A adategyeztetés cimkéjű tartalom.

A szarvasmarha, juh-és kecsketartóknak március 31-ig adatokat kell egyeztetniük az ENAR-ban

A szarvasmarha, juh-és kecsketartóknak március 31-ig adatokat kell egyeztetniük az ENAR-ban

2024. március 12, kedd

Adategyeztetési kötelezettséget ír elő a szarvasmarha-, a juh- és a kecskefélék tartóinak az agrárminiszter legújabb rendelete. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ENAR adategyeztetési programjának első határideje 2024. március 31-e. Az adatok naprakész tartása az állatalapú támogatási kérelmet benyújtók számára kiemelten fontos.

Az adategyeztetési program célja, hogy az ENAR (Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszer) és a TIR (Tenyészet Információs Rendszer) pontos adatokat tartalmazzon. A naprakész adatbázis ugyanis a gazdálkodók tevékenységét és az élelmiszerlánc-biztonsági hatóság munkáját egyaránt jelentős mértékben megkönnyíti. Különösen fontosak a pontos adatok azoknál az állattartóknál, akik a Magyar Államkincstárnál 2024-ben állatalapú támogatási kérelmet nyújtanak be szarvasmarha-, juh- és kecsketartásuk alapján. A Kincstár kérelmező felületét ugyanis – a tavalyi évhez hasonlóan – az ENAR rendszerben nyilvántartott adatok alapján töltik fel.

Az adategyeztetés folyamatát a Nébih úgy állította össze, hogy az – a jelentős állattartói haszon mellett – a lehető legkisebb adminisztrációs terhet jelentse. A következő napokban a hivatal minden szarvasmarha-, juh- és kecsketartóknak megküldi az ENAR-ban aktuálisan nyilvántartott állategyedei listáját, elsősorban elektronikusan, indokolt esetben postai úton. A tartó feladata, hogy összevesse a rendszerben szereplő adatokat a tenyészetében tényleges megtalálható állatok azonosítóival. A hivatal felé kizárólag az eltéréseket kell jelezni, akinek nincsenek elmaradt bejelentései, annak nincs további teendője.

Az adategyeztetés lépéseiről részletes információk, valamint gyakori kérdések gyűjteménye és a folyamatot segítő elérhetőségek olvashatóak a https://portal.nebih.gov.hu/-/juh-szarvasmarha-es-kecske-enar-adategyeztetes-2024-marcius oldalon elérhető felhívásban.

Kapcsolódó jogszabály:
8/2024. (III.11.) AM rendelet a tartási helyek, a tenyészetek és az ezekkel kapcsolatos egyes adatok országos nyilvántartási rendszeréről szóló 119/2007. (X. 18.) FVM rendelet módosításáról


 

 


Friss hírek

2024. május 13, hétfő

Figyelem: változik az ügyeleti rend a Nébih ügyfélszolgálatán

2024. május 15-én (szerda) és május 16-án (csütörtök) a Nébih Általános (06-1-336-9000), ENAR (06-1/336-9050), Felügyeleti Díj (06-1-336-9024), valamint Lóútlevél ügyfélszolgálata (06-1316-0663) továbbképzés miatt csökkentett kapacitással működik.

Tovább >

2024. május 13, hétfő

Idén is május 31-ig nyújtható be a felügyeleti díj bevallás

A korábbi évekhez hasonlóan, az élelmiszerlánc szereplőinek idén is május 31-ig kell benyújtaniuk felügyeleti díj bevallásukat. Az adatszolgáltatást célszerű mielőbb megtenni, amihez az elektronikus felület már jelenleg is rendelkezésre áll.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

A Nébih keresi meg az eGN adategyeztetésben érintett gazdálkodókat

A Nébih keresi meg az eGN adategyeztetésben érintett gazdálkodókat

2024. február 20, kedd

Február 15. éjfélig lehetett feltölteni a gazdálkodási naplókat a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) eGN rendszerébe. Több mint 100 ezer gazdálkodó, több mint 10 milliónyi adatot rögzített a rendszerben határidőre. A következő napokban a hivatal egyedileg, elektronikus úton keresi meg azokat az érintetteket, akiknél a beadott adatok alapján további adategyeztetésre van szükség a 2023. évi gazdálkodási naplóval kapcsolatban. Az eGN-ben történő ellenőrzésére március 14-ig lesz lehetőség.

A Nébih jelenleg az eGN-be beérkezett adatok elemzését végzi. Ezt követően – a következő napokban – elektronikus levélben megkeresi azokat a gazdálkodókat, akiknél további adategyeztetésre van szükség. Az érintetteket arra kéri majd a hivatal, hogy lépjenek be a rendszerbe, és ellenőrizzék a gazdálkodási naplójukban szereplő adatokat, az esetleges hiányosságokat pedig pótolják. Kiemelten fontos, hogy a választott támogatási programnak megfelelő adatok szerepeljenek az adatbázisban, például a támogatási jogcímek, míg az AKG és az ÖKO programok esetén tápanyaggazdálkodási terv és megfelelően kitöltött permetezési napló is legyen feltöltve a rendszerben.

