E-permet
Elektronikus permetezési napló vezetése
-
Hol érhető el a permetezési napló? Hogyan lehet belépni a permetezési naplóba?
Az elektronikus gazdálkodási napló felület a Nébih ügyfélprofil rendszerében (ÜPR - https://upr.nebih.gov.hu/) érhető el, KAÜ-s azonosítást követően. Az ÜPR-be belépve az ügyfelek közvetlenül a főoldalról indíthatják az e-GN-t. Az ügykatalóguson az alábbi útvonalon érik el a rendszert: Növény és talaj > Agrárkörnyezet-védelem> Elektronikus gazdálkodási napló beküldése.
A kitöltést segítő útmutató az alábbi linkről tölthető le:
https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1544549/Elektronikus+Gazdalkodasi+Naplo+kitoltesi+utmutato.pdf
Oktató videó megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=CDM-scRK8sA&t=1s -
Nem lehet belépni a permetezési naplóba/nem működik a felület/nem lehet rögzíteni a permetezési naplóban az adatokat/a „Keresett gazdanapló nem található” hibaüzenet jelenik meg. Hol kaphatok segítséget ezzel kapcsolatban?
A nyilvántartás vezetésével és az adatok rögzítésével kapcsolatos kérdéseket és problémákat az egn@nebih.gov.hu e-mail címre kérjük jelezni, az e-mail tárgyában a „permetezési napló probléma” kifejezést kérjük szerepeltetni. Kérjük, minden esetben tartalmazza az e-mail annak a gazdálkodónak a FELIR-azonosítóját, akinek a naplójában keletkezett a hiba, a pontos azonosítás érdekében.
-
Milyen rendelet írja elő, hogy vezetni kell a permetezési naplót?
A 43/2010. (IV.23) FVM a növényvédelmi tevékenységről szóló rendelet, mely az alábbi linken tekinthető meg: 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet a növényvédelmi tevékenységről - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye (jogtar.hu)
-
Kinek kell vezetni a permetezési naplót elektronikusan? Milyen kezeléseket kell felvinni a permetezési naplóba?
A felületen 2023. január 1-jétől a 10 hektárnál nagyobb összterületen gazdálkodóknak naprakész nyilvántartást kell vezetniük a szántóföldi kultúrában végzett rovarölőszeres kezelésekről. Ez azt jelenti, hogy a kezelést a nyilvántartásban a munkavégzést követő 24 órán belül fel kell tüntetni. Minden más esetben éves adatszolgáltatást ír elő a rendelet, melynek először a 2023-as kezelések összesítésével 2024. január 31-ig kell majd eleget tenniük az érintetteknek.
-
Csak rovarölőszeres kezelésről kell vezetni az e- permetezési naplót, vagy a teljes gazdálkodási naplót elektronikusan kell vezetni?
Jelenleg igen, az adatszolgáltatási kötelezettség az eGN-ben a rovarölőszeres kezelésekre vonatkozik, viszont a rendszer alkalmas a teljes gazdálkodási napló vezetésére, a többi agrotechnikai és egyéb művelet is megadható.
-
Magánszemélynek is kell vezetni az elektronikus permetezési naplót?
Igen, magánszemélynek is kell naplót vezetnie, ha 10 ha összterület fölött gazdálkodik, akkor elektronikusan, ha 10 ha alatt, akkor 2023-ban vezetheti papír alapon, de 2024. január 31-ig minden permetezési adatot fel kell tölteni a Nébih elektronikus rendszerébe. A Nébih által kiadott papír alapú formanyomtatvány az alábbi oldalról tölthető le:
Megjelent a 2023. évre vonatkozó gazdálkodási napló vezetésére rendszeresített formanyomtatvány - Nébih (gov.hu) -
Ki rögzítheti az adatokat a permetezési naplóba? Kell meghatalmazás, ha más rögzíti az adatokat a gazdálkodó helyett? Hol található meghatalmazás minta?
