erdő

Nyomonkövethetőség és földrajzi helymeghatározás

Tartalom

Az ellátási lánc
Nyomonkövethetőségi követelmények
Vegyes eredetű termékek
Ha a termék egy része nem megfelelő
Ömlesztett formában forgalmazott termékek
Jogszerűségi követelmény
Földrajzi helymeghatározással kapcsolatos adatok

 

 

Az ellátási lánc

Előállítás Az árucikkeket jogszerűen kell előállítani, és erdőirtás mentesnek kell lenniük. Az előállítási terület földrajzi elhelyezkedésére vonatkozó adatokat gyűjteni kell.
A jogszerűtlenül, 2020. december 31. után erdőirtással érintett vagy nem beazonosítható földterületen előállított áruk nem felelnek meg a szabályoknak, és nem hozhatók forgalomba az uniós piacon. A megfelelő árukat elkülönítve kell tárolni az ismeretlen eredetű vagy nem megfelelő áruktól.
Kereskedelem és szállítás Az erdőirtásmentes és jogszerűen előállított árukat a kereskedelem és a szállítás során más áruktól elkülönítve kell tartani.
A megfelelő és meg nem felelő, illetve ismeretlen eredetű áruk keverése nem megengedett. Ilyen esetben a teljes szállítmány nem megfelelőnek minősül és nem hozható forgalomba az EU piacán.
Vám Az EU-n kívül előállított releváns áruk vagy termékek uniós piacon történő forgalomba hozatalához a forgalombahozatal előtt vámkezelésre van szükség.
Csak a vámáru-nyilatkozat tekinthető megfelelő bizonyítéknak, sem a fuvarlevél, sem más kereskedelmi vagy logisztikai dokumentum nem tekinthető annak. 
Behozatal, import Az importőrnek kellő gondossági eljárást kell lefolytatnia, mielőtt egy terméket az EU piacán forgalomba hozna. 
Az importőrnek  kellő gondossági nyilatkozatot (DDS) is be kell nyújtania, ezután kap egy hivatkozási számot (és egy biztonsági tokent), amelyet a behozatali vámáru-nyilatkozatban fel kell tüntetnie.
Csak a megfelelő termékek hozhatók forgalomba az EU piacán. A piaci szereplő akkor hozhatja forgalomba a terméket az EU piacán, ha azt a vámhatóságok importra bocsátották.
Újraimportálás Újraimportáláskor ugyanazok a kötelezettségek állnak fenn, mint az első forgalombahozotalnál. Ha egy piaci szereplő (vagy kkv-nak nem minősülő kereskedő) egy korábban exportált terméket újraimportál, és azt a „szabad forgalomba bocsátás” vámeljárás alá vonja, akkor ugyanazok a kötelezettségek vonatkoznak rá, mintha a terméket először hoznák  forgalomba. Kivitelkor az érintett termék elveszíti „uniós áru” vámjogi státuszát, és új terméknek minősül, ha ezt követően újra forgalomba hozzák, vagy újra forgalmazzák a piacon.  A már meglévő kellő gondossági nyilatkozatok segíthetik a piaci szereplőt a kellő gondosság gyakorlásában.
Értékesítés vagy kivitel A termék uniós piacon történő értékesítése előtt a /kkv-nak nem minősülő kereskedőknek ellenőrizniük kell, hogy kellő gondossággal jártak-e el az ellátási lánc korábbi szakaszaiban. A kereskedőknek ellenőrizniük kell az ellátási láncban feljebb lévő DDS-eket, és az összes korábbi hivatkozási szám alapján be kell nyújtaniuk a saját DDS-üket ra. A kereskedő ezután új DDS-hivatkozási számot és biztonsági tokent kap. A kisvállalkozásoknak (kkv-k) nem kell ellenőrizniük vagy benyújtaniuk a kellő gondossági nyilatkozatokat olyan termékek esetében, amelyekre vonatkozóan az ellátási lánc korábbi szakaszaiban már kellő gondossággal jártak el.

Nyomonkövethetőségi követelmények

Az árucikkeket jogszerűen kell előállítani és erdőirtás mentesnek kell lenniük. Annak bizonyítására, hogy egy adott helyen nem történik erdőirtás, a területegységig való nyomon követhetőség szükséges. A rendelet előírja, hogy a piaci szereplőknek gyűjteniük kell és a kellő gondossági nyilatkozatban meg kell adniuk azon területegységek földrajzi koordinátáit, amelyeken az árukat előállították vagy betakarították. Ezeket a koordinátákat fel kell vinni az Információs Rendszerbe. A nyomonkövethetőségi követelményeknek nem megfelelő termékek nem hozhatók forgalomba az EU piacán, illetve nem exportálhatók.

