RED II GYIK
RED II Gyakran ismételt kérdések
Jogszabályi rövidítések:
Büat.: 2010. évi CXVII. törvény a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről
Büat. vhr.: 821/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet a bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok fenntarthatósági követelményeiről és igazolásáról
EUTR rendelet: az Európai Parlament és a Tanács a fát és fatermékeket piaci forgalomba bocsátó piaci szereplők kötelezettségeinek meghatározásáról szóló 995/2010/EU rendelet (2010. október 20.)
Tájékoztatjuk, hogy a jogértelmezés a jogalkalmazó mindenkori feladata és felelőssége. Jelen állásfoglalásnak jogi relevanciája nincs, nem minősül hivatalos jogértelmezésnek, tekintettel az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozatára. Minderre figyelemmel az állásfoglalás tartalma egy esetleges jogvita esetén a bíróságot, más hatóságot semmilyen formában nem köti, ezért, az állásfoglalás kiadása nem mentesíti az állásfoglalást kérő személyt saját jogi álláspontja kialakításának szükségessége és az ezért fennálló felelősség alól. Az állásfoglalás kiadás nem hatósági ügy. Bármely tevékenység, üzleti döntés, jogügylet, üzleti modell stb. megkezdésének, elhatározásának, végrehajtásának az jelen állásfoglalástól való függővé tétele kizárólag az állásfoglalást kérő személy felelőssége. Az állásfoglalás tartalmából vagy kiadásának időtartamából eredő következményekért a Nébih-et felelősség nem terheli.
-
Hogyan kell a RED II regisztrációt elvégezni?
A regisztrációt a Nébih által üzemeltett, a faanyag kereskedelmi lánc szereplői számára létrehozott regisztrációs felületén kell megkezdeni. A felület használatát letölthető útmutató részletezi.
A felületen jelöljék be a ténylegesen végzett RED II tevékenysége(ke)t, majd a tevékenységi helyek és a tevékenységi körök rögzítésénél figyeljenek arra, hogy a bejelölt REDD II tevékenységnek megfelelő telephelyeket és tényleges tevékenységeket válasszák.
A regisztráció elfogadása után a további, RED II tevékenységekkel összefüggően előírt adatszolgáltatást 15 napon belül kell elvégezni az EUTR felületén. Ehhez az EUTR menüben a „Készletbejelentés” és a „Nyomonkövethetőségi dokumentáció” menüpontokat szükséges használni.
A menüpontok részletes leírása megtalálható a szintén letölthető Felhasználói Kézikönyv 5. és 6. fejezetében.
A „Készletbejelentés” menüpontban az alábbi adatok adhatók meg:- az üzleti év első napja szerinti nyitókészlet fafajonként, választékonként, telephelyenkénti bontásban,
- az előző üzleti évben importált, exportált, termelt, előállított, feldolgozott, felhasznált, forgalmazott erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdészeti-, faipari maradvány mennyisége telephelyenkénti bontásban.
