null Kölcsönös megfeleltetés

Kölcsönös megfeleltetés

kölcsönös megfeleltetés (KM) rendszere egy komplex ellenőrzési rendszer. A közvetlen kifizetések kedvezményezettjeként nyilvántartott mezőgazdasági termelőket az ellenőrzési rendszer követelményein keresztül ösztönzi arra, hogy a tevékenységükre vonatkozó különböző szabályokat (környezetvédelmi, állatjelölési, állatvédelmi stb.) betartsák. Ezek a szabályok korábban alkotott, a KM-től függetlenül már létező (EU-s és nemzeti) jogszabályokban vPRk lefektetve, tehát nem új követelményekről van szó, csak azoknak egy új rendszerben történő ellenőrzéséről.

A kölcsönös megfeleltetés két alapvető elemből áll:
jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények (JFGK)

  • helyes mezőgazdasági és környezeti állapot előírásai (HMKÁ)

A HMKÁ előírásait már 2004 óta ismerik és alkalmazzák.

A JFGK mozaikszó jelentése: jogszabályba foglalt gazdálkodási követelmény. Azt a 19 közösségi jogszabályt nevezzük JFGK-nak, amelyeket a 73/2009/EK tanácsi rendelet II. mellékletében felsorolt a jogalkotó.
A 19 közösségi rendelet és irányelv egyes rendelkezései 4 összefoglaló csoportba oszthatók úgy, mint:

 

  • természetvédelem (madárvédelem, élőhely-védelem),
  • környezetvédelem (felszín alatti vizek védelme, szennyvíziszap felhasználás szabályai, nitrátszennyezés elleni védelem),
  • állatjelölés állategészségügy (megbetegedések bejelentése, élelmiszer- és takarmánybiztonság, állatvédelem), valamint növényegészségügy

A KM rendszerét (a JFGK-kat) a régi tagállamokban (EU-15) 2005-ben kezdték bevezetni, s a hároméves bevezetési időszak (2005-2006-2007) után 2007-ben már az összes követelményt és előírást ellenőrzik a gazdálkodóknál. A 2004-ben csatlakozott új tagállamokban (EU-10) a JFGK-k bevezetése 2009-ben kezdődött és 2013-ben válnak teljes körűvé a KM ellenőrzések:

2004-től: helyes mezőgazdasági és környezeti állapot előírásai (HMKÁ);
2009-től: HMKÁ + JFGK 1-8;
2011-től: HMKÁ + JFGK 1-8 + újabb hét JFGK (9-15);
2013-tól: HMKÁ + JFGK 1-15 + újabb három JFGK (16-18) 

Szakmai tartalom szempontjából a 2009-ben bevezetett követelménycsomag a következőket fedi le:

  • a vadon élő állatok és növények, valamint a természetes élőhelyek védelme. (JFGK 1, JFGK 5);
  • a felszín alatti vizek szennyezés elleni védelme (JFGK 2);
  • a szennyvíziszap mezőgazdasági felhasználása (JFGK 3);
  • a mezőgazdasági eredetű nitrátszennyezés elleni védelem (JFGK 4);
     
  • sertések azonosítása és nyilvántartása (JFGK 6);
  • szarvasmarhák azonosítása és nyilvántartása (JFGK 7);
     
  • juh- és kecskefélék azonosítása és nyilvántartása (JFGK 6)

A 2011-ben bevezetett követelménycsomagok által lefedett szakmai tartalmak:
 

  •  növényvédő szerek engedélyezésének, forgalomba hozatalának és használatának általános követelményei (JFGK 9);
  • hormonhasználat követelményei az állattenyésztésben (JFGK 10);
     
  • élelmiszerbiztonság, takarmánybiztonság követelményei (JFGK 11);
     
  • bizonyos fertőző állatbetegségek megelőzésének és bejelentésének követelményei (JFGK 12, JFGK 13, JFGK 14, JFGK 15).

A 2013-ban bevezetendő követelménycsomagok által lefedett szakmai tartalmak:
 

  • a hat hónapnál fiatalabb szarvasmarhafélékre (borjakra) vonatkozó állatjóléti előírások (JFGK 16);
  • állatjóléti előírások sertések védelme érdekében (JFGK 17);
     
  • állatjóléti előírások a gazdasági haszonállatok védelme érdekében (JFGK 18).

 A KM ellenőrzésre az MVH választja ki a gazdálkodókat. A gazdálkodási követelményrendszer betartását a NÉBIH által koordinált ellenőrzések vonatkozásában a Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatósága és Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatósága ellenőrzik, az eljárást pedig az Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóság koordinálja.

Mivel a KM helyszíni ellenőrzések nagy hangsúlyt fektetnek a gazdálkodók részére a jogszabályokban előírt dokumentációk vizsgálatára, ezért célszerű a 2013-ban bővített kiadásban megjelenő „Gazdálkodói Kézikönyv” útmutatásának megfelelően a nyilvántartásaikat, és az azokhoz kapcsolódó iratokat rendezni, előkészíteni. A helyszíni ellenőrzésről minden esetben jegyzőkönyv készül, amely adatlapból és betétlapokból áll. Az adatlap a gazdálkodó adatait tartalmazza, a betétlapok pedig az egyes jogszabályi követelmények betartásának ellenőrzését dokumentálják.


A szankciószámítás eredménye az, hogy 1, 3 vagy 5 %-os levonást kell alkalmazni a termelőnél. A szankciószámítást az MVH végzi. A konkrét összegről a gazdálkodó a támogatásról szóló határozatokból fog értesülni.


Kérjük, látogasson el a www.kolcsonosmegfeleltetes.hu oldalra, ahol további hasznos információkat olvashat, fórumozhat és kérdezhet munkatársainktól, akik szívesen válaszolnak az önök kérdéseire.


Friss hírek

2025. november 26, szerda

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2025.11.26.)

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2025. november 14, péntek

Tájékoztató a növényvédő szer felhasználáskor keletkező hulladékok jogszerű kezeléséről

A gazdálkodók és a növényvédő szerrel szolgáltatást végző vállalkozások felelőssége nem merül ki a növényvédő szerek okszerű, szakszerű és biztonságos kijuttatásában. Minden esetben számolni kell a keletkező hulladékokkal is, melyek megfelelő kezelése az emberi egészség, a környezet és a természet védelme érdekében is kiemelt jelentőségű.

Tovább >