Fontos! A nyomonkövethetőségi követelmények az importált, exportált vagy forgalmazott áruk minden egyes tételére vonatkoznak.

A földrajzi helymeghatározással történő nyomonkövethetőségi követelmények alól nincs kivétel. A piaci szereplőknek fel kell mérniük az ellátási lánc összetettségét, az EUDR rendelet kijátszásának kockázatát, valamint az ismeretlen eredetű, illetve a magas vagy átlagos kockázatú országokból vagy azok részeiből származó termékekkel való keveredés kockázatát is.

Amennyiben a piaci szereplő megbizonyosodott arról, hogy az összes releváns árut és releváns terméket olyan országokban vagy azok részeiben állították elő, amelyek  alacsony kockázatúak, akkor  egyszerűsített kellő gondossággal lehet eljárni és nem kell teljesíteni a kockázatelemzési, kockázatcsökkentési követelményeket (EUDR 13. cikk (1) bekezdés).

Ha a piaci szereplő olyan releváns információhoz jut, vagy olyan releváns információról szerez tudomást, amely a rendelet kijátszására vagy annak a kockázatára utalhat, hogy a releváns termékek nem felelnek meg a rendeletnek,  akkor a piaci szereplőnek az EUDR 10. és az EUDR 11. cikkben foglalt valamennyi kötelezettséget teljesítenie kell és minden releváns információt haladéktalanul közölnie kell az illetékes hatósággal. 

A földrajzi helymeghatározási információkat minden releváns termék esetében kötelező megadni a kellő gondossági nyilatkozatokban. A piaci szereplőknek tehát minden egyes alkalommal meg kell adniuk ezt az információt, amikor egy releváns terméket kívánnak forgalomba hozni, forgalmazni vagy exportálni.

  • A piaci szereplőknek (és a kkv-nek nem minősülő kereskedőknek) az EUDR rendelet 9. cikkében meghatározott kötelezettségek értelmében információt kell gyűjteniük az előállítás dátumáról vagy időtartományáról. Ez az információ a termék erdőirtásmentességének megállapításához szükséges, ezért ez a kitétel a rendelet hatálya alá tartozó, forgalomba hozott árukra vagy a rendelet hatálya alá tartozó releváns termékek előállításához felhasznált árukra is vonatkozik.

    A szarvasmarha kivételével, egyéb áruk esetében az előállítás dátuma az áru betakarításának időpontjára, az előállítás időtartománya pedig az előállítási folyamat időszakára/tartamára vonatkozik. Például, fa esetében „az előállítás időtartománya” a fakitermelési műveletek időtartamára vonatkozik.

    Az előállítás dátumának és az előállítás időtartományának egyaránt a kijelölt területegységre kell vonatkoznia.  Ha az előállítás sajátosságai miatt pontosabb információ nem áll rendelkezésre, akkor a termelés éve és/vagy a betakarítási időszak, aratási szezon is használható.

    A piaci szereplők által forgalomba hozni vagy exportálni kívánt termék előállításának dátumára vagy időtartományára vonatkozó információkat nem kell feltüntetni a kellő gondossági nyilatkozatban, de a piaci szereplőknek ezeket az információkat össze kell gyűjteniük, rendszerezniük kell és öt évig meg kell őrizniük őket (EUDR 9. cikk).

Vegyes eredetű termékek


A kkv-nak nem minősülő piaci szereplőknek és kereskedőknek biztosítaniuk kell, hogy az általuk szolgáltatott nyomonkövethetőségi információk helytállóak legyenek, függetlenül ellátási láncuk hosszától vagy összetettségétől.

A nyomonkövethetőségi információk az ellátási láncok mentén összeadhatók. Például, egy nagy, ömlesztett szójaszállítmányhoz, amelyet több ország több száz területegységéről szereztek be, olyan kellő gondossági nyilatkozatot kell társítani, amely tartalmazza az összes releváns előállító országot és földrajzi helymeghatározási információt minden egyes, a szállítmányhoz kapcsolódó terülegységre vonatkozóan.

Ha a termék egy része nem megfelelő


Ha valamely releváns termék egy része nem megfelelő, a nem megfelelő részt azonosítani kell és el kell különíteni a többi résztől, mielőtt a releváns terméket forgalomba hoznák vagy exportálnák. A nem megfelelő rész nem hozható forgalomba és nem exportálható.