A gazdálkodó, vagy az általa meghatalmazással megbízott személy. Több meghatalmazott is vezetheti a gazdálkodási naplót, de ebben az esetben figyelni kell arra, hogy ne egy időben vezessék fel az adatokat, mert ekkor fennáll az adatvesztés lehetősége.
Ha már rendelkeznek meghatalmazással, fontos, hogy a rendszer úgy működik, hogy bővíteni nem lehet a meglévő meghatalmazást újabb jogkörökkel, hanem ki kell törölni és egy újabbat kell készíteni, amibe a Gazdálkodási napló vezetéséhez szükséges jogkört is hozzárendelik.
Telefonon is lehetséges a meghatalmazás készítéséhez segítséget kérni, ebben az esetben kérjük, vegye fel a kapcsolatot a Nébih ügyfélszolgálatával az alábbi telefonszámon: 06-1/ 336-9024
Útmutató a meghatalmazás készítéséhez
Rövid link: https://rb.gy/s7ac9n -
Milyen sorrendben kell rögzíteni az adatokat?
A Gazdálkodási napló létrehozása után a Jogosultságok és kötelezettségek fülön kell kiválasztani a Permetezési napló vezetése jogcímet, és az adatsort véglegesíteni is szükséges. Ezután, ha rendelkezik növényvédelmi szakirányítóval kötött szerződéssel, akkor a szakirányító adatait kell megadni a Szakirányító adatok fülön. A következő lépésben már a Termőhelyek, hasznosítások és műveletek fülre lehet lépni, ahol el lehet kezdeni az adatokat rögzíteni.
-
Milyen adatokat kell rögzíteni a permetezési naplóba?
A naplóban a piros csillaggal megjelölt mezők kitöltése kötelező, a többinél a gazdálkodó döntése, hogy megadja-e az adott adatot vagy sem.
-
Érkezik visszajelzés a sikeres rögzítésről?
Tekintettel arra, hogy a rendszer folyamatos és naprakész vezetésre lett tervezve, visszaigazolást a beküldésről nem küldünk. Azonban, ha a gazdálkodó rákattintott a Rögzített adatok beadása gombra, úgy a felvitt adatok bekerültek a Nébih adatbázisába.
-
Hogyan lehetséges javítani az adatokat a permetezési naplóban?
Módosításra egyelőre nincs lehetőség az elektronikus naplóban, a Visszavonás funkcióval tudja törölni a pontatlanul, vagy tévesen felvitt adatsorokat a gazdálkodási napló kezelője. Belépés és a gazdálkodási év kiválasztása után a Módosítás ikonra szükséges kattintani, ugyanis ekkor jelenik meg a „Kuka” ikon a sor végén. A funkció kiválasztása után indoklást szükséges megadni (pl.: téves rögzítés). Ezt megadva a kiválasztott adatsorok törlésre kerülnek. Tájékoztatjuk azonban a termelőket, hogy véglegesített állapotú Termőhely adatsor törlése esetén a hozzá kapcsolt hasznosítások és műveletek is törlődnek, ezért ezeket újra rögzíteni kell a rendszerben. Kilépés előtt fontos, hogy a Rögzített adatok beküldése gombra kell kattintani, hogy az új adatok kerüljenek be a rendszerbe.
-
Mi történik, ha nincs vezetve az elektronikus permetezési napló? Milyen szankció várható, ha pontatlanul, vagy késve történik a bejelentés?
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008.évi XLVI. törvény 60 § (1) bekezdés o) pontja szerint növényvédelmi bírságot kell kiszabni azzal szemben, aki az e törvény, valamint e törvény végrehajtására kiadott rendeletben, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusában előírt adatszolgáltatási, nyilvántartási, nyilvántartásba vételi kötelezettségének nem tesz eleget. A 194/2008. (VII. 31.) Korm. rendelet 1.számú melléklete értelmében a jogszabályban előírt adatszolgáltatási, nyilvántartási, nyilvántartásba vételi kötelezettség elmulasztásakor figyelmeztetés vagy 15 000-1 000 000 Ft-ig terjedő növényvédelmi bírság szabható ki.
