Bevizsgálandó minták fogadásának rendje
A vér-, tej-, bélsár-, takarmány- és tamponminták átvétele a központi anyagátvevőben, a hullák átvétele a boncolók előterében történik.
Mintaátvétel:
Központi Anyagátvevő Budapest
Hétfőtől-csütörtökig: 700-1700
Pénteken: 700 – 1300
Debreceni és kaposvári telephely
Hétfőtől-csütörtökig: 800 – 1630
Pénteken: 800 – 1400
Munkaszüneti napokon 800-tól 1200-ig az ügyeletes végzi a mintaátvételt.
-
Az Igazgatóságra a minták a külső megrendelőktől érkeznek. A megrendelő lehet az állami hatósági állategészségügyi szolgálat, vagy (a jogszabályi előírások alapján állatorvos közreműködésével) gazdálkodó szervezet, illetőleg magánszemély. Amennyiben a járványhelyzet azt indokolja, járványvédelmi okokból át kell venni a szabálytalanul küldött mintákat is.
-
Az átvevő ellenőrzi a minta csomagolásának sértetlenségét, a kísérőirat meglétét és tartalmát. Jogszabálysértés, illetőleg egyéb hiányosság megállapítása esetén - a minta átvételével egyidejűleg - az összes lényeges körülményt és adatot tartalmazó feljegyzést készít, amely a mintát kísérő belső ügyirat részét képezi. Súlyos humán- vagy állategészségügyi veszélyt jelentő hiányosság esetén a mintaátvevő azonnal jelentést tesz a felettesének, és a továbbiakban a tőle kapott utasítások szerint jár el.
-
A hiányosan csomagolt, sérült, szivárgó, csepegő, szennyező mintákat a többitől elkülönítve, szükség szerint megfelelő csomagolásba vagy tálcára rakva kell a továbbiakban kezelni. A szennyeződött eszközöket, felületeket azonnal fertőtleníteni kell.
-
A vizsgálatra alkalmatlan mintákkal követendő eljárás:
Miután a vizsgáló laboratórium állatorvosa megállapította, hogy a minta vizsgálatra alkalmatlan, feldolgozás nélkül ártalmatlanításra kerül. Erről értesíteni kell a beküldőt, hogy saját belátása, illetőleg az előírások szerint újabb mintát küldhessen, megfelelő körülmények között. -
A beérkező vizsgálati anyagok (minták) iktatása számítógépen, központilag történik.
Az adatok rögzítésekor a program a soron következő iktatószámot adja az egy esetből származó összes mintaelemnek, tekintet nélkül arra, hogy a feldolgozásban hány részleg vesz részt. Erről egy megrendelő adatlap készül, amelyre a minták feldolgozása során a vizsgálatokkal kapcsolatos feljegyzéseket rá kell írni, egyben a kísérőiratok aktaborítójaként szolgál. A kísérőiratokat és a mintákat is, a program által nyomtatott, azonosító matricával kell ellátni (ennek hiányában kézzel kell feljegyezni az iktatószámot). Amennyiben az előírtnál kevesebb példányban érkezik a kísérőirat, illetve a másodpéldányok olvashatatlanok, megfelelő számú fénymásolatot kell készíteni.
Munkaidőn túli mintaátvétel
A munkaidőn túli mintaátvételt a budapesti telephelyen a külső portaszolgálat biztosítja.