null Állati eredetű melléktermék (ÁMT) belföldi és Európai Unión belüli szállításra vonatkozó követelmények

Állati eredetű melléktermék (ÁMT; angolul ABP) belföldi és Európai Unión belüli szállításra vonatkozó követelmények

2022. augusztus 2, kedd

ÁMT szállítói tevékenység, ÁMT szállító jármű.

Állati eredetű melléktermék szállítása a 1069/2009. EK rendelet és a 45/2012. (V.8.) VM rendelet értelmében nyilvántartás köteles tevékenység, melynek előfeltétele a szállító-jármű engedélyének megléte.

A szállító jármű engedélyére irányuló kérelmet a telephely szerinti illetékes járási hivatal részére szükséges benyújtani, míg a szállítási tevékenység nyilvántartásba vétele a telephely szerinti vármegyei kormányhivatal hatáskörébe tartozik. Ez utóbbi esetben is kérelem beadása szükséges.

Az állati eredetű melléktermék beszállítása (import), csak engedélyezett üzemből történhet és a rendeltetési hely is, csak hatóság által engedélyezett vagy nyilvántartott létesítmény lehet.


Az ÁMT szállítást kísérő dokumentumok

Belföldön: 45/2012. FVM rendelet szerinti „belföldi” kereskedelmi okmány

Európai Unión belül: a 142/2011/EU rendelet VIII. Melléklet III. Fejezete szerinti „EU” kereskedelmi okmány

 

A szállító jármű engedélyére irányuló kérelmét a telephely szerinti illetékes járási hivatal részére szükséges benyújtani, míg a szállítási tevékenység nyilvántartásba vétele a telephely szerinti megyei kormányhivatal hatáskörébe tartozik. Ez utóbbi esetben is kérelem beadása szükséges.

Továbbá felhívom a figyelmét, hogy állati eredetű melléktermékek és származtatott termékek szállítása csak engedélyezett üzemből történhet és a rendeltetési hely is csak hatóság által engedélyezett vagy nyilvántartott létesítmény lehet.

Belföldi szállítás esetén a 45/2012. (V.8.) VM rendeletben előírt követelményeket kell betartani:

15.§
(3) Az állati eredetű mellékterméket belföldi szállítása során – a 16. § (2) bekezdésében foglalt esetet kivéve – a 3. mellékletben meghatározott vagy attól formailag eltérő, de minden tartalmi elemét magában foglaló kereskedelmi okmánynak kell kísérnie, amelyet három példányban kell kiállítani.


Amennyiben 1-es vagy 2-es kategóriába tartozó állati mellékterméket kíván szállítmányozni, úgy:


(5) Az átvevő az 1. és 2. kategóriába tartozó anyagok és származtatott termékeik, valamint a feldolgozott állati eredetű fehérjék esetében a kereskedelmi dokumentum egy aláírt példányának másolatát harminc napon belül visszaküldi az átadónak. A kereskedelmi okmányokat legalább két évig meg kell őrizni.


-    alap esetben elegendő papír alapon kiállítani, ha a formátum megegyezik a jogszabályban leírt formátummal

-    a kereskedelmi okmányt a gazdasági szereplő hitelesíti, nem a hatóság!

Bővebb információ a kereskedelmi okmányokról itt érhető el.

Hivatkozott jogszabályok:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A32009R1069&qid=1646139238384

https://njt.hu/jogszabaly/2012-45-20-2Y

2, Európai Unió tagállamába történő állati melléktermék szállítás- TRACES rendszer, feliratok

Az EU tagállamok közti 1. és 2.-es kategóriájú állati eredetű melléktermék szállításának feltételelit a 1069/2009 EK rendelet 48. cikke rögzíti. 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A02009R1069-20191214&qid=1643622817281

A beszállítási engedélyt - amely 2 évig érvényes - kitöltve az aai@nebih.gov.hu email-címre kell eljuttatni.

 

Az Európai Unió tagállamaiba történő szállítás esetén a szállítóeszközöket feliratokkal és színkódokkal kell ellátni.
(fekete=1. kategória.; sárga=2. kategória.; zöld=3. kategória.)

1.    Kategória: „csak ártalmatlanításra” (fekete színkód)
2.    Kategória: „nem állati takarmányozásra” (sárga színkód)
3.    Kategória: „nem emberi fogyasztásra” (zöld színkód)

Az Európai Unió tagállamaiba történő kiszállítást EU kereskedelmi okmánynak kell kísérnie, amelynek mintája a 142/2011/EU rendelet található.  A kereskedelmi okmányt nem az állategészségügyi hatóság, nem a területileg illetékes járási hatósági állatorvos hagyja jóvá, hanem a szállítmányért felelős gazdasági szereplő állítja ki és írja alá.

Az állati eredetű melléktermékek nyomon követése bizonyos, jogszabályban meghatározott esetekben (1-es és 2-es kategóriába sorolt állati melléktermékek szállítása esetén, valamint 3-as kategóriájú feldolgozott állati fehérje szállítás esetén) az ún. TRACES rendszerben is rögzíteni kell az EU kereskedelmi okmányt. Ez a rögzítés a TRACES rendszer DOCOM moduljában történik. 

-    alap esetben elegendő papír alapon kiállítani, ha a formátum megegyezik a jogszabályban leírt formátummal
-    bizonyos speciális ÁMT szállítás esetében, vagis 1-es és 2-es kategóriájú állati melléktermékek és 3-as kategóriájó feldolgozott állati fehérje esetén (PAP) a TRACES rendszer DOCOM moduljában kell kiállítani, majd onnan papír alapon is kinyomtatni és hitelesíteni 
-    a kereskedelmi okmányt a gazdasági szereplő hitelesíti, nem a hatóság!

További információ: https://portal.nebih.gov.hu/traces-allat

Ebben az esetben a nyilvántartásba vett szállítónak regisztráltnak kell lennie a TRACES rendszerben is.

Az engedélyeztetési eljárásokat az illetékes járási/vármegyei kormányhivatalok élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró főosztálya/osztálya végzi: https://jarasinfo.gov.hu/


Friss hírek

2024. augusztus 12, hétfő

Állati eredetű melléktermékek import szállításának állategészségügyi feltételrendszere

Harmadik országból történő élőállat, állati eredetű termékek és -melléktermékek behozatala során a szállítmányoknak speciális állategészségügyi import előírásoknak kell megfelelniük.

Tovább >

2024. május 22, szerda

Trágyaszállítás szabályai településen

A nem emberi fogyasztásra szánt állati eredetű melléktermékekre vonatkozó állategészségügyi szabályok megállapításáról szóló 45/2012. (V.8) VM rendelet 19. § 4. bekezdése rendelkezik az állati melléktermék szállításának szabályairól.

Tovább >