null A magyar vásárlók maguk is tapasztalják az élelmiszerek kettős minőségét

A magyar vásárlók maguk is tapasztalják az élelmiszerek kettős minőségét

2017. július 3, hétfő

Minden második magyar ember tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között – derült ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) szakemberei által végzett reprezentatív felmérésből. A lakosság túlnyomó része – összhangban a Kormány és a Földművelésügyi Minisztérium törekvéseivel – elvárná, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat minden országban azonos összetétellel hozzák forgalomba, ha pedig ez nem így történik, akkor azt kötelező legyen a termékeken világosan jelezni a vásárlók számára.

A Magyar Kormány elfogadhatatlannak tartja azt a gyakorlatot, hogy a magyar és a közép-kelet-európai vásárlók más minőségű élelmiszert kapjanak, mint mondjuk egy holland, német, vagy osztrák vevő. A kettős minőség olyan újra és újra fellelhető jelenség, amely létezését mind a hazai, mind több szomszédos ország vizsgálatai alátámasztották már.

A termékek vizsgálata mellett kiemelten fontos a lakosság témával kapcsolatos tapasztalatainak, véleményének megismerése is. Ennek érdekében a NÉBIH 2017 májusában reprezentatív felmérést végzett. A szakemberek többek között azt vizsgálták, hogy a magyar vásárlók a mindennapokban tapasztalták-e már a kettős minőség jelenségét, mely termékköröknél észleltek eltérést, valamint milyen elvárásaik lennének a multinacionális gyártókkal szemben a helyzet megoldásához.

A NÉBIH felmérése szerint minden második ember tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között. A válaszadók minden termékkategóriából számos példát kiemeltek, de leginkább az édesipari termékek esetében számoltak be jelentős eltérésekről, valamint gyakran említették a tejtermékeket és az üdítőitalokat is.

Az észlelt különbség a magyar vásárlók számára nem kedvező: a megkérdezettek 97%-a rosszabbnak érezte a Magyarországra behozott termékeket, mint amit a nyugat-európaiak asztalára tesznek a nemzetközi gyártók. Különösen a háztartások élelmiszeripari termékekről legtöbb információval rendelkező „élelmiszerfelelősei”, vagyis a rendszeresen bevásárolók érzik felháborítónak ezt a gyakorlatot. A vásárlók túlnyomó többsége, 80%-a elvárja, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat minden országban azonos összetétellel hozzák forgalomba, s ha nem így történik, akkor ezt kötelező legyen a termékeken világosan jelezni a fogyasztók számára.

A reprezentatív felmérés eredményei is alátámasztják tehát a Kormány és a Földművelésügyi Minisztérium által már megkezdett intézkedések helyességét. A magyar kormány ugyanis már korábban Brüsszelhez fordult a probléma miatt. Magyarország mellett a szlovákok, csehek, szlovénok, horvátok, románok, bolgárok, görögök szerint is elfogadhatatlan gyakorlat, hogy közel 100 millió európai állampolgár juthat silányabb élelmiszerhez, mert a nagy élelmiszergyártók kettős mércét alkalmaznak a nyugati és a kelet-európai emberek számára fogalmazott élelmiszereknél. Brüsszelnek fel kell lépnie ez ellen.

Az FM emellett kidolgozott egy jogszabály tervezetet, amelynek értelmében, ha egy multinacionális cég Magyarországon és Nyugat-Európában is forgalmaz egy-egy terméket, de a két termék minőségében, összetevőiben eltér, azt a magyar vásárlók számára felirattal kell jeleznie a cégnek. A tervezetet jelenleg az Európai Bizottság vizsgálja, mivel jogilag ők tudnak fellépni a jelenség ellen. A Földművelésügyi Minisztérium a helyzet megoldásáig javasolja a kiváló minőségű hazai termékek előnyben részesítését.

FM sajtóiroda


Friss hírek

2024. december 3, kedd

Egyszerűsödtek a feltételek a dísznövény szaporítóanyag-, valamint a zöldségpalánta-előállítók és -forgalmazók tevékenységének bejelentése és engedélyezése kapcsán

Jogszabály-módosításnak köszönhetően jelentősen egyszerűbbé vált a dísznövény szaporítóanyag-, továbbá a zöldségpalánta-előállítók, valamint -forgalmazók tevékenyégének bejelentése és engedélyezése. A Nébih honlapjáról már letölthetőek az éves bejelentőlapok

Tovább >

2024. december 2, hétfő

Év végén rövid leállás lesz a Nébih szakrendszereiben

A Nébih ezúton értesíti az ügyfeleit, hogy 2024. december 31. 20:00 és 2025. január 01. 14:00 óra között több szakrendszer átmenetileg nem lesz elérhető. A karbantartása miatt szükséges szüneteltetés ideje alatt a Nébih által üzemeltetett ügyfélfelületek, valamint a kapcsolódó szolgáltatások nem lesznek elérhetőek.

Tovább >