű útmutató 3. fejezetben leírtak szerint tegye meg. A regisztráció után a cég megjelenik a jobb felső sarokban, a neve alatt található listában. A céget kiválasztva minden menüpont elérhető lesz.
Amennyiben az azonosítást követően a sikertelen azonosításról kap tájékoztatást, kérjük ellenőrizze, hogy helyes írta-e be az azonosító adatokat, vagy rendelkezik-e képviseleti jogosultsággal a megadott cégnél.
Az alábbi linken elérheti az ÜPR felhasználói kézikönyvét: https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1138781/%C3%9CPR+haszn%C3%A1lati+%C3%BAtmutat%C3%B3.pdfAmennyiben problémát tapasztalnak a cégképviselet alapján történő ügyintézés során, úgy javasoljuk a korábbi években alkalmazott gyakorlatot (meghatalmazás útján történő ügyintézést).
-
-
4. MR jogosultság beállításából eredő problémák
-
4.1 Jogosultság beállításának a menete
1. lépés:
Miután a legördülő menüből kiválasztotta, hogy kinek a nevében kíván eljárni, kattintson az „Ügyintézés és felügyeleti díj bevallás” menüpontra.
2. lépés:
Válassza ki a jogosultság kezelés menüpontot
3. lépés:
Kattintson a Tovább az e-ügyintézéshez>> gombra
4. lépés:
Kattintson a Tovább gombra
5. Lépés:
Válassza ki, hogy melyik tevékenységi helyre kívánja a bevallást benyújtani, majd kattintson a Tovább gombra
6. Lépés:
Kattintson a nevére, majd kattintson a Mentés gombra
7. Lépés:
Kattintson a Beállítás gombra
8. lépés:
Amennyiben mindent megfelelően beállított kattintson a Mentés gombra
9. Lépés:
Amennyiben meggyőződött arról, hogy mindent megfelelően beállított, kattintson az Igen opcióra
10. Lépés:
Amennyiben az alábbi feliratot látja, úgy az adott tevékenységi helyre megtörtént a jogosultság beállítása, s így lehetősége van az éves bevallás benyújtására (adott telephely vonatkozásában)
-
4.2 Nincs tevékenységi hely – képviselt partner kiválasztása nem történt meg
Meghatalmazottként kíván eljárni, ám a jogosultság beállításnál az alábbi hibaüzenetet írja ki a rendszer: Egyetlen olyan tevékenységi hely sem szerepel a rendszerben, amihez kapcsolódóan a jogosultságot be tudná állítani!
Amennyiben a jobb felső sarokban kizárólag a saját nevét látja, úgy a probléma hátterében az áll, hogy nem került kiválasztásra a meghatalmazó (akinek a nevében a bevallást bekívánja nyújtani). Ebben az esetben az alábbi művelet elvégzése szükséges:
-
4.3 Nincs tevékenységi hely – képviselt partner kiválasztása megtörtént
Meghatalmazottként kíván eljárni, ám a jogosultság beállításnál az alábbi hibaüzenetet írja ki a rendszer: Egyetlen olyan tevékenységi hely sem szerepel a rendszerben, amihez kapcsolódóan a jogosultságot be tudná állítani! Amennyiben kiválasztotta, hogy kinek a nevében kívánja az MR bevallást benyújtani, úgy a jobb felső sarokban láthatja a meghatalmazójának nevét, illetve az Ön nevét [zárójelben]. Ebben az esetben a hibaüzenet azt jelenti, hogy a meghatalmazója nem rendelkezik az MR rendszer vonatkozásában releváns tevékenységgel.
Adott partner tevékenységeit megtekintheti a Nébih FELIR keresőjében (https://portal.nebih.gov.hu/felir-kereso). FELIR keresővel kapcsolatos további információkért, kérjük, tekintse meg a jelen segédlet 1. számú mellékletét. Amennyiben nem találja a szükséges tevékenységet, úgy kérjük, vegye fel a kapcsolatot -tevékenységtől függően -az illetékes megyei/járási kollégákkal és kérje tőlük a tevékenység/tevékenységek rögzítését.
-
-
5. Közintézmények (óvodák, iskolák, idősotthonok)- 2024.01.01-től nem kell MR jelentés!
FIGYELEM! 2024.01.01.-től nem szükséges jelentést tenniük az MR rendszerben a közintézményeknek (óvodák, iskolák, idősotthonok) a náluk keletkezett étkezési hulladák átadásáról.
További információt talál az alábbi linken erről:
https://portal.nebih.gov.hu/-/enyhultek-az-allati-mellektermekkel-foglalkozo-uzemeltetok-terhei
-
6. Éves bevallás elkészítése/beadása közben jelentkező problémák
-
6.1 Éves bevallás elkészítése/beadása közben jelentkező problémák
Az állati eredetű melléktermékeket 3 kategóriába sorolják, az általuk jelentette köz-, és állategészségügyi kockázat alapján. Az állati eredetű melléktermékekről, valamint az egyes kategóriákról további információt az alábbi hivatkozáson érhet el: https://portal.nebih.gov.hu/-/allati-mellektermekekkel-kapcsolatos-altalanos-utmutato
-
6.2 Átvevő partner nem szerepel a nyilvántartásban
A Melléktermék Bejelentési rendszerben nincs lehetőség partnerek rögzítésére, valamint tevékenységek hozzárendelésére, módosítására és törlésére, így amennyiben az állati eredetű melléktermék átvevője nem szerepel a nyilvántartásban vegye fel a kapcsolatot az érintett személlyel/céggel.
