Halászati ellenőrzés és nyomon követés támogatása

Halászati ellenőrzés és nyomon követés támogatása

2025. június 17, kedd

MAHOP_PLUSZ-1.1.1-24-2024-00001

A kedvezményezett neve: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal
A támogatás összege: 1.495.600.000 Ft
Támogatás mértéke: 100%
A projekt tervezett befejezési dátuma: 2029.12.31. 

A „Halászati ellenőrzés és nyomon követés támogatása programra” nyert számottevő, 1,495 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból származó pályázati forrást a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz keretén belül.
A projekt legfontosabb, kiemelt eleme a halászati ágazati ellenőrzés támogatásának keretében egy hal és haltermék-nyomon követési rendszer kialakítása a meglévő FELIR rendszerarchitektúra továbbfejlesztésével az ágazat digitalizálásának támogatása érdekében. A tervezett rendszer nemcsak a tagállami hatóságokat segíti a haltételek útjának nyomon követésében, de (eltérő jogosultsági szinteken) a terméklánc szereplőinek is megkönnyítheti a bejövő és kimenő tételek adminisztrációját, egészen az utolsó halkereskedelmi pontig. A fejlesztés során törekedni kell arra, hogy a jelenlegi papíralapú kísérődokumentumok kiváltásra kerüljenek.
A fenti célok elérésének, a hatékony ellenőrzési munkavégzés biztosításának, a korábban már kiépített és továbbfejlesztendő Halgazdálkodási Szakrendszer üzembiztos működtetésének előfeltétele a szükséges informatikai hardver és licence park frissítése is. 
A fentiek támogatására és kiegészítéseképpen adatcserét és adatelemzést elősegítő EU-s programon kívánunk részt venni, illetve magunk is szeretnénk szervezni külföldi tanulmányutat annak érdekében, hogy megismerjük más tagállam által már kialakított nyomon követési gyakorlatot. Nagyon fontos célunk továbbá az ellenőrzést és a halgazdálkodási tevékenységet végző személyek képzésére is. Mindemellett a halgazdálkodási ágazat szereplőinek, illetve a horgászoknak, halfogyasztóknak is szeretnénk tájékoztatást adni tevékenységünkről, elért eredményeinkről. 
Tekintettel arra, hogy a helyszíni ellenőrzések rendkívül fontossággal bírnak, az illegális halkereskedelem felszámolása érdekében a helyszíni ellenőrzésekhez szükséges eszközök beszerzését tervezzük a projektben megvalósítani.

Letölthető anyagok
Halőri ismeretek - tananyag

Friss hírek

2025. június 26, csütörtök

SURVector – Vektorok nyomában az egészség védelmében

Mi közük van a szúnyogoknak és kullancsoknak a mindennapi biztonságunkhoz? A SURVector projekt célja, hogy a „One Health” szemlélet jegyében összekapcsolja az emberi, állati és környezeti egészséget. Nemzetközi összefogással építjük ki a kórokozókat terjesztő vektorok – például kullancsok és szúnyogok – országos monitorozását, azonosítását és vizsgálatát, hogy időben és hatékonyan reagálhassunk az egyre gyakoribb, vektorfertőzésekhez köthető veszélyekre.

Tovább >

2025. január 20, hétfő

MYMATCH projekt a klímaváltozás okozta élelmiszerbiztonsági kihívások megoldásáért

Az Európai Horizont programnak köszönhetően decemberben elindult a MYMATCH kutatási és innovációs projekt. A négy éven át tartó projekt 9 európai országból 12 elismert partnert köt össze annak érdekében, hogy megoldásokat találjanak az élelmiszerbiztonság sürgető kérdéseire a klímaváltozásból fakadó kihívásokkal összefüggésben. A tervek szerint a projekt végeredménye egy mesterséges intelligencián alapuló Mikotoxin Menedzsment Platform lesz, amely személyre szabottan segíti majd az élelmiszerrendszerben részt vevőket.