A „Nyomonkövethetőségi dokumentáció” menüpontban az alábbi adatok rögzíthetőek, és a következő dokumentumok tölthetők fel:
- biomassza-kereskedők vagy biomassza-energiatermelők részére
- a kellő gondosság elvén alapuló nyomonkövethetőségi rendszerének, eljárásainak és az ahhoz kapcsolódó naprakész dokumentációs rendszerének leírása,
- a fenntartható és nem fenntartható eredetű erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdészeti-, faipari maradvány anyag elkülönítésére alkalmazott nyilvántartási, készletezési, kockázatelemzési, kockázatcsökkentési módszerének leírása,
- erdei biomassza-feldolgozók részére
- az alkalmazott technológia szöveges leírása,
- az alapanyag (erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdészeti-, faipari maradvány anyag), az egyéb felhasznált anyag, a feldolgozási eljárás során keletkezett végtermék, a melléktermék és a hulladék megnevezése, valamint KN-kódja,
- az alapanyag, az egyéb felhasznált anyag, a végtermék, a melléktermék és a hulladék közötti számszerű összefüggést leíró technológiai együtthatók,
- az erdei biomasszát, fásszárú biomasszát, erdészeti-, faipari maradvány anyagot feldolgozó üzem maximális éves kapacitása (végtermék szerinti bontásban),
- a gyártáshoz kapcsolódóan arra vonatkozó nyilatkozat, hogy a kibocsátási komponensek meghatározása alapértelmezett érték, tényleges érték vagy diszaggregált alapértelmezett érték, regionális átlagérték, vagy tényleges értékek kombinációja alapján történik-e,
- alapértelmezett értékek alkalmazása esetén azok értéke,
- tényleges érték vagy diszaggregált alapértelmezett érték, regionális átlagérték vagy tényleges érték kombinációjának alkalmazása esetén a gyártáshoz kapcsolódó kibocsátási komponensek értékei,
- a kellő gondosság elvén alapuló nyomonkövethetőségi rendszerének, eljárásainak és az ahhoz kapcsolódó naprakész dokumentációs rendszerének leírása,
- a fenntartható és nem fenntartható eredetű erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdészeti maradványanyag és az ebből keletkezett faipari melléktermékek elkülönítésére alkalmazott nyilvántartási, készletezési, kockázatelemzési, kockázatcsökkentési módszerének leírása,
- ha az erdei biomasszára, fásszárú biomasszára, erdészeti-, faipari maradvány anyagra vonatkozóan a kibocsátási komponensek meghatározásához a bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok fenntarthatósági követelményeknek való megfelelésével kapcsolatos, az üvegházhatású-gázkibocsátás elkerülés kiszámításának szabályairól szóló miniszteri rendeletben nem szereplő ÜHG kibocsátás elkerülés értéket használ a termelésre, szállításra, feldolgozásra vagy ezek összértékére vonatkozóan, a számításra vonatkozó független szakértő által ellenjegyzett, a számítás megfelelőségére vonatkozó dokumentumok,
- biomassza-kereskedők, biomassza-feldolgozók és biomassza-energiatermelők részére az erdei biomassza fásszárú biomassza, erdészeti-, faipari maradványanyag mennyiségéhez tartozó ÜHG komponensek értéke az üzleti év első hónapjának végéig.
-
Erdőgazdálkodónak a RED II regisztrációt el kell-e végeznie?
Nem kell elvégeznie a RED II regisztrációt, amennyiben csak azon erdőből kitermelt biomassza-alapanyagot értékesít, ahol erdőgazdálkodóként nyilvántartásba lett véve. Regisztrálnia ilyen esetben elsőként a célzottan a biomassza erőművi, energetikai felhasználására irányuló vásárlást végző kereskedőnek kell.
A Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint, aki az e törvény szerinti célokra, a nem általa termelt erdei biomasszából, erdészeti, faipari maradvány anyagokból vagy fásszárú biomasszából előállított tüzelőanyagot vagy ezek alapanyagait megvásárolja, értékesíti, feldolgozza, felhasználja, a tevékenység megkezdése előtt az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott adatait nyilvántartásba vétel céljából bejelenti az erdészeti hatósághoz.
A biomassza előállítását végző erdőgazdálkodónak (mint biomassza termelőnek) nincs regisztrációs kötelezettsége, de amennyiben az erdőgazdálkodó kellő gondosság elvén alapuló nyomonkövethetőségi rendszere, eljárása és az ahhoz kapcsolódó naprakész dokumentációs rendszere nem biztosítja a fenntarthatóan és nem fenntarthatóan előállított erdei faválaszték elkülönítését (Büat. vhr. 6. § 3. bekezdés c) pont), és a fenntarthatóságra vonatkozó feltételek teljesülése nem követhető a faanyag-kereskedelmi láncban, az előállított erdei biomassza nem minősül fenntarthatóan elállítottnak, arra vonatkozóan fenntarthatósági igazolást nem lehet kiállítani. (Büat. vhr. 8. § ).
-
Erdőgazdálkodóként nem értékesítek biomassza-energetikai célú erdei faválasztékot (aprítékot), a vevőim által megvásárolt erdei faválasztékok erőművekbe történő beszállításáról nincsen információm, ilyen esetben is szükséges a RED II regisztrációt elvégeznem?
