A kettős minőség cimkéjű tartalom.

Lezárult a Nébih kettős minőséget vizsgáló kutatása

Lezárult a Nébih kettős minőséget vizsgáló kutatása

2021. július 29, csütörtök

Több mint 300 termék vizsgálatával 117 termékpár és -trió összehasonlítását végezte el a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2018 és 2021. között. Az Európai Unió által támogatott projekt célja az élelmiszerek eltérő minőségének kutatása volt. A minőségbeli eltérés ténye a vizsgált termékek több mint negyedénél igazolódott, ugyanakkor a kutatás azt is megerősítette, hogy a jelenségnek több – adott esetben akár objektív – oka is lehet. Az eredményekről a hivatal tájékoztatta az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontját. A tapasztalatok alapján a Nébih az élelmiszeripari szereplők számára és bevonásával a jelenség kezelését segítő operatív útmutató összeállítását is tervezi.

Lezárult a Nébih hároméves projektje, melynek egyik fő célja az élelmiszerek kettős minőségének vizsgálata, a jelenséggel kapcsolatos minél sokrétűbb tapasztalatok gyűjtése volt. A kutatás során három ország – Ausztria, Magyarország és Németország – üzleteiben beszerzett 78 terméktrió és 39 duó, összesen 117 termék összehasonlítására került sor (312 db egyedi minta vizsgálatával). A termékek mintegy ötöde kereskedelmi, sajátmárkás termék volt. A részletes elemzésből nyert eredmények az élelmiszer-előállítókat többek között a receptúra-harmonizálásában és a korrekt vásárlói tájékoztatói rendszer kialakításában, míg a hatóságot a jövőbeni ellenőrzési módszertan kidolgozásában segíthetik. Mindegyik területen lesznek tennivalók, hiszen a Nébih projektje ismételten alátámasztotta, hogy léteznek minőségbeli eltérések az Európai Unió tagállamain belül. Lényeges eltérés a vizsgálat alá vont termékek 25,6%-ánál igazolódott. 

A kutatás azt is megerősítette, hogy az eltérések különböző okokra és körülményekre vezethetők vissza. Fakadhatnak például az eltérő nemzeti szabályozásból, helyi alapanyagok felhasználásából, eltérő gyártási körülményekből. Sok esetben hivatkoztak a vállalkozások a fogyasztói preferenciára és ízlésre is az eltérések okának indoklásaként. Speciális kategóriát alkotnak a sajátmárkás termékek, amelyekre különösen jellemző, hogy az adott ország igényeinek megfelelően készülnek. A fő kérdés a jövőre nézve az, hogy mindezeket számításba véve, mely eltérések lehetnek jogszerűek, illetve szükségszerűek, és azokról hogyan lehet korrekt módon tájékoztatni a fogyasztókat.

A vizsgálatsorozat idején a Nébih szakemberei az előállítókkal és az érdekképviseleti szervekkel szorosan együttműködtek, hogy a megállapításokat, azok okait komplex módon, több szempontból is megvizsgálhassák. Az érintett gyártók szinte kivétel nélkül nyitottak voltak a párbeszédre, és kinyilvánították szándékukat a helyes gyakorlat alkalmazására és a jogszabályoknak való megfelelésre. 3 cég 3 terméke esetében már a projekt idején megtörtént a receptúra-harmonizáció.

A Nébih szakemberei a projekt során újabb tapasztalatokat szereztek a kettős minőség témakörében. Mindezen eredmények alapján a hivatal az élelmiszeripari szereplők számára és bevonásával a jelenség kezelését segítő operatív útmutató összeállítását tervezi a jövőben.
 


Átlagos (0 Szavazatok)

A fogyasztók kettős minőséggel szembeni védelméről szólt a IV. Nébih Kerekasztal

A fogyasztók kettős minőséggel szembeni védelméről szólt a IV. Nébih Kerekasztal

2019. november 22, péntek

A Nébih IV. Kerekasztal rendezvényének témája az élelmiszerek kettős minősége volt. A 2019. november 21-ei rendezvény ismételten olyan összetett problémával foglalkozott, amely az élelmiszerlánc minden szereplőjét érinti. Ennek megfelelően a megbeszélésen ezúttal is részt vettek a feldolgozók, a kereskedők és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek képviselői az Agrárminisztérium és a Nébih munkatársai mellett.

Az élelmiszerek kettős minősége, tehát az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév vagy megtévesztésig hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdése volt az élelmiszerlánc területén.

A Nébih, mint az élelmiszerbiztonság- és minőség területén a vásárlók védelméért felelős hatóság a fogyasztók védelme érdekében indította el a kettős minőséggel kapcsolatos vizsgálatait az elmúlt években. E munkához 2018-ban az Európai Bizottság is hozzájárult az Unió fogyasztóvédelmi szervezetének (CHAFEA) támogatásán keresztül.

A vitaindító előadások során a Nébih célkitűzésein és az összehasonlító vizsgálatok módszertanán kívül szó esett a fogyasztói kérdőíves vizsgálatok eredményeiről is. A résztvevők képet kaphattak továbbá arról, hogy a kettős minőség kérdése EU-s szinten is foglalkoztatja a jogalkotókat.

A gyártói és kereskedői érdekképviseletek saját szakmai tapasztalataik alapján beszéltek a lehetséges okokról és megoldásokról a szabályozás, a jelölés és a tájékoztatás területén. A tanácskozás résztvevői kiemelték, hogy a régiónként eltérő összetételnek – amint az Európai Unió 2005/29/EK irányelvének módosítása is utal rá – számos olyan oka lehet, amely legitim, sőt ezek közül némelyik kifejezetten a fogyasztók érdekeit is szolgálhatja. Minden résztvevő egyetértett ugyanakkor abban, hogy a helytelen, megtévesztő gyakorlatokat ki kell szűrni a piacról. A transzparens kommunikáció ezért közös érdeke az élelmiszerlánc-szereplőknek.


Kerekasztal kettős minőség


Friss hírek

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)