Tovább >

null Bevizsgálandó minták fogadásának rendje

Bevizsgálandó minták fogadásának rendje

2014. szeptember 24, szerda

A vér-, tej-, bélsár-, takarmány- és tamponminták átvétele a központi anyagátvevőben, a hullák átvétele a boncolók előterében történik.

Mintaátvétel:

Központi Anyagátvevő Budapest

 

Hétfőtől-csütörtökig: 700-1700

Pénteken: 700 – 1300

 

Debreceni és kaposvári telephely

 

Hétfőtől-csütörtökig: 800 – 1630

Pénteken:   800 – 1400

 

Munkaszüneti napokon 800-tól 1200-ig az ügyeletes végzi a mintaátvételt.

  1. Az Igazgatóságra a minták a külső megrendelőktől érkeznek. A megrendelő lehet az állami hatósági állategészségügyi szolgálat, vagy (a jogszabályi előírások alapján állatorvos közreműködésével) gazdálkodó szervezet, illetőleg magánszemély. Amennyiben a járványhelyzet azt indokolja, járványvédelmi okokból át kell venni a szabálytalanul küldött mintákat is.

  2. Az átvevő ellenőrzi a minta csomagolásának sértetlenségét, a kísérőirat meglétét és tartalmát. Jogszabálysértés, illetőleg egyéb hiányosság megállapítása esetén - a minta átvételével egyidejűleg - az összes lényeges körülményt és adatot tartalmazó feljegyzést készít, amely a mintát kísérő belső ügyirat részét képezi. Súlyos humán- vagy állategészségügyi veszélyt jelentő hiányosság esetén a mintaátvevő azonnal jelentést tesz a felettesének, és a továbbiakban a tőle kapott utasítások szerint jár el.

  3. A hiányosan csomagolt, sérült, szivárgó, csepegő, szennyező mintákat a többitől elkülönítve, szükség szerint megfelelő csomagolásba vagy tálcára rakva kell a továbbiakban kezelni. A szennyeződött eszközöket, felületeket azonnal fertőtleníteni kell.

  4. A vizsgálatra alkalmatlan mintákkal követendő eljárás:
    Miután a vizsgáló laboratórium állatorvosa megállapította, hogy a minta vizsgálatra alkalmatlan, feldolgozás nélkül ártalmatlanításra kerül. Erről értesíteni kell a beküldőt, hogy saját belátása, illetőleg az előírások szerint újabb mintát küldhessen, megfelelő körülmények között.

  5. A beérkező vizsgálati anyagok (minták) iktatása számítógépen, központilag történik.
    Az adatok rögzítésekor a program a soron következő iktatószámot adja az egy esetből származó összes mintaelemnek, tekintet nélkül arra, hogy a feldolgozásban hány részleg vesz részt. Erről egy megrendelő adatlap készül, amelyre a minták feldolgozása során a vizsgálatokkal kapcsolatos feljegyzéseket rá kell írni, egyben a kísérőiratok aktaborítójaként szolgál. A kísérőiratokat és a mintákat is, a program által nyomtatott, azonosító matricával kell ellátni (ennek hiányában kézzel kell feljegyezni az iktatószámot). Amennyiben az előírtnál kevesebb példányban érkezik a kísérőirat, illetve a másodpéldányok olvashatatlanok, megfelelő számú fénymásolatot kell készíteni.

 

Munkaidőn túli mintaátvétel

 

A munkaidőn túli mintaátvételt a budapesti telephelyen a külső portaszolgálat biztosítja.


Friss hírek

2025. november 26, szerda

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2025.11.26.)

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2025. november 14, péntek

Tájékoztató a növényvédő szer felhasználáskor keletkező hulladékok jogszerű kezeléséről

A gazdálkodók és a növényvédő szerrel szolgáltatást végző vállalkozások felelőssége nem merül ki a növényvédő szerek okszerű, szakszerű és biztonságos kijuttatásában. Minden esetben számolni kell a keletkező hulladékokkal is, melyek megfelelő kezelése az emberi egészség, a környezet és a természet védelme érdekében is kiemelt jelentőségű.

Tovább >