Nem kell elvégeznie a RED II regisztrációt. Regisztrálnia ilyen esetben elsőként a célzottan a biomassza erőművi, energetikai felhasználására irányuló vásárlást végző kereskedőnek kell.
A Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint, aki az e törvény szerinti célokra, a nem általa termelt erdei biomasszából, erdészeti, faipari maradvány anyagokból vagy fásszárú biomasszából előállított tüzelőanyagot vagy ezek alapanyagait megvásárolja, értékesíti, feldolgozza, felhasználja, a tevékenység megkezdése előtt az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott adatait nyilvántartásba vétel céljából bejelenti az erdészeti hatósághoz.
A biomassza előállítását végző erdőgazdálkodónak (mint biomassza termelőnek) nincs regisztrációs kötelezettsége, de amennyiben az erdőgazdálkodó kellő gondosság elvén alapuló nyomonkövethetőségi rendszere, eljárása és az ahhoz kapcsolódó naprakész dokumentációs rendszere nem biztosítja a fenntarthatóan és nem fenntarthatóan előállított erdei faválaszték elkülönítését (Büat. vhr. 6. § 3. bekezdés c) pont), és a fenntarthatóságra vonatkozó feltételek teljesülése nem követhető a faanyag-kereskedelmi láncban, az előállított erdei biomassza nem minősül fenntarthatóan elállítottnak, arra vonatkozóan fenntarthatósági igazolás nem lesz kiállítható (Büat. vhr. 8. § ). -
Aprítékot nem energiatermelési célra értékesítek, a vevőim azt teljesen más területen használják fel, ilyen esetben is el kell végeznem a RED II regisztrációt?
Ebben az esetben nem kell regisztrálni.
A Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint, aki az e törvény szerinti célokra vásárolja, értékesíti, feldolgozza, felhasználja az apritékot, az kötelezett regisztrációra. Fontos, hogy az apríték ebben az esetben később sem kerülhet be a REDII termékláncba, ha esetleg a piaci viszonyok vagy az apríték minősége megváltozna. -
A biomasszát (aprítékot) kereskedőként nem erőműnek értékesítem tovább, hanem másik kereskedőnek, feldolgozónak vagy közvetlen erőművi beszállítást végzőnek, szükséges-e elvégeznem a RED II regisztrációt?
Az Öntől a biomasszát megvásárló kereskedő, feldolgozó, erőművi beszállító, ha a Büat. vhr. 3. § (1) és (7) bekezdése szerinti, biomasszából előállított szilárd halmazállapotú tüzelőanyag esetén legalább 20 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű villamos energiát, hőt vagy hűtőenergiát, vagy üzemanyagot előállító létesítménybe, biomasszából előállított gáz halmazállapotú tüzelőanyag esetén pedig legalább 2 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítménybe szállítja be a megvásárolt biomasszát, akkor köteles meggyőződni, hogy az eladó (azaz Ön) rendelkezik-e RED II regisztrációval, eleget tesz-e a RED II biomasszával kapcsolatos nyomonkövetési követelményeknek. Emiatt – RED II regisztráció hiányában – nem fogja Öntől megvásárolni a biomasszát, mivel nem tudja a RED II nyomonkövetési követelményeknek megfelelően az erőműbe beszállítani. Ezért – ha Ön minél szélesebb felhasználási lehetőséget kíván biztosítani az Ön által forgalmazott biomasszának –, célszerű elvégezni a regisztrációt és eleget tenni az azzal járó kötelezettségeknek, ellenkező esetben szűkebb körben lesz csak felhasználható az Ön által értékesített biomassza.
-
A biomasszát feldolgozóként (aprítékolást végzőként) nem az erőműbe beszállító kereskedőnek végzem el a feldolgozást, szükséges-e elvégeznem a RED II regisztrációt?