Ha pontatlanul vagy késve történik a bejelentés, az egy esetleges növényvédelmi hatósági ellenőrzés alkalmával súlyosbító körülménynek minősíthető, ha más szabályszegés is előfordult.
Ha rendszerhiba miatt nem tudja az adatokat fölvezetni, kérjük azt minden esetben jelezze az egn@nebih.gov.hu e-mail címre. -
Hogyan ellenőrzi a napló vezetését a hatóság?
Növényvédelmi hatósági ellenőrzés során a hatóság ellenőrzi a permetezési naplót, illetve az ahhoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését. Amennyiben a termelő a naplót az eGN-ben vezette, akkor a növényvédelmi felügyelő a rendszerbe feltöltött adatokat fogja ellenőrizni.
-
Hogyan lehet pótolni a mulasztást?
Tekintettel, hogy a rendszer folyamatos és naprakész vezetésre lett tervezve, utólag bármikor felviheti az adatokat.
-
Egy táblán belül több településhez tartozó helyrajzi számokat szeretnék a rendszerbe fölvezetni, de a naplóban a települést módosítani nem lehet. Ebben az esetben hogyan lehet megadni a tábla adatait?
Amennyiben a tábla két vagy több településre esik, koordinátában kérjük megadni az adatokat. A koordináta leolvasható GPS-ről: telefonról vagy számítógépes térképi felületről. A táblán belül egy tetszőlegesen kiválasztott pontra kattintva az alkalmazás kiírja az adott ponthoz tartozó koordinátákat. Ezt a két adatot kell megadni a rendszerben, így nem szükséges a sok helyrajzi számot felvezetni.
-
Hogyan kerülnek be az adatok az adatbázisba?
Fontos, hogy kilépés előtt kattintson a Rögzített adatok beadása gombra, ekkor az adatok bekerülnek az adatbázisba. Ezt a lépést akár minden adatsor felvitele után megteheti, ha meggyőződött az adatok helyességéről. Az Ideiglenes mentés használata esetén fontos, hogy a legközelebbi belépéskor felugró kérdésre, miszerint szeretné-e a korábbi adatrögzítést folytatni, az „Igen” lehetőséget válassza, ellenkező esetben az adatok elvesznek, amiket már központilag sem tudunk visszaállítani.
-
Mi a különbség az Ideiglenes mentés és a Rögzített adatok beadása között?
Az Ideiglenes mentés használatával elmenthetők az adott munkamenetben felvitt adatok a munkamenet rövid időre való felfüggesztése esetén, viszont ekkor még nem kerülnek be az adatok a Nébih adatbázisába. Az adatszolgáltatás csak a Rögzített adatok beadása gomb megnyomása után történik meg. Ezért kérjük, ha biztos az adatok helyességében, akkor minden adatsor felvitele után használja a Rögzített adatok beadása lehetőséget.
-
Véglegesített sorban lehet adatokat módosítani?
Nem, véglegesített sorban levő hiba, pontatlan adat esetén kérjük használja a Visszavonás funkciót, majd ezután vigye fel újra a sort immár a helyes adatokkal.
-
A tábla adatok felvitele után hogyan lehet hasznosításokat és műveleteket hozzáadni a termőhelyhez?
A terület adatsor véglegesítése után a sor elején található négyzet kipipálásával lehet kiválasztani, hogy melyik területhez szeretne adatsorokat hozzáadni. Ezután a Módosítás gombra szükséges kattintani, akkor megjelenik a „+” jel, amivel hasznosítást lehet az adott termőhelyhez rendelni. A művelet hozzáadásakor ugyanígy kell eljárni. Fontos, hogy az a sor, melyhez további sorokat kapcsolunk, minden esetben véglegesítve legyen.
-
Az „X” gombbal lezárásra került termőhelyen lehet még módosítani?
