null Tájékoztató az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) bevezetésével kapcsolatban

Tájékoztató az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) bevezetésével kapcsolatban

2014. december 19, péntek

A 2015. január 1-jével induló, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által üzemeltetett, EKÁER célja az ÁFA megfizetésével összefüggő visszaélések visszaszorítása és az élelmiszer-biztonság növelése.

Az EKÁER-ről részletes információkat a http://ekaer.nav.gov.hu/ weboldalon találhatnak.

Az EKÁER rendszer az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozó termékek esetén kizárólag a FELIR (élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer) azonosítóval rendelkező ügyfelek szállítmányához ad számot.

A NÉBIH FELIR kereső alkalmazásának oldalán (http://portal.nebih.gov.hu/web/guest/felir-kereso) ellenőrizhető, hogy

  • a forgalmazott termék a vámtarifaszám alapján FELIR köteles-e,
  • egy adott vállalkozása a TEÁOR száma alapján FELIR regisztráció kötelezett-e, valamint,
  • az adott vállalkozás rendelkezik-e FELIR azonosítóval.

Aki a FELIR hatálya alá tartozó tevékenységet végez, és nem rendelkezik azonosítóval, regisztrálnia kell magát.

A regisztráció a nem mezőgazdasági kistermelőként adózó ügyfelek részére felügyeleti díj bevallás benyújtása mellett történik, a bevallási felület a NÉBIH honlapján (http://portal.nebih.gov.hu/felugyeleti-dij) – a kitöltési segédlettel együtt – elérhető. A bevallást elektronikus úton kell teljesíteni, amelynek használatához a bevallásra kötelezett vagy annak meghatalmazottja részéről ügyfélkapus regisztráció szükséges. Az ügyfélkapus rendszer aktiválását bármelyik okmányirodában, kormányhivatali és adóhatósági ügyfélszolgálaton és a külképviseleteken személyesen lehet kezdeményezni, részletesebb információ a Kormányzati portálon (www.magyarorszag.hu) található.

Amennyiben érvényes őstermelői igazolvánnyal rendelkezik az ügyfél, és nem találja magát a FELIR nyilvántartásban, forduljon a NÉBIH Földművelésügyi Igazgatóságához (fmig@nebih.gov.hu).

Amennyiben az ügyfél 2014-ben érvényes bevallást nyújtott be, biztosan rendelkezik FELIR azonosítóval, ha azonban elmulasztotta a bevallási kötelezettséget teljesíteni, a pótbevallás benyújtásával egyidejűleg a FELIR nyilvántartásba vétel is megtörténik. Ha tevékenységét 2014-ben kezdte meg az ügyfél, és ezért az idei évben nem vonatkozott rá a bevallási kötelezettség, akkor nullás bevallás leadása mellett nyilvántartásba veszi a hivatal.

A rendszer másik sarkalatos pontja, hogy élelmiszer uniós tagállamból történő behozatala esetén azt csak a 3/2010 (VII. 5.) VM rendelet alapján bejelentett első magyarországi tárolási helyen engedi kirakodni. A rendelet szerint azoknak az élelmiszer-vállalkozásoknak, amelyek harmadik országból vagy uniós tagállamból élelmiszert forgalomba hozatal vagy tovább feldolgozás céljából behoznak, regisztrálniuk kell magukat és azt a telephelyet, első magyarországi tárolási helyet, ahol az árut először betárolták.

A regisztrált első magyarországi tárolási helyek a NÉBIH weboldalán található kereső (http://portal.nebih.gov.hu/elso-betarolasi-hely-kereso) segítségével elérhetők.

Amennyiben valamely vállalkozás első tárolási helyet üzemeltet és nem találja adatait az adatbázisban, nyilvántartásba vételi kérelmével növényi alaptermék forgalmazása estén forduljon a területileg illetékes megyei kormányhivatal növény és talajvédelmi igazgatóságához, egyéb élelmiszer esetében a területileg illetékes járási állategészségügyi hivatalhoz.

A nyilvántartásba vett ügyfelek részére a FELIR azonosítóról szóló tájékoztató levelek postai úton megküldésre kerülnek.

Elérhetőségeink:

NÉBIH ügyfélszolgálat: 06-1/336-9024; felir@nebih.gov.hu elektronikus levélcím.


Friss hírek

2024. július 26, péntek

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.07.26.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. július 25, csütörtök

A napsütés ellenére borús eredményekkel zárult a strandbüfék és a street foodok nyári szezonális ellenőrzése

A 2024-es nyári szezonális ellenőrzés-sorozatban a strandbüféket és a street foodokat is felkeresték az élelmiszerbiztonsági felügyelők. Az egész országban 346 vendéglátó létesítményt vizsgáltak. Az ellenőrzések vegyes eredményekkel zárultak: a szakemberek számos egységben találtak lejárt termékeket, továbbá a higiéniai feltételek, az alapanyagok tárolása és nyomonkövetése, valamint a dolgozók egészségügyi alkalmasságának igazolása kapcsán is merültek fel problémák. A hatóságok 48 esetben indítottak eljárást, a kiszabott bírságok értéke meghaladta a 3 millió forintot. Összesen 205 kg élelmiszert vontak ki a forgalomból, 703 ezer forint értékben.

Tovább >