A biomasszát Önnel feldolgoztató kereskedő – ide értve az erőműbe közvetlen beszállítást végző és az azt megelőző kereskedőt is –, ha a Büat. vhr. 3. § (1) és (7) bekezdése szerint, biomasszából előállított szilárd halmazállapotú tüzelőanyag esetén legalább 20 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű villamos energiát, hőt vagy hűtőenergiát, vagy üzemanyagot előállító létesítménybe, biomasszából előállított gáz halmazállapotú tüzelőanyag esetén pedig legalább 2 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítménybe szállítja be az Ön által feldolgozott biomasszát, vagy ilyen célból másik kereskedőnek továbbértékesíti, akkor köteles meggyőződni, hogy a feldolgozó (azaz Ön) rendelkezik-e RED II regisztrációval, eleget tesz-e a RED II biomasszával kapcsolatos nyomonkövetési követelményeknek. Emiatt – RED II regisztráció hiányában – nem fogja tudni az Ön által feldolgozott biomasszát a fenti kapacitású erőműbe beszállítani, vagy az ilyen beszállítást végzőknek továbbadni, tehát valószínűleg más, regisztrált biomassza-feldolgozóval fogja elvégeztetni a feldolgozást. Ezért – ha az Ön által feldolgozott biomasszának minél szélesebb felhasználási lehetőséget kíván biztosítani –, célszerű elvégezni a regisztrációt és eleget tenni az azzal járó, a REDII előírásoknak megfelelő biomassza nyilvántartási kötelezettségeknek, ellenkező esetben szűkebb körben lesz csak felhasználható az Ön által feldolgozott biomassza.
-
Biomassza-kereskedéssel foglalkozom, apríték-alapanyagot vásárolok, azt külső vállalkozóval, béraprítás keretében felapríttatom, majd az aprítékot értékesítem. Mindezekre tekintettel biomassza-feldolgozóként is szükséges regisztrálnom?
Ebben az esetben elégséges biomassza-kereskedőként regisztrálnia, azonban ha az apríték-alapanyagot olyan külső vállalkozóval apríttatja fel, aki nem rendelkezik biomassza-feldolgozói regisztrációval, az előállított aprítékot nem fogja Öntől átvenni a Büat. vhr. 3. § (1) és (7) bekezdése szerinti, biomasszából előállított szilárd halmazállapotú tüzelőanyag esetén legalább 20 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű villamos energiát, hőt vagy hűtőenergiát, vagy üzemanyagot előállító létesítmény, biomasszából előállított gáz halmazállapotú tüzelőanyag esetén legalább 2 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítmény vagy az oda beszállító kereskedő. Ha az értékesített aprítékban keveredik a regisztrált és a nem regisztrált biomassza-feldolgozó által leaprított apríték, akkor az nem lesz átvehető a fenti teljesítményt meghaladó erőművek részéről.
-
Annak az EUTR szereplőnek szükséges-e RED II regisztráció az EUTR felületen, aki erdei és fásszárú biomasszát termel és dolgoz fel és/vagy kereskedik, de nem szállít a Büat. vhr. 3. § (1) és (7) bekezdése szerinti energiatermelő egységbe, vagyis nem szállít 20 MW teljes névleges bemenő hőteljesítmény feletti létesítménybe?
A Büat. vhr 3. § (7) bekezdése alapján a biomasszából előállított tüzelőanyagoknak akkor kell megfelelniük az e rendeletben meghatározott fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási követelményeknek, ha azokat biomasszából előállított szilárd halmazállapotú tüzelőanyag esetén legalább 20 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű villamos energiát, hőt vagy hűtőenergiát, vagy üzemanyagot előállító létesítményben, biomasszából előállított gáz halmazállapotú tüzelőanyag esetén pedig legalább 2 MW teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítményben használják fel.
A Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint aki az e törvény szerinti célokra, a nem általa termelt erdei biomasszából, erdészeti, faipari maradvány anyagokból vagy fásszárú biomasszából előállított tüzelőanyagot vagy ezek alapanyagait megvásárolja, értékesíti, feldolgozza, felhasználja, a tevékenység megkezdése előtt az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott adatait nyilvántartásba vétel céljából bejelenti az erdészeti hatósághoz.
