Elektronikusan vezetett önellenőrzési terv követelményei
A 28/2017. (V. 30.) FM rendelet szerint az alábbi feltételeknek kell megfelelniük az önellenőrzési terv elektronikus vezetését biztosító informatikai rendszereknek.
Az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszerre vonatkozó követelményekről szóló 28/2017. (V. 30.) FM rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2023 novemberi módosítása komoly változást jelent a közép- és nagyvállalkozások önellenőrzési tevékenységében.
A rendelet meghatározása szerint önellenőrzésnek nevezzük az élelmiszer-vállalkozás működéséhez kapcsolódó, a vonatkozó jogszabályokban meghatározott, az élelmiszerbiztonsággal, az élelmiszerek minőségével, az azonosíthatósággal, a nyomonkövetéssel, és az élelmiszerek jelölésével kapcsolatos követelmények, valamint az adott vállalkozás tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelményrendszerben előírt kötelezettségek teljesítésének élelmiszer-vállalkozás általi ellenőrzését.
Önellenőrzési rendszer: önellenőrzési terv felállítása és az abban foglaltak végrehajtása, dokumentumokkal igazolva.
Az önellenőrzés során alkalmazott módszer lehet:
Az önellenőrzés során olyan dokumentációs rendszert kell alkalmazni, amely biztosítja az önellenőrzési tervben foglaltak végrehajtásának utólagos ellenőrizhetőségét.
Amennyiben az élelmiszer-vállalkozás által működtetett élelmiszer-biztonsági rendszerekben (HACCP), minőségirányítási, vagy más dokumentációs rendszerekben (pl. GHP, GMP, nyomonkövetés) keletkezett dokumentumok megfelelnek a rendeletben az önellenőrzési rendszerrel kapcsolatban meghatározott követelményeknek, nem szükséges új dokumentációs rendszert létrehozni és működtetni. Ugyanakkor az alkalmazott rendszernek biztosítania kell, hogy a felsorolt lépések a vállalkozás tevékenységére aktualizálva végigkövessék valamennyi folyamatot és az adatok digitálisan rendelkezésre álljanak.
A módosítás legfontosabb eleme, hogy a felsorolt tevékenységek során elkészült adatlapok a továbbiakban kizárólag digitális úton, felvételük helyszínén, valós időben készülhetnek és a felügyeleti lépéseket is ilyen formában kell rögzíteni.
További jelentős változás, hogy az elektronikus rendszerhez az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság számára hozzáférést kell biztosítani, melyen keresztül a teljes önellenőrzési tevékenység átláthatóvá válik.
A működtetés történhet az élelmiszer-vállalkozás saját fejlesztésében, vagy külső vállalkozás bevonásával, a rendszerben rögzített adatok biztonságát és illetéktelen módosítástól való védelmét az informatikai rendszer üzemeltetőjének kell biztosítania.
A dokumentáció elektronikus formában történő vezetéséhez az aktuális és a 2024. május 1-jétől érvényes követelmények megtalálhatóak összefoglaló cikkünkben: https://portal.nebih.gov.hu/-/elektronikusan-vezetett-onellenorzesi-terv-kovetelmenyei
A 28/2017. (V. 30.) FM rendelet szerint az alábbi feltételeknek kell megfelelniük az önellenőrzési terv elektronikus vezetését biztosító informatikai rendszereknek.
Az élelmiszer-vállalkozásokat rendelet1 kötelezi az önellenőrzésre. A jogszabály tavaly év végi módosítása fontos változásokat hozott a közép- és nagyvállalkozások számára. Többek között az érintettek az önellenőrzési adatlapokat a továbbiakban kizárólag digitális úton rögzíthetik, a helyszínen, valós időben, és a felügyeleti lépéseket is ilyen formában kell dokumentálniuk. A május 1-től életbe lépő követelményekről a Nébih honlapján tájékozódhatnak a vállalkozások.