Utóbbi kötelezettség az AÖP programok esetén is érvényes. Lényeges, hogy adategyeztetésre csak azoknál van szükség, akikkel a Nébih e-mail útján felveszi a kapcsolatot. Esetükben az egyeztetésre 2024. március 14. éjfélig lesz lehetőség. Akihez pedig a héten nem érkezik ilyen megkeresés, azoknak nem szükséges jelentkezniük a hivatalnál.

Összetett és új rendszer lévén, az eGN rendszer bevezetése során is előfordultak sajnálatos hibák, nehézségek. A Nébih ezúton is köszöni az érintettek türelmét, megértését, valamint a számos visszajelzést és kérdést, mellyel segítették a munkát és a rendszer továbbfejlesztését. Összegzésként elmondható, hogy az érintettek 93%-a teljesítette határidőre a jogszabály által előírt adatszolgáltatási kötelezettséget. Több mint 100 ezer gazdálkodó adata érkezett a rendszerbe, akik az érintett két gazdálkodási évre mintegy 150 ezer naplót hoztak létre. Több mint 4 millió agrotechnikai műveletet, csaknem 2,7 millió növényvédelmi kezelést és 1,1 millió tápanyagutánpótlási adatot fogadott a rendszer.

Az eGN fejlesztése a jövőben is folytatódik. A támogatási programokhoz kapcsolódó gazdálkodási naplók adatainak elektronikus gyűjtése ugyanis európai uniós cél, az elektronikus permetezési napló vezetése pedig szintén uniós előírás lesz a közeljövőben. Az eGN bevezetésével hazánk nagy lépést tett annak érdekében, hogy időben meg tudjunk felelni az uniós elvárásoknak.
Hisszük, hogy az eGN a Digitális Agrárstratégia részeként, az információk gyűjtésével, feldolgozásának megkönnyítésével a jövőben hozzájárul a mezőgazdasági termelés jövedelmezőségének, hatékonyságának növeléséhez.


 

 


Friss hírek

2024. május 13, hétfő

Figyelem: változik az ügyeleti rend a Nébih ügyfélszolgálatán

2024. május 15-én (szerda) és május 16-án (csütörtök) a Nébih Általános (06-1-336-9000), ENAR (06-1/336-9050), Felügyeleti Díj (06-1-336-9024), valamint Lóútlevél ügyfélszolgálata (06-1316-0663) továbbképzés miatt csökkentett kapacitással működik.

Tovább >

2024. május 13, hétfő

Idén is május 31-ig nyújtható be a felügyeleti díj bevallás

A korábbi évekhez hasonlóan, az élelmiszerlánc szereplőinek idén is május 31-ig kell benyújtaniuk felügyeleti díj bevallásukat. Az adatszolgáltatást célszerű mielőbb megtenni, amihez az elektronikus felület már jelenleg is rendelkezésre áll.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Adategyeztetési felhívás az új baromfi állatjóléti támogatás kapcsán

Adategyeztetési felhívás az új baromfi állatjóléti támogatás kapcsán

2022. október 26, szerda

Adategyeztetésre kéri a baromfitartókat a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azzal a céllal, hogy a nemrég megjelent, új baromfi állatjóléti támogatás minden gazda számára elérhető segítséget jelentsen. Az adategyeztetés elsősorban a TIR-ben korábban rögzített információk ellenőrzését szolgálja, illetve az esetlegesen már elavult adatok frissítésére irányul. Az egyeztetés mielőbbi teljesítése a baromfitartók saját érdeke, hogy a hiányos vagy idejétmúlt adatok ne befolyásolhassák hátrányosan támogatási kérelmeik elbírálását!

A 2022. október 12-én megjelent VP3-14.1.4-22. kódszámú „Baromfi állatjóléti támogatás” felhívással Magyarország Kormánya vissza nem térítendő támogatásban részesíti azon baromfitartókat, akik az állatok jólétét szolgáló hatályos tartási és takarmányozási előírásokon túlmutató – a pályázati felhívásban meghatározott – kötelezettségeket vállalnak.

A felhívás egyik kiemelkedő, A) jelzésű célterülete az előírtnál nagyobb férőhely biztosítása az állatok számára. A kifizető ügynökség (Magyar Államkincstár) a fenti feltétel teljesülését a Baromfi Termék Tanács által igazolt maximálisan tartható állatlétszám, a Baromfi Információs Rendszerbe bejelentett szállítási adatok és a Tenyészet Információs Rendszerben (TIR) nyilvántartott tenyészetekhez tartozó kapacitás adatok alapján fogja ellenőrizni. 