Amennyiben a biomasszából előállított szilárd halmazállapotú tüzelőanyag vagy a biomasszából előállított gáz halmazállapotú tüzelőanyagnak a Büat. vhr 3. § (7) bekezdése alapján nem kell megfelelnie a rendeletben meghatározott fenntarthatósági és üvegházhatásúgázkibocsátás-megtakarítási követelményeknek, akkor a biomassza nem a törvény szerinti célokra kerül felhasználásra így az érintett láncszereplőnek nem áll fenn a Büat. 8/B. §-a szerinti nyilvántartásba vételi kötelezettsége. -
Abban az esetben, ha a biomassza-energiatermelő (erdei és fásszárú biomassza) vállalkozás nem EUTR köteles, de 20MW feletti teljes névleges bemenő hőteljesítményű létesítmény, amelyet 2021. év előtt állítottak üzembe, akkor a vállalkozást milyen kötelezettségek terhelik, kell neki RED II regisztráció?
A vállalkozás az EUTR rendelet szerint is nyilvántartásba vételre kötelezett. Az EUTR rendelet 2. cikk d) pontja szerint „kereskedő”: bármely természetes vagy jogi személy, aki kereskedelmi tevékenysége során a belső piacon már forgalomba hozott fát vagy fatermékeket ad el vagy vásárol a belső piacon.
A Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint aki az e törvény szerinti célokra, a nem általa termelt erdei biomasszából, erdészeti, faipari maradvány anyagokból vagy fásszárú biomasszából előállított tüzelőanyagot vagy ezek alapanyagait megvásárolja, értékesíti, feldolgozza, felhasználja, a tevékenység megkezdése előtt az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott adatait nyilvántartásba vétel céljából bejelenti az erdészeti hatósághoz.
A biomassza-energiatermelő (erdei és fásszárú biomassza) vállalkozás tevékenységéhez fát vagy faterméket vásárol a belső piacon, emiatt a vállalkozás a fentiek szerint RED II nyilvántartásba vételre is kötelezett.
A regisztráció az EUTR regisztrációs felületen (letölthető útmutató) és az EUTR menüben a „Készletbejelentés”, illetve a „Nyomonkövethetőségi dokumentáció” menüpontokon keresztül a Felhasználó kézikönyv 5. és 6. fejezete szerint végezhető el. -
Ha a biomassza-feldolgozó rendelkezik RED II direktívának megfelelő külföldi tanúsító szerv által elvégzett audittal, szükséges-e az EUTR rendszerben a RED II szerinti regisztráció, megfelelés?
A vállalkozás az EUTR rendelet szerint is nyilvántartásba vételre kötelezett.
Az EUTR rendelet 2. cikk d) pontja szerint „kereskedő”: bármely természetes vagy jogi személy, aki kereskedelmi tevékenysége során a belső piacon már forgalomba hozott fát vagy fatermékeket ad el vagy vásárol a belső piacon.
A biomassza-feldolgozó (erdei és fásszárú biomassza) vállalkozás tevékenységéhez fát vagy faterméket vásárol a belső piacon, emiatt a vállalkozás a fentiek szerint EUTR nyilvántartásba vételre kötelezett, amely nem váltható ki külföldi tanúsító szerv által elvégzett RED II audittal.
A vállalkozás emellett a Büat. 8/B. § (1) bekezdése alapján RED II nyilvántartásba vételre is kötelezett, a 8/C. § (4) bekezdése szerinti adattartalommal, továbbá fennállnak a Büat. vhr. szerinti jogszabályi kötelezettségei is (pl. Büat. vhr. 15. §).
A regisztráció az EUTR regisztrációs felületen (letölthető útmutató) és az EUTR menüben a „Készletbejelentés”, illetve a „Nyomonkövethetőségi dokumentáció” menüpontokon keresztül a Felhasználó kézikönyv 5. és 6. fejezete szerint végezhető el. -
Csak biomassza-energiatermelői tevékenységet végzek, miért kell mégis az EUTR regisztrációt végrehajtanom?
