null Uj lehetosegek az EUTR rendszerben

Új lehetőségek az EUTR rendszerben

Új lehetőségek az EUTR rendszerben
2020. november 13, péntek

Megújult a szállítójegyek és műveleti lapok bejelentő felülete.

Figyelem! A régi felületen 2020. november 2. 14 óra 20 perc után bejelentett szállítójegyek, illetve műveleti lapok az új felületre technikai okok miatt később kerülnek feltöltésre és csak a feltöltés után válnak láthatóvá. A feltöltés megtörténtéről külön közleményt adunk ki a honlapon, illetve az eutr@nebih.gov.hu e-mail címen keresztül beküldött kérésére e-mail-ben külön értesítjük.
Amennyiben időközben a felületről hiányzó tömb használata befejezésre került, azt az eutr@nebih.gov.hu e-mail címen keresztül tudja bejelenteni, megadva az e-mail-ben a tömb sorszámtartományát, az utolsóként kitöltött lap sorszámát, az első és az utolsóként kitöltött lap kitöltési dátumát, és - amennyiben nem a teljes tömb került felhasználásra -, annak okát (pl. megrongálódás, eltulajdonítás stb.). 
Kérjük, a hiányzó tömböt semmiképpen ne jelentse be ismételten használatra az új felületen.

1. Az új felület, a Nébih Ügyfélprofil Rendszerébe (ÜPR) történő belépés után megjelenő kezdőképernyőn, a „Faanyag kereskedelmi lánc” menüpont kiválasztásával érhető el. Az ÜPR-be ügyfélkapus azonosítással lehet belépni.

A megjelenő EUTR menüben a „Nyomtatványtömbök” → „Szállítójegyek” vagy „Műveleti lapok és pótlapok” menüpontra kattintva érhető el a nyomtatványtömb-bejelentés.

Fontos! A bejelentést csak az ügyfélkapu tulajdonosa tudja - saját vagy meghatalmazója nevében - megtenni! A meghatalmazótól „EUTR-Faanyag kereskedelmi lánc (általános meghatalmazás)” vagy „EUTR-Nyomdai úton előállított, szigorú számadású szállítójegyek használatával kapcsolatos ügyek”, ill. „EUTR-Nyomdai úton előállított, szigorú számadású műveleti lapok használatával kapcsolatos ügyek” típusú meghatalmazással kell rendelkezni.
Technikai problémák miatt a Nébih rendszerében rögzített meghatalmazás nélküli cégképviselet és a rendelkezési nyilvántartásban tett általános meghatalmazás igénybevételével jelenleg nincsen mód bejelentés megtételére.
A felület kezeléséhez „Felhasználói kézikönyv”, ill. videós útmutatók nyújtanak segítséget, amelyek elérhetőek a Nébih honlapján.
Az új felület az alábbiakban könnyíti meg az ügyintézést:
•    téves sorszámtartomány-bevitel nem történhet meg,
•    az ügyfélkapus azonosításnak köszönhetően kevesebb adatot kell megadni,
•    hibás bejelentését maga a bejelentő javíthatja, bizonyos esetekben törölheti,
•    a faanyag kereskedelmi lánc szereplője a korábbi bejelentéseit utólag is meg tudja nézni, ellenőrizni,
•    a visszaigazolás nem e-mail-ben, hanem ügyfélkapun keresztül érkezik,
•    egy helyről érhetőek el a faanyag kereskedelmi lánchoz tartozó ügyintézési lehetőségek.
A felületen egyelőre csak a 2020. november 2-án 14 óra 25 percig megtett bejelentések láthatóak, de pár napon belül a később megtett bejelentések is megjelennek. Fontos! Ha az azóta eltelt időszakban tett nyomtatványtömb használatának megkezdésére vonatkozó bejelentést, akkor a használat befejezésének bejelentésével várja meg, amíg a megkezdési bejelentés kikerül a felületre, azaz ne jelentse be újra használatra az érintett tömböt! Ugyancsak ne tegyen új bejelentést, ha valamelyik, korábban e-mail-lel visszaigazolt bejelentését nem találja. Ilyen esetben kérjük, hogy a hibát az eutr@nebih.gov.hu e-mail címre jelezni szíveskedjen!


