A fogyasztók kettős minőséggel szembeni védelméről szólt a IV. Nébih Kerekasztal
A Nébih IV. Kerekasztal rendezvényének témája az élelmiszerek kettős minősége volt. A 2019. november 21-ei rendezvény ismételten olyan összetett problémával foglalkozott, amely az élelmiszerlánc minden szereplőjét érinti. Ennek megfelelően a megbeszélésen ezúttal is részt vettek a feldolgozók, a kereskedők és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek képviselői az Agrárminisztérium és a Nébih munkatársai mellett.
Az élelmiszerek kettős minősége, tehát az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév vagy megtévesztésig hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdése volt az élelmiszerlánc területén.
A Nébih, mint az élelmiszerbiztonság- és minőség területén a vásárlók védelméért felelős hatóság a fogyasztók védelme érdekében indította el a kettős minőséggel kapcsolatos vizsgálatait az elmúlt években. E munkához 2018-ban az Európai Bizottság is hozzájárult az Unió fogyasztóvédelmi szervezetének (CHAFEA) támogatásán keresztül.
A vitaindító előadások során a Nébih célkitűzésein és az összehasonlító vizsgálatok módszertanán kívül szó esett a fogyasztói kérdőíves vizsgálatok eredményeiről is. A résztvevők képet kaphattak továbbá arról, hogy a kettős minőség kérdése EU-s szinten is foglalkoztatja a jogalkotókat.
A gyártói és kereskedői érdekképviseletek saját szakmai tapasztalataik alapján beszéltek a lehetséges okokról és megoldásokról a szabályozás, a jelölés és a tájékoztatás területén. A tanácskozás résztvevői kiemelték, hogy a régiónként eltérő összetételnek – amint az Európai Unió 2005/29/EK irányelvének módosítása is utal rá – számos olyan oka lehet, amely legitim, sőt ezek közül némelyik kifejezetten a fogyasztók érdekeit is szolgálhatja. Minden résztvevő egyetértett ugyanakkor abban, hogy a helytelen, megtévesztő gyakorlatokat ki kell szűrni a piacról. A transzparens kommunikáció ezért közös érdeke az élelmiszerlánc-szereplőknek.