A „148-as rendelettel” kapcsolatos tudnivalók
A „148-as rendelet”* célja az állatállományokat veszélyeztető egyes állatbetegségek felszámolása, figyelemmel kísérése, valamint a zoonózisok megelőzése. Az igényléshez – az elmúlt évekhez hasonlóan – a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak (beleértve az adószámmal rendelkező őstermelőket is) jóváhagyási kérelmet kell benyújtaniuk a területileg illetékes járási hivatalhoz.
A 148/2007 (XII.8.) FVM rendelet alapján az 1. számú mellékletében felsorolt betegségek, zoonózisok megelőzésére, felderítésére és leküzdésére irányuló állatorvosi vizsgálatokra, immunizálásra, gyógykezelésre, mintavételezésre és diagnosztikai vizsgálatokra kérhető támogatás.
Technikai tudnivalók a jóváhagyási kérelem benyújtásáról ugyanazon állományra és betegségekre:
- benyújtó: állattartó vagy meghatalmazottja
- gyakoriság: évente egy alkalommal
- kapcsolódó dokumentum: a Nébih honlapján közzétett, a Rendelet 2. számú melléklete szerinti adattartalmú nyomtatvány
- benyújtás helye: területileg illetékes járási hivatal
- kiemelten fontos részletszabály: állatfajonként külön nyomtatvány szükséges
Igazolás a minták átvételéről
Az állatorvosoknak a mintavételről készült számla mellé a Nébih által kiállított, a minták átvételéről szóló igazolást is mellékelniük kell. Az igazolás kötelező adattartalma: az engedélyes és a kedvezményezett neve, az engedélyes és a kedvezményezett ügyfél-azonosító száma vagy adószáma, a megrendelt vizsgálat vagy laboratóriumi szolgáltatás megnevezése, az állatfaj, a minta darabszáma és a tenyészetkód.
Az előírt átvételi igazolásnak a Nébih ÁDI által az ügyfeleknek megküldött eredményközlő minősül, tekintettel arra, hogy az minden, a rendelet által előírt adatot tartalmaz.
Abban az esetben, ha a mintavételről szóló számla benyújtásakor még nem készült eredményközlő bizonylat, a Nébih ÁDI ügyfélszolgálata egy „Munkalap” dokumentumot küld az állatorvosnak. Ez szintén minden szükséges adatot tartalmaz, így szintén elfogadható a mintavétel és a beküldés igazolására.
Az állatorvosok tehát teljesítési igazolásként az eredményközlő használatával a rendelet előírásainak megfelelnek, további teendőjük nincs!
A 148/2007. (XII. 8.) FVM rendelet 2. számú melléklete szerinti jóváhagyási kérelem minta
Fontos tudni, hogy - az elektronikus ügyintézési törvény értelmében - a vállalkozók, vállalkozások kizárólag elektronikus formában nyújthatják be kérelmeiket a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén (ÜPR) keresztül.
A támogatott állat-egészségügyi szolgáltatás igénybevételére való jogosultságról a járási hivatal hoz döntést. Támogatás csak a jogosultságról szóló döntés keltét követően elvégzett állat-egészségügyi szolgáltatás után igényelhető!
Az egyes állatbetegségek megelőzésével, illetve leküzdésével kapcsolatos támogatások igénylésének és kifizetésének rendjéről szóló 148/2007. (XII. 8.) FVM rendelet: https://njt.hu/jogszabaly/2007-148-20-82
A témával kapcsolatos egyéb fontos információk:
- Az ÜPR Ügyfélkapun történő regisztráció és belépés után érhető el. A használatával kapcsolatos kérdéseket az ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu elérhetőségen várjuk.
- A jóváhagyási kérelem benyújtásához készült kézikönyv
- A kérelmek jóváhagyásának feltételeiről a járási hivatalok ügyfélszolgálatán tájékozódhatnak az érintettek. A járási hivatalok élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi osztályainak elérhetőségei megtalálhatók a https://www.kormanyhivatal.hu oldalon az „Elérhetőségek” menüpont alatt, illetve a http://jarasinfo.gov.hu/jarasok-lista honlapon. Az élelmiszerlánc-felügyeleti szervként élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró járási hivatalok illetékességi területe a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 3. mellékletében szerepel, az alábbi linken elérhető: https://njt.hu/jogszabaly/2016-383-20-22.
- A támogatás igénybevételéhez szükséges 2023. évi nyomtatványokkal kapcsolatos információk elérhetők a Magyar Államkincstár közleményében: https://www.mvh.allamkincstar.gov.hu/kozlemenyek/-/kozlemeny/2-2023-i-11-szamu-kincstar-kozlemeny
Gyakran ismételt kérdések a „148-as rendelettel” kapcsolatban