Az EUTR rendelet 2. cikk d) pontja alapján „kereskedő”: bármely természetes vagy jogi személy, aki kereskedelmi tevékenysége során a belső piacon már forgalomba hozott fát vagy fatermékeket ad el vagy vásárol a belső piacon.
A biomassza-energiatermelő (erdei és fásszárú biomassza) vállalkozás tevékenységéhez fát vagy faterméket vásárol a belső piacon, emiatt a vállalkozás EUTR nyilvántartásba vételre kötelezett, emellett eleget kell tennie a Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint regisztrációs kötelezettségének is. -
Az erdei faválaszték, mint erdei és fásszárú biomassza, nem termesztett biomasszának minősül?
Az erdei faválaszték nem minősül sem hulladéknak sem feldolgozási maradványnak ezért nem minősül „nem termesztett biomasszá”-nak sem.
Biomassza-feldolgozónak is minősül-e az a biomassza-termelő, aki erdőgazdálkodóként kizárólag saját maga által termelt hengeres erdei választékot és/vagy vágástéri apadékot fizikai eljárással (aprítással) erdei apríték választékká, biomasszából előállított tüzelőanyaggá feldolgoz vagy alvállalkozóval feldolgoztat, majd így értékesít? Ha igen, vonatkozik-e rá a nyilvántartásba vételi kötelezettség?
Nem minősül annak, ilyen esetben elsőként az erdei faválasztékot az értékesítési láncban megvásárló kereskedőnek kell a RED II regisztrációt elvégeznie.
A Büat. 8/B. § (1) bekezdése szerint, aki az e törvény szerinti célokra, a nem általa termelt erdei biomasszából, erdészeti, faipari maradvány anyagokból vagy fásszárú biomasszából előállított tüzelőanyagot vagy ezek alapanyagait megvásárolja, értékesíti, feldolgozza, felhasználja, a tevékenység megkezdése előtt az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott adatait nyilvántartásba vétel céljából bejelenti az erdészeti hatósághoz.
A biomassza előállítását végző erdőgazdálkodónak (mint biomassza termelőnek) nincs regisztrációs kötelezettsége, de amennyiben az erdőgazdálkodó kellő gondosság elvén alapuló nyomonkövethetőségi rendszere, eljárása és az ahhoz kapcsolódó naprakész dokumentációs rendszere nem biztosítja a fenntarthatóan és nem fenntarthatóan előállított erdei faválaszték elkülönítését (Büat. vhr. 6. § 3. bekezdés c) pont), és a fenntarthatóságra vonatkozó feltételek teljesülése nem követhető a faanyag-kereskedelmi láncban, az előállított erdei biomassza nem minősül fenntarthatóan elállítottnak, arra vonatkozóan fenntarthatósági igazolás nem lesz kiállítható (Büat. vhr. 8. § ). -
Bérfeldolgozásnak minősül-e más természetes személy vagy gazdálkodó szervezet által, mint alvállalkozóként végzett munka során fizikai eljárással, aprítás útján hengeres erdei választék és/vagy vágástéri apadék erdei aprítékká történő átdolgozása, aprítása, ha az erdei választék végig a termelő tulajdonát képezi?
Igen.
-
A kizárólag aprítást végző alvállalkozónak keletkezik-e valamilyen nyilvántartásba vételi kötelezettsége?
A Büat. vhr. 1. § 4. pontja szerint biomassza-feldolgozó: az a természetes személy vagy gazdálkodó szervezet, aki/amely biomasszát, köztes terméket, bioüzemanyagot vagy biomasszából előállított tüzelőanyagot fizikai vagy kémiai eljárással köztes termékké, bioüzemanyaggá vagy folyékony bio-energiahordozóvá vagy biomasszából előállított tüzelőanyaggá feldolgoz azzal a kitétellel, hogy a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) szerinti teljes és részleges denaturálási eljárás nem minősül ilyen tevékenységnek.