Ha az azonosítás és elkülönítés nem lehetséges, például azért, mert a nem megfelelő termékek összekeveredtek a többi termékkel, akkor az egész releváns termék nem megfelelőnek minősül, mivel nem garantálható, hogy az EUDR rendelet 3. cikkében foglalt feltételek teljesülnek. Emiatt nem hozható forgalomba és nem is exportálható.

Például, ha az összes ömlesztett áru összekeveredett, és az áruk több száz területegységhez kapcsolódnak, akkor a tény, hogy az egyik területegységen 2020 után erdőirtás történt, az egész releváns terméket meg nem felelővé teszi.

Ez azonban nem érinti azokat a helyzeteket – bármilyen módon legyenek is meghatározva -, amikor a forgalomba hozott releváns áruk vagy releváns termékek 100%-a:

  1. Visszavezethető a területegységre;
  2. A rendelet értelmében jogszerű és erdőirtásmentes;
  3. Soha nem keveredett ismeretlen eredetű vagy nem erdőirtásmentes árukkal.

Ömlesztett formában forgalmazott termékek

Az ömlesztett formában forgalmazott termékek, például szója vagy pálmaolaj esetében a piaci szereplőknek (vagy a kkv-nak nem minősülő kereskedőknek) biztosítaniuk kell, hogy a szállítmányban érintett összes területegység azonosítható legyen, és hogy az áruk a folyamat egyetlen szakaszában se keveredjenek össze ismeretlen eredetű vagy a 2020. december 31-i határnap után erdőirtással vagy erdőpusztulással érintett területekről származó árukkal.

A releváns összetett termékek, például a különböző faelemeket tartalmazó fabútorok esetében a piaci szereplőnek meg kell határoznia az összes olyan területegység földrajzi elhelyezkedését, amelyen a releváns árukat előállították. A releváns áruk összetevői nem lehetnek ismeretlen eredetűek, és nem származhatnak olyan területekről, amelyeken a határnapot követően erdőirtás vagy erdőpusztulás történt.

Jogszerűségi követelmény

A releváns árukat és termékeket csak akkor lehet forgalomba hozni vagy exportálni, ha azokat az EUDR 3. cikk b) pontjában meghatározott követelménynek megfelelően, az előállító ország vonatkozó jogszabályai szerint állították elő. 

Az EUDR 3. cikk szerinti kötelezettségek együttesen érvényesek: a jogszerűségi követelményt (EUDR 3. cikk b) pontja) az „erdőirtásmentes” követelményen (EUDR 3. cikk a) pontja) és az árukkal vagy termékekkel kapcsolatos, kellő gondossági nyilatkozatra vonatkozó követelményen (EUDR 3. cikk c) pontja) felül kell teljesíteni. 

A „vonatkozó jogszabályok” magukban foglalhatják többek között a nemzeti jogszabályokat (beleértve a vonatkozó másodlagos jogot) és a joggyakorlatot, valamint a nemzeti jogban alkalmazandó nemzetközi jogot.

Fontos! A rendelet a jogszabályi területek nem mindenre kiterjedő felsorolását adja, konkrét jogi aktusokat nem határoz meg, mivel ezek országonként eltérőek és módosulhatnak is.

A kockázatértékeléshez az EUDR 9. cikk (1) bekezdésének h) pontjában és a 10. cikkben foglaltak szerint megfelelő dokumentációra van szükség. Ilyen dokumentáció lehet például a hatósági hivatalos dokumentumok, szerződéses megállapodások, bírósági határozatok vagy hatásvizsgálatok és elvégzett ellenőrzések. A piaci szereplőnek minden esetben biztosítania kell, hogy ezek a dokumentumok ellenőrizhetők és megbízhatóak legyenek, figyelembe véve a korrupciónak az  előállító országhoz rendelt kockázatát. 

A Bizottság a megfelelő időben külön iránymutatást ad ki a jogszerűségről. 

Földrajzi helymeghatározással kapcsolatos adatok

A termékeket adott területegységhez kapcsoló földrajzi információkat már egyes iparági szereplők és több tanúsító szervezet is használja. Távérzékeléssel nyert információk (például légi fényképek, műholdas képek) vagy más információk (pl. terepi fényképek, amelyekhez geotag-ek és időbélyegek vannak rendelve) használhatók annak ellenőrzésére, hogy a nyilatkozott áruk és termékek földrajzi helye erdőirtáshoz kapcsolható-e.

A földrajzi helyadatokkal kapcsolatos további részletek az alábbiakban olvashatók.