Megkezdte a Nébih az adategyeztetési javaslatok kiküldését
2020. július 15-ig volt lehetőségük az állattartóknak az adategyeztetési kötelezettségük teljesítésére. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) nyilvántartása alapján az érintettek egy része elmulasztotta az adatszolgáltatást, amelynek pótlásához a hivatal adategyeztetési javaslatok útján kíván segítséget nyújtani. A javaslatok kézbesítése ezekben a napokban vette kezdetét.
Mint ismeretes, az ún. TIR rendelet* módosításának értelmében 2018. december 23-tól egy tenyészethez csak egy tartási hely tartozhat. A jogszabály módosítása következtében a tartási helyek rendezésével kapcsolatban közel 7000 állattartónak állt fenn adategyeztetési kötelezettsége. Az előírás teljesítésére az ügyfeleknek 2020. július 15-ig volt lehetőségük, amelyhez a Nébih részletes eljárásrendet is kidolgozott, az adatszolgáltatásban érintetteknek pedig több alkalommal személyre szóló értesítést is küldött.
A hivatal nyilvántartása alapján még mindig vannak olyan állattartók, akik a jogszabályi kötelezettségüknek nem tettek eleget. A Nébih célja, hogy az adategyeztetés az állattartók szándéka szerint történjen, ezért a szakemberek segítségképpen adategyeztetési javaslatot készítettek számukra. A javaslatok kiküldése megkezdődött, a küldemény érkezésére postai úton levélben vagy az elektronikus ügyintézésre vonatkozó előírások alapján, a cégkapujukon keresztül számíthatnak az érintettek.
Az eljárás arra irányul, hogy a meglévő tenyészetéhez csak egy tartási hely tartozzon, így egyértelmű legyen az állatok tartózkodási helye és biztosítható legyen az állatmozgások pontos nyomon követése.
A kiküldött nyomtatványon (1418 komplex bizonylat) – az állattartás dátumai, a tartási helyek címei és a nyilvántartás egyéb adatainak figyelembevételével – az a tartási hely szerepel, amit az eredeti tenyészetkódnál célszerű megtartani, vagyis ahová a hivatal az állatokat „kötni” javasolja. Hasonlóképpen a füljelzők esetében is feltüntettük a javasolt tartási helyet.
A javaslat elfogadására, visszaküldésére vagy elektronikus ügyintézésére a levélben megadott határidőig van lehetőség. A határidő jogvesztő hatályú. Amennyiben az állattartó nem reagál a megkeresésre, a Nébih a javaslatban megadott adatokkal elvégzi az automatikus adategyeztetést, ami nem kívánt következményekkel is járhat.
Az állattartó leggyorsabban és ellenőrzötten elektronikus úton, a jelenleg is rendelkezésre álló webALI felületén (https://upr.nebih.gov.hu/), új bizonylat generálásával és rögzítésével tudja benyújtani az adategyeztetést. Emellett a kiküldött papíralapú 1418-as komplex bizonylat, aláírást követően a Nébih Ügyfélszolgálatára postai úton is visszaküldhető.
A kiküldött javaslat pontos értelmezéséhez segítséget nyújt a Nébih portálon (https://portal.nebih.gov.hu/-/kezdodik-az-adategyeztetes-a-tobb-tartasi-hellyel-rendelkezo-allattartok-szamara) elérhető útmutató vagy a Nébih Ügyfélszolgálata az alábbi elérhetőségek valamelyikén:
- Postázási cím: Nébih-ENAR, 1537 Budapest, Pf. 397.
- Központi telefonszám: 06-1-336-9050
- E-mail: enarufsz@nebih.gov.hu.
További információ a https://portal.nebih.gov.hu/enar útvonalon áll rendelkezésükre.
*A tartási helyek, a tenyészetek és az ezekkel kapcsolatos egyes adatok országos nyilvántartási rendszeréről szóló, 119/2007. (X. 18.) FVM rendelet