Amennyiben az aprítást az alvállalkozó az erdőgazdálkodó megbízásából végzi, nem vonatkozik rá nyilvántartásba vételi kötelezettség, ha azonban az erdőgazdálkodótól az erdei faválasztékot megvásárló kereskedő megbízásából végzi az aprítást, akkor eleget kell tennie a RED II nyilvántartásba vételi kötelezettségnek. -
A biomassza-feldolgozó, ha mobil aprítógéppel dolgozza fel a vágástéri apadékot vagy egyéb fásszárú biomasszát, akkor mi minősül a biomasszát feldolgozó üzemének? Területenként, ill. hogyan kell megadnia a Nébih felületén az éves kapacitását, az éves termelését, ezek üvegházhatású gáz komponenseit?
Ha a biomassza-feldolgozó az egyes aprítási helyszíneken eltérő komponenseket használ, akkor az eltérő aprítási helyszínek külön üzemnek minősülnek, és ezekre vonatkozóan külön kell megadnia az éves kapacitását, az éves termelését, ezek üvegházhatású gáz komponenseit. Ha adott mobil aprítógép esetében az egyes aprítási helyszíneken megegyeznek az üvegházhatású gáz komponensei, akkor elegendő a mobil aprító éves kapacitását, termelését és az ahhoz kapcsoló üvegházhatású gáz komponenst megadni.
A komponensszámítás a biomassza-feldolgozó felelőssége és mérlegelési köre. -
Hogyan lehet az előző üzleti évben importált, exportált, termelt, előállított, feldolgozott, felhasznált vagy forgalmazott erdei biomassza, fásszárú biomassza, erdészeti-, faipari maradvány mennyiségét telephelyenkénti bontásban bejelenteni?
Az EUTR felületén a Készletbejelentés menüpontban lehet ezen tételeket rögzíteni. A bejelentett egyes tételek megjegyzés rovatában kell jelezni, hogy az importált, exportált, termelt, előállított, feldolgozott, felhasznált vagy forgalmazott termékre vonatkozik-e. A rögzítés menetét a https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1277079/EUTR+Ugyfel+Felhasznaloi+Kezikonyv.pdf címről letölthető Felhasználói kézikönyv 5.2. és 5.1.1. fejezete ismerteti részletesen. Kérjük, hogy a beküldés előtt megjelenő ellenőrző képernyőn a megadott adatokat ellenőrizze, szükség esetén módosítsa, mert a beküldést követően már nincsen lehetőség az adatok javítására!
-
Milyen fenntarthatósági igazolást kell kiállítani az apríték, aprítékalapanyag mellé?
A Büat vhr. 6. § (1) bekezdése szerint a biomassza-termelő az erdei, valamint fásszárú biomassza eredetét és előállításának fenntarthatóságát szigorú számadású szállítójegy kiállításával és a 4. § szerint szükséges okiratokkal (pl. fakitermelési bejelentés, műveleti lap stb.), nyilatkozatokkal igazolja. Fásított terület művelési ág esetén – ide nem értve a szabad rendelkezésű erdőt – a földhasználatra jogosultnak nyilatkoznia kell arról, hogy a faállomány felújításáról 2 éven belül gondoskodik, egyéb művelési ág esetében pedig – kivéve, ha erdőről, szabad rendelkezésű erdőről vagy fás szárú faültetvényről van szó, amelyekre külön szabályozás vonatkozik – arról, hogy a fakitermelés a termőföld művelési ágának megfelelő használat érdekében történik.
-
Szabad rendelkezésű erdőből vagy a jogszabály szerint fás szárú ültetvénynek minősülő területről származó faanyag bekerülhet-e a RED II láncba?
Szabad rendelkezésű erdőből vagy a jogszabály szerint fás szárú ültetvénynek minősülő területről származó faanyag a Büat. vhr. 4. § (4) bekezdés ba), illetve bb) pontja alapján csak akkor használható fel RED II célokra, ha a szabad rendelkezésű erdő mezőgazdasági művelésbe vonását nem kezdeményezték, illetve az ültetvény ismételt telepítését vagy megújítását az erdészeti hatóságnak bejelentették.