2. Új szolgáltatással is bővült az oldal, lehetővé téve a faanyag kereskedelmi lánc szereplőinek a jogszabályban előírt, üzleti év elejére vagy tetszőleges évközi dátumra vonatkozó erdei faválasztékkészlet bejelentését.
A felületre az 1. pontban leírt azonosítás és menüválasztás után, a „Készletbejelentés” → „Éves bejelentés” menüpontra kattintva lehet belépni.
Fontos! A bejelentést csak az ügyfélkapu tulajdonosa tudja - saját vagy meghatalmazója nevében -megtenni! A meghatalmazótól „Faanyag kereskedelmi lánc (általános meghatalmazás)” vagy „Erdei faválasztékok készletének bejelentésével kapcsolatos ügyek” típusú meghatalmazással kell rendelkezni.
Technikai problémák miatt a Nébih rendszerében rögzített meghatalmazás nélküli cégképviselet és a rendelkezési nyilvántartásban tett általános meghatalmazás igénybevételével jelenleg nincsen mód bejelentés megtételére.
A felület kezeléséhez „Felhasználói kézikönyv”, ill. videós útmutatók nyújtanak segítséget, amelyek elérhetőek a Nébih honlapján.
A nyitó készlet bejelentése önkéntes, azonban a felület biztosítja, hogy a jogszabályban előírt tartalommal rögzítse készleteit. Amennyiben nem él ezzel a lehetőséggel, nyitó készletének adatait a nyilvántartásaihoz kell csatolnia.
A felületen az EUTR hatóság által külön döntésben előírt adatszolgáltatási kötelezettségének is eleget tud tenni a „Készletbejelentés” → „Évközi bejelentés” menüpontra kattintva, továbbá önkéntesen is rögzítheti az évközi készletét.
Amennyiben a készletek rögzítése során a keresett telephely nem jelenik meg a felkínált telephelyek között, akkor elsőként az EUTR regisztrációs felületen ellenőrizze, hogy a telephelyet bejelentette-e, ha nem, pótolja annak bejelentését. Ha a bejelentés visszaigazolása után sem jelenik meg a telephely (valószínűsíthetően egy fennálló informatikai hiba miatt), akkor azt ideiglenes telephelyként rögzítse be.


3. Kérjük, hogy az új felületek használata előtt tanulmányozza át a fenti segédanyagokat! 
Ha nem rendelkezik a felületek használatához megfelelő meghatalmazással, az itt található Útmutató „Meghatalmazás” fejezetében leírtak szerint tudja azt elkészíteni.
Az új EUTR menüből elérhető az EUTR regisztrációs rendszer is, azonban ha azt cégképviselet vagy a rendelkezési nyilvántartásban tett általános meghatalmazás igénybevételével kívánja használni, akkor ne a „Faanyag kereskedelmi lánc” menüponton keresztül jelentkezzen be, hanem az ügyfélkapus bejelentkezést követően az „Ügyintézés és felügyeleti díj bevallás” menüpontra kattintás után az „Erdő és faanyag”, majd azon belül a „Faanyag- kereskedelem” menüben megjelenő „Faanyag kereskedelmi lánchoz tartozó tevékenység regisztrációja” menüpontot válassza. 
Amennyiben a használat során problémába ütközik, az eutr@nebih.gov.hu e-mail címen kérhet segítséget.
Reméljük, hogy az új felület jelentősen megkönnyíti a faanyag kereskedelmi lánccal kapcsolatos tevékenységét, az előírt jogszabályi kötelezettségek teljesítését!


Friss hírek

Újabb „horror” vágóhidat záratott be a Nébih és a KH
2021. szeptember 23, csütörtök

Újabb „horror” vágóhidat záratott be a Nébih és a KH

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei 2021 szeptemberében a Közbeszerzési Hatóság (KH) munkatársaival együttműködve végeztek ellenőrzést egy Hajdú-Bihar megyei sertésvágóhídon. A Nébih szakemberei az egységben tapasztalt gyomorforgató körülmények miatt azonnali hatállyal felfüggesztették annak működését, egyúttal 15 tonna élelmiszer forgalmi korlátozását rendelték el. Az eljárás és a bírság kiszabása folyamatban van.

Tovább >

Kiemelt figyelem irányul a bodzafelvásárlók és -feldolgozók működésére
2021. szeptember 16, csütörtök

Kiemelt figyelem irányul a bodzafelvásárlók és -feldolgozók működésére

Az elmúlt hetekben kiemelt célellenőrzést végzett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és a Bács-Kiskun Megyei Rendőrkapitányság Keceli Rendőrőrse a Kecel térségében tevékenykedő bodzafelvásárlók és -feldolgozók telephelyein. A helyszíni ellenőrzések során mindenekelőtt a működéshez, valamint a termékek nyomonkövetéséhez szükséges dokumentációt vizsgálták a szakemberek. A tapasztalatok alapján a Nébih a kötelező jogszabályi előírások – így különösen az alábbiak – szigorú betartására hívja fel az érintettek figyelmét.

Tovább >