null A hatósági érzékszervi vizsgálat nem szubjektív kóstolgatás

A hatósági érzékszervi vizsgálat nem szubjektív kóstolgatás

A hatósági érzékszervi vizsgálat nem szubjektív kóstolgatás
2016. november 3, csütörtök

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) visszautasítja a Panyolai Szilvórium Zrt. közleményében foglaltakat, mely megkérdőjelezi a hatósági érzékszervi vizsgálat hitelességét. A NÉBIH akkreditált laboratóriumában, mint minden esetben, így a cég 0,5 literes kiszerelésű Szatmári ágyas szilvapálinka tételénél is az érzékszervi vizsgálatokra vonatkozó szabvány szerint jártak el a szakemberek. A vizsgálat során 18 képzett érzékszervi bíráló egyöntetű szakmai döntése volt, hogy a Panyolai Szilvórium Zrt. terméke érzékszervileg hibás, élvezhetetlen.

A Panyolai Szilvórium Zrt. által közzétett közlemény szerint a „NÉBIH-ellenőrzés kizárólag szubjektív (mérésekkel nem alátámasztott) érzékszervi vizsgálatot takart”, mely nyilatkozat megkérdőjelezi az érzékszervi vizsgálatok hitelességét és a hatósági döntés alaposságát.

Az érzékszervi vizsgálatok, mind itthon, mind külföldön, a hatósági ellenőrzési rendszer szerves részét képezik és szigorú szabvány szerint történnek. A döntések megalapozottsága érdekében a NÉBIH szakemberei folyamatosan és rendszeresen vesznek részt képzéseken, munkájuk megbízhatóságát nemzetközi körvizsgálatokon (DRRR, LGC) való részvétellel is ellenőrzik. Emellett a bírálók alkalmasságát – a laboratóriumi protokollnak megfelelően – az egyes bírálatokat megelőzően is minden esetben vizsgálják. A minták érzékszervi vizsgálata szigorú előírások szerint történik, amely rendelkezik többek között a kóstolópohár anyagáról, méretéről, a termék kóstolási hőmérsékletéről, illetve az ízlelőszervek közömbösítéséről az egyes minták között.

Az érzékszervi vizsgálat eredménye önmagában is elegendő ahhoz, hogy a hatóság elrendelje egy nem megfelelő minőségű termék forgalomból történő visszahívását. Egyéb műszeres, vagy klasszikus analitikai módszerrel az érzékszervi hiba nem minden esetben támasztható alá, mivel az érzékszervi hibát okozó komponensek egy része nem kimutatható. Továbbá egy termék íz hatását az összes benne lévő komponens harmonikus egysége adja.

A Panyolai Szilvórium Zrt. érintett pálinka termékének érzékszervi vizsgálatát két független bíráló bizottság (összesen 18 fő) végezte, akik egyöntetűen megállapították, hogy a termék érzékszervileg hibás, élvezhetetlen.

A NÉBIH laboratóriuma akkreditált státuszának és deklarált Minőségpolitikai Nyilatkozatának megfelelően mindenkor pártatlanul, befolyástól mentesen, a szabványokat betartva működik. A NÉBIH álláspontja az, hogy az élvezeti cikkek, kiváltképp a Hungarikumnak számító termékek esetében az egyik legfontosabb követelmény, hogy azok érzékszervileg megfelelőek, minőségileg kifogástalanok legyenek. Éppen ezért a hatóság a jövőben is minden esetben eljár azokkal a termékekkel szemben, amelyek minőségileg kifogásolhatók. 


Friss hírek

Már elektronikusan is beadhatók a halgazdálkodási szakterület kérelmei, bejelentései
2020. július 9, csütörtök

Már elektronikusan is beadhatók a halgazdálkodási szakterület kérelmei, bejelentései

Július 8-ától már elektronikusan is benyújthatják a halgazdálkodásban érintett szereplők a halgazdálkodási szakterülettel kapcsolatos kérelmeiket, bejelentéseiket a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén (ÜPR) keresztül.

Tovább >

A nyári aratás időszakában különösen fontos az ASP elleni védekezés
2020. július 8, szerda

A nyári aratás időszakában különösen fontos az ASP elleni védekezés

A nyári mezőgazdasági munkálatok indulása fokozott körültekintést követel a sertéstartóktól is.  A vírus ugyanis akár közvetett érintkezéssel, így a földekről betakarított terményekkel és eszközök közvetítésével is bekerülhet a telepekre. A házisertés-állományok védelme az egyik legfontosabb feladatunk az ASP elleni küzdelemben, ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felhívja az állattartók figyelmét a járványvédelmi előírások betartásának fontosságára.

Tovább >