-
A Büat vhr. 19. § (1) bekezdés e) pontjával kapcsolatban a bizottsági végrehajtási rendelet alapján mely egyéb bizonyítási eszközök fogadhatóak el a fenntarthatósági követelmények teljesítésére?
A rendelkezés szerint a fenntarthatósági követelmények teljesítése igazolható a bizottsági végrehajtási rendeletben lehetővé tett egyéb bizonyítási eszközökkel.
Az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikkében megállapított, erdei biomasszára vonatkozó fenntarthatósági kritériumok teljesülését igazoló bizonyítékok összeállítására vonatkozó gyakorlati iránymutatás meghatározásáról szóló, 2022. december 13-i (EU) 2022/2448 bizottsági végrehajtási rendelet valóban nem sorolja fel tételesen az elfogadható bizonyítási eszközöket, azonban preambulumában kritériumként határozza meg, hogy „Az erdei biomasszára vonatkozó új fenntarthatósági kritériumok kiterjedt ellenőrzésének biztosítása érdekében a gazdasági szereplők által szolgáltatott információknak átláthatónak, pontosnak, megbízhatónak és csalásbiztosnak kell lenniük, valamint biztosítani kell, hogy a gazdasági szereplők megbízható tanúsítási szabályokra támaszkodhassanak”. A preambulum rögzíti továbbá azt is, hogy „Az adminisztratív teher minimalizálása érdekében a tagállamoknak segíteniük kell a gazdasági szereplők munkáját azzal, hogy adatokat, köztük téradatokat és jegyzékeket bocsátanak rendelkezésre tervezés és ellenőrzés céljából”.
Magyarországi kitermelési helyről származó erdei biomassza esetén az igazolás módja egyértelműen meg van határozva, miszerint a biomassza-termelőnek az erdei, valamint fásszárú biomassza eredetét és előállításának fenntarthatóságát szigorú számadású szállítójegy kiállításával és a 4. § szerint szükséges okiratokkal kell igazolnia [Büat. vhr. 6. § (1) bekezdés].
A bizottsági végrehajtási rendelet értelmében az igazolás területi szintjét és módját (amely lehet nemzeti vagy annál alacsonyabb szintű regionális, vagy a kitermelés helye szerinti gazdálkodási rendszer szerinti szint) az ügyfél választhatja meg, ezért külföldi forrásterületről származó erdei biomassza esetében az ügyfél által bizonyítási eszközként megjelölhető auditált információk számossága és változatossága miatt azonban előre nem sorolható fel valamennyi bizonyítási eszköz, azok megfelelőségét esetenként külön kell vizsgálni. Különösen fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a bizonyítási eszköz nem csak valamely eljárás során kiállított dokumentumot jelenthet, hanem nyilvánosan közzétett nemzeti adatokat, adatsorokat, jelentéseket vagy akár tudományos tanulmányokat.
Összegezve megállapítható tehát, hogy a bizottsági végrehajtási rendelet szándékosan nem korlátozza a bizonyítási eszközök körét, csak utalásokat tesz arra vonatkozóan, hogy azok honnan származhatnak [lásd: preambulum (9) bekezdés], illetve meghatározza a szolgáltatott információk feltételeit (átlátható, pontos, megbízható és csalásbiztos) [lásd: preambulum (8) bekezdés].
-
A RED II megegyezik a REDD II-vel?
A RED az Európai Unió Megújuló Energia Irányelvének rövidítése (Renewable Energy Directive).
Az irányelvet rögzítő uniós jogszabály az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/2001 irányelve (2018. december 11.) a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról, ezt hívják RED II-nek is (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L2001).
A római számok az irányelvhez kapcsolódó nagyobb, stratégiai módosításokat jelölik. Időközben 2023 októberében a RED III irányelv módosítás is elfogadásra került (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202302413).
Egységes szerkezetben a jogszabály ezen az oldalon érhető el: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:02018L2001-20231120.
A REDD az ENSZ kezdeményezése az erdőirtásból és az erdőpusztulásból származó kibocsátások csökkentésére: Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation in Developing Countries (UN-REDD).