Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Új élelmiszerbiztonsági kockázatot jelenthetnek a „fekete élelmiszerek”
2018. október 19, péntek

Új élelmiszerbiztonsági kockázatot jelenthetnek a „fekete élelmiszerek”

Kellemetlen, de az emberre nézve ártalmatlan betolakodók a poloskák
2018. október 17, szerda

Kellemetlen, de az emberre nézve ártalmatlan betolakodók a poloskák

Súlyos élelmiszerbiztonsági problémák miatt azonnali hatállyal felfüggesztette a Nébih egy Pest megyei sütőüzem működését
2018. október 17, szerda

Súlyos élelmiszerbiztonsági problémák miatt azonnali hatállyal felfüggesztette a Nébih egy Pest megyei sütőüzem működését

Jogosulatlanul áttelepített halat vitt vissza eredeti élőhelyére a Nébih Állami Halőri Szolgálata
2018. október 16, kedd

Jogosulatlanul áttelepített halat vitt vissza eredeti élőhelyére a Nébih Állami Halőri Szolgálata

Felhívás az aktuális mezei pocokfertőzöttség felmérésére
2018. október 12, péntek

Felhívás az aktuális mezei pocokfertőzöttség felmérésére

Idén is sikeres volt a Kutatók Éjszakája a Nébih laboratóriumaiban
2018. október 12, péntek

Idén is sikeres volt a Kutatók Éjszakája a Nébih laboratóriumaiban

Átfogó ellenőrzést tartott a Nébih a Tokaj-hegyaljai borvidéken
2018. október 11, csütörtök

Átfogó ellenőrzést tartott a Nébih a Tokaj-hegyaljai borvidéken

Dísztököt csak díszíteni
2018. október 10, szerda

Dísztököt csak díszíteni

Csökkenteni kell az élelmiszerhulladékot
2018. október 9, kedd

Csökkenteni kell az élelmiszerhulladékot

Kockázatos kockáztatni a növényi károsítók behozatalát
2018. október 9, kedd

Kockázatos kockáztatni a növényi károsítók behozatalát

Hatósági intézkedések a szőlőültetvények védelmében
2018. október 5, péntek

Hatósági intézkedések a szőlőültetvények védelmében

Gyógyszer hatóanyagot is tartalmazó étrend-kiegészítőket vont ki a forgalomból a Nébih
2018. október 4, csütörtök

Gyógyszer hatóanyagot is tartalmazó étrend-kiegészítőket vont ki a forgalomból a Nébih

Változás a Nébih NTAI ügyfélfogadási rendjében
2018. október 3, szerda

Változás a Nébih NTAI ügyfélfogadási rendjében

Borsod megyében is afrikai sertéspestist mutatott ki egy vaddisznóban a Nébih
2018. október 3, szerda

Borsod megyében is afrikai sertéspestist mutatott ki egy vaddisznóban a Nébih

TIM 25 Konferencia 2018
2018. október 3, szerda

TIM 25 Konferencia 2018

Folytatja az internetes tűzifahirdetések ellenőrzését a Nébih
2018. október 2, kedd

Folytatja az internetes tűzifahirdetések ellenőrzését a Nébih