Tájékoztatás a szezonálisan történő állatmozgások egyedileg és tömegesen történő mozgatására saját tenyészeteken belüli átkötések esetén
Az állatok folyamatos és naprakész nyomonkövethetősége érdekében a szarvasmarhatartók adminisztrációs kötelezettségei közé tartozik a saját tenyészeteken belüli mozgások bejelentése. Az adatokat a Nébih által üzemeltetett ENAR rendszerben kell vezetni. A tenyészeten belüli (például szezonális) mozgatáskor célszerű az ingyenesen kiváltható e-marhalevelet választani.
Az adatok gyors beérkezését és feldolgozását, valamint hiba esetén az állattartók mielőbbi értesítését segíti a Nébih azzal, hogy a mozgások online bejelentését lehetővé tette:
- tömeges bejelentés esetén XML formátumban (5147 - Szarvasmarha átkötés bejelentő - állomány),
- egyedi bejelentés esetén pedig az interneten kitölthető bejelentő lapon (3147 - Szarvasmarha átkötés bejelentő).
Ezen bizonylatok esetében lehetőség van marhalevél és e-marhalevél igénylésére is.
Amennyiben az állatok előreláthatólag nem új tenyészetbe, tehát nem a „saját” tenyészeten kívülre fognak kerülni, érdemes az ingyenesen kiváltható e-marhalevelet választani.
E dokumentum kapcsán kiemelendő, hogy a papíralapú marhalevélhez hasonlóan hatósági bizonyítványnak minősül, tulajdont nem igazol. Ugyanakkor a marhalevéltől eltérően az e-marhalevél csak az alábbi esetekben használható bejelentésre:
- elhullott vagy szállításkor elhullott,
- leölés,
- vágóhídon kívüli kényszervágás.
A fenti esetekben az e-marhalevéllel rendelkező szarvasmarhákat a 3150 – Szarvasmarha végleges kikerülés bejelentése bizonylaton lehet kikerültetni. A végleges kikerültetésre szánt egyedek tetemének ártalmatlanítására való elszállíttatása esetén az ATEV részére az e-marhalevelet át kell adni.
Fontos megjegyezni, hogy a leírt módok és bizonylattípusok kizárólag a saját tenyészeteken belüli állatmozgások bejelentésére szolgálnak. Ennek feltétele, hogy egy vármegyén belül több állattartó-típusú tenyészettel kell rendelkezni.
Az online bejelentések előnye, hogy a hibátlanul kitöltött és beadott bizonylatok vagy betöltött állományok azonnal megjelennek a rendszerben.
A bejelentésekkel kapcsolatos további információk elérhetőek az (https://portal.nebih.gov.hu/enar) ENAR aloldalon.
A felmerülő kérdésekkel a vármegyei körzeti kapcsolattartókhoz, valamint a Nébih Ügyfélszolgálatához lehet fordulni az alábbi elérhetőségeken:
- Postázási cím: Nébih-ENAR, 1537 Budapest, Pf. 397.
- Központi telefonszám: 06-1-336-9050
- E-mail: enarufsz@nebih.gov.hu