Lakossági felmérés az élelmiszerek kettős minőségének észleléséről
Az alábbi tanulmányban olvashatja a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által kettős minőség témában végzett felmérés eredményeit.
Előzmények
A Földművelésügyi Minisztérium döntése alapján a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) 2017 első félévében számos termékpárt vizsgált, hogy felmérje, valóban létezik-e az a jelenség, mely szerint a hazai és a nyugat-európai piacokon azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszertermékeket forgalmaznak a nemzetközi gyártók. E vizsgálat kiegészítéseként lefolytattunk egy felmérést a lakosság körében a fogyasztók személyes tapasztalatainak, véleményének és elvárásainak megismerésére.
Módszertan
Módszertan: Nagy elemszámú (1001 fő) kérdőíves személyes felmérés, amely Magyarország lakosságára nemek, korcsoport és földrajzi régió alapján reprezentatív a KSH 2011-es népszámlálási adatai alapján.
Megkérdezés ideje: 2017. május 7-30.
Eredmények
A NÉBIH felmérése szerint körülbelül minden második ember (a megkérdezettek 49%-a) tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között. A válaszadók minden termékkategóriából számos példát kiemeltek, de leginkább édesipari termékek esetében számoltak be jelentős eltérésekről, valamint gyakran említették a tejtermékeket és az üdítőitalokat is.
A különbséget illetően sajnos a magyar fogyasztók tapasztalatai kedvezőtlenek: a minőségi eltérést észlelő vásárlók 97%-a rosszabbnak érezte a Magyarországra behozott termékeket, mint amit a nyugat-európaiak asztalára tesznek a nemzetközi gyártók. Különösen a háztartások „élelmiszerfelelősei” érzik felháborítónak ezt a gyakorlatot, vagyis akik rendszeresen bevásárolnak a család számára – tehát akik a legtöbb információval rendelkeznek az élelmiszeripari termékekről. A fogyasztók túlnyomó többsége, több mint 80%-a elvárja, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat minden országban azonos összetétellel hozzák forgalomba (82% ért egyet vele), s ha nem így történik, akkor ezt kötelező legyen a termékeken világosan jelezni a vásárlók számára (86% ért egyet vele).
Kapcsolódó anyagok:
tanulmány letölthető formában