Annak érdekében, hogy a TIR-ben nyilvántartott, esetlegesen már elavult vagy hiányos kapacitás adatok ne befolyásolják hátrányosan a kérelmek elbírálását, a Nébih arra kéri a baromfitartókat, hogy saját érdekükben előre ellenőrizzék, és szükség esetén frissítsék a TIR-ben szereplő adataikat! Fontos, hogy az adatbejelentést vagy adatmódosítást a támogatási kérelem benyújtását megelőzően kell megtenni, annak érdekében, hogy a benyújtás pillanatában már helyes kapacitás adatokat tartalmazzon a nyilvántartás!

A kapacitás adatok bejelentésével, ill. módosításával kapcsolatban az alábbiakra hívjuk fel figyelmüket:
-    Baromfitartó tenyészetek esetén a TIR-ben megadható kapacitás adatok az istálló hasznos m2, a kifutó/karám hasznos m2 és a ketrec hasznos m2
-    A kapacitás adatok a tartási helyekhez kötődnek, vagyis, ha egy tartási helyen több tenyészet van (több állattartó tart állatot) akkor a tartási helyen a rendelkezésre álló teljes kapacitás adatot kell bejelenteni az adott kapacitástípusra, ennek kapcsán tehát célszerű egyeztetni az érintett tartókkal.
-    A kapacitás értékek megadásakor kizárólag az állatok tartására ténylegesen rendelkezésre álló - az állatok számára hasznosítható - területet kell figyelembe venni és bejelenteni a TIR-be, az egyéb, kiszolgáló épületek, ill. épület részek területét nem. Ketreces tartás esetén a ketrecek össz. felületét kell megadni. (Az étkezési tojástermelés esetében 32/1999. (III. 31.) FVM rendelet 3. számú mellékletének 10.1. a) pontja szerinti tyúkonkénti legalább 750 négyzetcentiméter ketrecterület figyelembevételével.)
-    Külön felhívjuk a madárházas technológiával termelő tartók figyelmét arra, hogy ezen technológia esetén a hasznosítható alapterületnek az egyes szintekkel megnövelt értéket kell megadni. 
-    A kapacitás adatok módosítása a 2153-as Tartási hely és tartás módosító lapon lehetséges. A nyomtatvány és részletes kitöltési útmutató megtalálható a Nébih ENAR honlapon (https://portal.nebih.gov.hu/enar) a TIR menüpont alatt. A kapacitás adatok módosításakor a nyomtatványon a kapacitás érték mellett kötelező megadni a létesítés/változás dátumát, hogy a kapacitás mikortól változott meg a korábban bejelentett értéktől. A különböző időpontban bejelentett azonos kapacitástípusok nem adódnak össze, mindig az utoljára bejelentett érték kerül az adatbázisba. A nyomtatvány benyújtása (postázása) előtt a területileg illetékes ENAR koordinátorral/hatósági állatorvossal alá kell íratni, mert a bejelentés csak hatósági ellenjegyzéssel fogadható el. 

A bizonylat kitöltésével kapcsolatban segítséget kérhetnek az illetékes megyei ENAR ügyfélszolgálatoktól, vagy a Nébih ENAR Ügyfélszolgálattól a 06-1-336-9050 telefonszámon, míg írásban az enarufsz@nebih.gov.hu email címen.

Amennyiben rendelkeznek elektronikus ügyintézéshez szükséges hozzáféréssel, lehetőségük van a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén (https://upr.nebih.gov.hu/login) keresztül is a tenyészetekben jelenleg nyilvántartott kapacitás adatok lekérdezésére, a felületen elérhető 1350-es Tenyészet Igazoló Lap lekérésével. 


Friss hírek

2024. május 13, hétfő

Figyelem: változik az ügyeleti rend a Nébih ügyfélszolgálatán

2024. május 15-én (szerda) és május 16-án (csütörtök) a Nébih Általános (06-1-336-9000), ENAR (06-1/336-9050), Felügyeleti Díj (06-1-336-9024), valamint Lóútlevél ügyfélszolgálata (06-1316-0663) továbbképzés miatt csökkentett kapacitással működik.

Tovább >

2024. május 13, hétfő

Idén is május 31-ig nyújtható be a felügyeleti díj bevallás

A korábbi évekhez hasonlóan, az élelmiszerlánc szereplőinek idén is május 31-ig kell benyújtaniuk felügyeleti díj bevallásukat. Az adatszolgáltatást célszerű mielőbb megtenni, amihez az elektronikus felület már jelenleg is rendelkezésre áll.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)