-
6.3 Átvevő partner nem szerepel a nyilvántartásban
Új átvevő rögzítésénél, amennyiben Ön külföldi partnert szeretne kiválasztani szükséges a külföldi partner EU adószámának pontos megadása. Amennyiben Ön nem találja a keresett partnert az a következő okokból lehetséges:
- a külföldi partner nem szerepel a Nébih nyilvántartásába.
- a külföldi partner szerepel a nyilvántartásban, megegyezik az EU adószám az Ön által megadottal, ám nem a rendszerünkben szereplő struktúrába (eltérő tagolás; kötőjel; szóközök)
- a külföldi partner szerepel a nyilvántartásban, viszont az EU adószám eltér az Ön által megadottól.
Valamennyi esetben kérjük, hogy az ilyen jellegű problémákat jelezzék az allatimellektermek@nebih.gov.hu email címre, annak érdekében, hogy kollégáink mihamarabb utána tudjanak nézni, s mihamarabb érdemi segítséget tudjanak biztosítani Önöknek.
Kérjük továbbá, hogy valamennyi esetben az emailben adják meg a külföldi partner pontos nevét, EU adószámát, valamint a pontos lakhely/székhely címét!
-
6.4 Hiba a beadott bevallással kapcsolatban
A 2021-es évtől kezdőden lehetőségük van a tárgyévre vonatkozó jelentésük törlésére, amennyiben rossz jelentés típust választottak ki, esetlegesen nem megfelelő kategóriához, nem megfelelő mennyiséget rögzítettek. A törlés kizárólag a tárgyévet követő év március 1-jéig lehet megtenni, ezt követően kizárólag a központi ügyintézőnek van lehetősége a jelentés visszamozgatására.
Új állapotú jelentés törlésére lehetősége van a jelentésen kívül:
valamint jelentésen belül:
Amennyiben az elektronikus úton beadott bevallás javítását/módosítását – a jelentési határidőn túl (március 1.) -szeretné elvégezni, úgy kérjük, az allatimellektermek@nebih.gov.hu email címre jelezze ezt felénk. Munkatársaink a beérkezett email alapján – indokolt esetben -, visszamozgathatják a bevallást, ebben az esetben a korábban „Beadott” állapotú bevallás, „Módosítás” állapotba kerül, s így már lehetősége van a hiba kijavítására, a bevallás módosítására. -
6.5 A beadott bevallás nem jelenik meg, illetve nem nyomtatható
Az elektronikus utón elkészített és beadott melléktermék bevallás utólagos megtekintésére és nyomtatására a rendszer lehetőséget biztosít.
Az elkészült bevallás egy felugró ablak segítségével kerül megjelenítésre az Ön számára, így fontos, hogy a felugró ablakok engedélyezve legyenek az Ön által használt böngészőben. Mozilla Firefox esetén, amennyiben a felugró ablakok tiltva vannak az alábbi utón tudja ismételten engedélyezni:
Google Chrome esetén pedig az alábbi lépésekkel tudja engedélyezni a felugró ablakokat: https://support.google.com/chrome/answer/95472?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=hu
-
-
7. Állati eredetű melléktermék jelentések lekérdezése és kezelése (új funkció)
A 2021-es évben új funkcióval bővült az Állati Melléktermék Bejelentési Rendszer, amely segítségével könnyebben nyomonkövetheti/kezelheti az addig létrehozott jelentéseit. Az új funkciót az alábbi helyen találja meg:
A belépést követően automatikusan kilistázásra kerülnek a létrehozott jelentések, de a szűrési feltételek megadásával saját egyedi lekérdezés létrehozására is van lehetőségük.
A kilistázott jelentéseket nem csak megtekinthetik, de szerkeszthetik/törölhetik is a Műveletek elnevezésű oszlopban szereplő ikonok segítségével. Ezen felül lehetőségük van a lekérdezés eredményeként kapott értékek Exportálására Excel dokumentumban, amelyben a jelentés alapvető adatai mellett a jelentésben szereplő kategóriák és a hozzájuk jelentett mennyiségek is feltüntetésre kerülnek:
Excel beállítástól függően, bizonyos esetekben az Excel export fájlban a kategória és a mennyiség nem a kívánt formában jelenik meg, ez esetben, kérjük, használja az Excel „Sortöréssel több sorba” gombját.
-
8. Melléklet: FELIR kereső használata
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) 38/A. § alapján élelmiszerláncfelügyeleti szerv létrehozza és működteti az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszert (FELIR). Az Éltv. hatálya alá tartozó terméket nyilvántartásba nem vett élelmiszerlánc szereplőtől tilos vásárolni, illetve átvenni értékesítésre, szállításra és tárolásra. A rendelkezés megsértése esetén az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv a vásárló, illetve az átvevő vonatkozásában is alkalmazza a törvényben előírt jogkövetkezményeket.
Nébih FELIR kereső elérhetősége: https://portal.nebih.gov.hu/felir-kereso
Mire szolgál a FELIR kereső? Lehetőséget biztosít mindenki számára, hogy a nyilvántartásunkban szereplő valamennyi regisztrált partner, aktív állapotú tevékenységét megtekinthesse.
Keresés természetes személy esetén: Ez esetben szükséges a keresett partner pontos neve és születési dátuma
Keresés Jogi személy esetén: Elegendő a keresett partner FELIR azonosítója vagy keresett partner adószáma (elegendő kizárólag a törzsszám megadása)