null A fogyasztók kettős minőséggel szembeni védelméről szólt a IV. Nébih Kerekasztal

A fogyasztók kettős minőséggel szembeni védelméről szólt a IV. Nébih Kerekasztal

A fogyasztók kettős minőséggel szembeni védelméről szólt a IV. Nébih Kerekasztal
2019. november 22, péntek

A Nébih IV. Kerekasztal rendezvényének témája az élelmiszerek kettős minősége volt. A 2019. november 21-ei rendezvény ismételten olyan összetett problémával foglalkozott, amely az élelmiszerlánc minden szereplőjét érinti. Ennek megfelelően a megbeszélésen ezúttal is részt vettek a feldolgozók, a kereskedők és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek képviselői az Agrárminisztérium és a Nébih munkatársai mellett.

Az élelmiszerek kettős minősége, tehát az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév vagy megtévesztésig hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdése volt az élelmiszerlánc területén.

A Nébih, mint az élelmiszerbiztonság- és minőség területén a vásárlók védelméért felelős hatóság a fogyasztók védelme érdekében indította el a kettős minőséggel kapcsolatos vizsgálatait az elmúlt években. E munkához 2018-ban az Európai Bizottság is hozzájárult az Unió fogyasztóvédelmi szervezetének (CHAFEA) támogatásán keresztül.

A vitaindító előadások során a Nébih célkitűzésein és az összehasonlító vizsgálatok módszertanán kívül szó esett a fogyasztói kérdőíves vizsgálatok eredményeiről is. A résztvevők képet kaphattak továbbá arról, hogy a kettős minőség kérdése EU-s szinten is foglalkoztatja a jogalkotókat.

A gyártói és kereskedői érdekképviseletek saját szakmai tapasztalataik alapján beszéltek a lehetséges okokról és megoldásokról a szabályozás, a jelölés és a tájékoztatás területén. A tanácskozás résztvevői kiemelték, hogy a régiónként eltérő összetételnek – amint az Európai Unió 2005/29/EK irányelvének módosítása is utal rá – számos olyan oka lehet, amely legitim, sőt ezek közül némelyik kifejezetten a fogyasztók érdekeit is szolgálhatja. Minden résztvevő egyetértett ugyanakkor abban, hogy a helytelen, megtévesztő gyakorlatokat ki kell szűrni a piacról. A transzparens kommunikáció ezért közös érdeke az élelmiszerlánc-szereplőknek.


Kerekasztal kettős minőség


Friss hírek

Tisztességtelen forgalmazói magatartás miatt 80 millió forintos bírságot rótt ki a Nébih
2021. január 12, kedd

Tisztességtelen forgalmazói magatartás miatt 80 millió forintos bírságot rótt ki a Nébih

Jogerősen 80 millió forint termékpálya-felügyeleti bírságot szabott ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a SPAR Magyarország Kft.-vel szemben. A vállalkozás több élelmiszeripari beszállító esetében is tisztességtelen üzleti magatartást tanúsított, amikor mérhető forgalmi cél meghatározása nélkül ún. „fix bónusz” megfizetésére kötelezte őket. A jogsértő eljárással mintegy 75 millió forinttal károsította meg a SPAR kereskedelmi partnereit.

Tovább >

Új irányok a talajvédelemben
2021. január 11, hétfő

Új irányok a talajvédelemben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatja a gazdálkodókat és az agrárszakembereket, hogy dr. Nagy István agrárminiszter elfogadta a Talajvédelmi Cselekvési Tervben szereplő, gazdálkodókat segítő stratégiai célok megvalósítását. Talajaink hosszú távú fenntarthatósága érdekében a Talajvédelmi Cselekvési Terv három stratégiai cél elérését tűzte ki, ezek a „hatásos talajvédelem”, a „talajvédelmet megújító tevékenységek” és a „modern alapinfrastruktúra kialakítása”.

Tovább >