Lezárt területhez több adat hozzáadása nem lehetséges. Ebben az esetben visszaállítani nem tudjuk az adatsort, ezért kérjük, vigye fel újra az adatokat, és a lezárást csak abban az esetben alkalmazza, ha a területen valamilyen okból (pl. vis major ok) megszűnik a termelői tevékenység az adott évre vonatkozóan.
-
Csávázott mag vetésére is vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség?
Tekintettel arra, hogy a csávázott vetőmag esetében a mag növényvédőszerrel kezelt, annak vetése növényvédőszer-kijuttatásnak számít. Ha tehát a csávázás rovarölőszerrel történt, akkor vonatkozik rá az e-GN-ben történő 24 órás bejelentési kötelezettség.
Rögzítésekor a Szaporítóanyag típusa nevű mezőnél a Vetőmag kezeltségét csávázottként kell megjelölni, ezután pedig az adott területre vonatkozóan új növényvédelmi műveletet szükséges létrehozni, melynél a Növényvédőszer adataihoz a csávázószer adatait kell megadni. A rendszerben a dózist és a mértékegységet szükséges föltüntetni, mely adatokat (az idei évtől) a magyar vetőmag forgalmazóknak szerepeltetni kell a csomagoláson. (Ennek hiányában kérjük, vegyék fel a forgalmazóval a kapcsolatot.) A permetlére vonatkozó mezőket nem szükséges kitölteni.
Gombaölő, vagy egyéb nem rovarölő hatású csávázószert is lehetőség van jelenteni a rendszerben, de nem kötelező.
A hatóságilag elfogadott, hatósági ellenőrzések során vizsgált mértékegységeket szükséges a Gazdálkodási naplóban rögzíteni, az elektronikus felületen is ezeket a mértékegységet lehet felvinni (t/ha, kg/ha, l/ha, stb.). Ennek megfelelően kérjük tehát átváltani és rögzíteni a kezelésekhez tartozó mértékegységeket a felületen. -
A növényvédelmi megfigyelést kötelező rögzíteni az e-naplóba? Ha igen, hogyan?
A növényvédelmi megfigyelések rögzítése az elektronikus permetezési naplóban egyelőre nem kötelező, de lehetséges. A munkafolyamatot a megfigyelés rögzítésével kell kezdeni, és azután lehet a „+” jellel hozzáadni a növényvédelmi kezeléseket.
-
A rovarölő talajfertőtlenítést is szükséges rögzíteni az e-permetezési naplóban?
Igen, a rovarölő talajfertőtlenítést is szükséges rögzíteni az e-permetezési naplóban, ugyanúgy növényvédelmi kezelésként szükséges föltüntetni a műveletet.
-
Több komponensű keverék kijuttatása esetén hogyan kell a különböző szereket fölvezetni?
A kijuttatott szereket külön sorban, egyesével szükséges rögzíteni a Növényvédelem fülön. Amennyiben egy termék nem található a listában, akkor az Egyéb kategóriát kiválasztva a szöveges mezőben kell megadni a szer nevét.
-
Őstermelők családi gazdasága tagjainak külön-külön kell a területükre vonatkozóan vezetni az e-permetezési naplót, vagy egyet kell az összes területre a családi gazdaság vezetőjének a nevén vezetni?
A gazdaság tagjainak abban az esetben kell külön naplót vezetniük, ha külön-külön adták be az egységes kérelmet. Ebben az esetben minden tagnak, mint földhasználónak, saját naplót kell vezetnie a területei vonatkozásában. Viszont ha egy kérelem került beadásra a vezető által, akkor elegendő egy gazdálkodási- és permetezési naplót vezetni a vezető nevében.
-
Hogyan lehet kinyomtatni a berögzített adatokat a gazdálkodási naplóból?
Az adatexport funkció fejlesztés alatt van, az év második felétől lesz lehetőség nyomtatásra.
-
Lesz-e lehetőség az Egységes Kérelemből áttölteni az adatokat?
Igen, az Egységes Kérelem benyújtására nyitva álló határidő után lehetőség lesz áttölteni adatokat az e-gazdálkodási naplóba.