Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Több mint 2,2 tonna növényvédő szert foglalt le a Nébih
2019. október 17, csütörtök

Több mint 2,2 tonna növényvédő szert foglalt le a Nébih

Maradék nélkül a fenntarthatóbb élelmiszerfogyasztásért
2019. október 16, szerda

Maradék nélkül a fenntarthatóbb élelmiszerfogyasztásért

A hobbi virágvetőmagokat vizsgált a Nébih
2019. október 14, hétfő

A hobbi virágvetőmagokat vizsgált a Nébih

A hétvégén indulnak a Közétkeztetési Szakácsverseny elődöntői
2019. október 9, szerda

A hétvégén indulnak a Közétkeztetési Szakácsverseny elődöntői

Önkéntes kivonást kezdeményezett a HARIBO
2019. október 9, szerda

Önkéntes kivonást kezdeményezett a HARIBO

Ismét szállítható Szerbiába a friss sertéshús Magyarországról
2019. október 5, szombat

Ismét szállítható Szerbiába a friss sertéshús Magyarországról

Plakátok tájékoztatják a látogatókat a budai erdőkben
2019. október 4, péntek

Plakátok tájékoztatják a látogatókat a budai erdőkben

Széleskörű német kolbászvisszahívás
2019. október 3, csütörtök

Széleskörű német kolbászvisszahívás

Magyar ebfajták tervezett rendezvényei
2019. október 1, kedd

Magyar ebfajták tervezett rendezvényei

Élelmiszerbiztonsági helyzetkép az Európai Unióban: elkészült a 2018-as RASFF jelentés
2019. szeptember 30, hétfő

Élelmiszerbiztonsági helyzetkép az Európai Unióban: elkészült a 2018-as RASFF jelentés

ASP-t igazolt a Nébih Pest megyében talált vaddisznó hullákban
2019. szeptember 29, vasárnap

ASP-t igazolt a Nébih Pest megyében talált vaddisznó hullákban

Első ízben ítélték oda a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet
2019. szeptember 27, péntek

Első ízben ítélték oda a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet

Hatékonyabb információcserére törekszik a Nébih és a Központi Statisztikai Hivatal
2019. szeptember 26, csütörtök

Hatékonyabb információcserére törekszik a Nébih és a Központi Statisztikai Hivatal

Szorosabb együttműködés kezdődik a Nébih és a Magyar Szója és Fehérjenövény Egyesület között
2019. szeptember 20, péntek

Szorosabb együttműködés kezdődik a Nébih és a Magyar Szója és Fehérjenövény Egyesület között

Formaldehid kioldódás kínai kávésbögréből
2019. szeptember 18, szerda

Formaldehid kioldódás kínai kávésbögréből

Meddig hat? - Új ismeretterjesztő program és honlap indult az antibiotikum-rezisztencia elleni küzdelem jegyében
2019. szeptember 13, péntek

Meddig hat? - Új ismeretterjesztő program és honlap indult az antibiotikum-rezisztencia elleni küzdelem jegyében