A enar hírek cimkéjű tartalom.

Juh, szarvasmarha és kecske ENAR adategyeztetés – 2024 március

Juh, szarvasmarha és kecske ENAR adategyeztetés – 2024 március

2024. március 12, kedd

Az agrárminiszter 8/2024. (III.11.) AM rendelete szerint a szarvasmarha, valamint a juh-és kecsketartóknak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ENAR adategyeztetési programjában kötelező együttműködniük és adatot szolgáltatniuk. Az adategyeztetés első határideje 2024. március 31-e.

Az adategyeztetés célja, hogy az ENAR (Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszer), valamint a TIR (Tenyészet Információs Rendszer) naprakész adatokat tartalmazzon. Ezek a Nébih adatbázisok tartják nyilván azt, hogy ki, hol és milyen állatfaj tartásával foglalkozik, továbbá, hogy mikor-melyik állategyed található az adott tartó tenyészetében. Az adatok pontos, naprakész bejelentése az ágazat minden szereplője számára előnyös. A valóságnak megfelelő aktuális információk egyaránt megkönnyítik a gazdálkodók tevékenységét – pl. az egyszerűbb adás-vételt, tervezhetőbb gazdálkodást – és az élelmiszerlánc-biztonsági hatóság munkáját. Különösen fontos ez azoknál az állattartóknál, akik a Magyar Államkincstárnál 2024-ben állatalapú támogatást kérelemeznek szarvasmarha, juh, kecske tartásuk alapján. A Kincstár kérelmező felület ugyanis az ENAR rendszerben nyilvántartott adatok alapján lesz feltöltve, a tavalyi évhez hasonlóan.

Az adategyeztetés menete

1. Az egyeztetés elősegítése érdekében a Nébih megküldi az ENAR-ban aktuálisan nyilvántartott állategyedek listáját minden szarvasmarha-, juh- és kecsketartónak. Amennyiben az állattartó e-ügyintézési meghatalmazást adott valakinek az állatadatok bejelentésére, akkor a listát a meghatalmazott személy is megkapja. Ha az állattartó rendelkezik Ügyfélkapuval, abban az esetben a listát az ügyfélkapus tárhelyére várhatja, ha nem rendelkezik Ügyfélkapuval, akkor a lista a tenyészet címére érkezik meg postai úton.

2. Az állattartó felelős azért, hogy a számára megküldött állategyed lista alapján áttekintse a tenyészetében álló állategyedeket, és megállapítsa, hogy az adatbázis szerinti lista pontosan azokat az állatokat tartalmazza-e, amelyek a valóságban a tenyészetben megtalálhatóak. Emellett az állattartónak ellenőriznie kell azt is, hogy ugyanezek az egyedek vannak-e feltüntetve a tenyészetben vezetett állomány-nyilvántartásban (szarvasmarhafélék esetében), valamint állomány-nyilvántartóban (juh- és kecskefélék esetében).

3. Ha az állattartó mindent rendben talált, további teendője nincs.

Eltérés esetén az állattartónak gondoskodnia kell az elmaradások rendezéséről: mind az ENAR felé történő bejelentések , mind a saját állomány-nyilvántartása/állomány-nyilvántartója vonatkozásában.

  • A tenyészetekben az állatok jelölésének végrehajtásáért, az ENAR bejelentésekért és az egyéb ENAR feladatok ellátásáért felelős személy az ún. ENAR felelős. Ez a személy a vármegyei körzetekbe sorolt szarvasmarha tenyészetekben, a vármegyei kormányhivatal által kijelölt körzeti kapcsolattartó állatorvos, önálló tenyészetekben pedig az állattartó vagy megbízottja.

Az esetlegesen elmaradt állatjelölések és ENAR bejelentések pótlása érdekében az állattartó köteles értesíteni az ENAR felelőst. (Ha a tartó saját maga látja el az ENAR felelősi teendőket, akkor ez a lépés kimarad.)

  • Juh- és kecskefélék tartói esetében egy további köztes szereplő segíti az állattartó feladatainak ellátását: a területi felelős. A területi felelőst a Magyar Juhtenyésztők és Kecsketenyésztők Szövetsége (MJKSz) bízza meg, hogy meghatározott működési területen ellássa a 182/2009. (XII. 30.) FVM rendeletben rögzített feladatokat.

Ha az állattartó juh- és kecskefélék esetében talált jelölési és jelölésbejelentési elmaradást az állategyed lista és a valóság között, akkor erről a területi felelőst értesíti.

Az ENAR felelős és a területi felelős aktívan együttműködik az adategyeztetésben, és a tartó által jelzett eltéréseket rendezi az adatbázis felé.

Gyakori kérdések

  • Mi a teendő, ha további állatok is vannak a tenyészetben VAGY a megküldött lista üres, de valójában vannak állatok a tenyészetben? Az ENAR felelős bejelenti az adatbázisból hiányzó állatok beérkezését / megjelölését az erre szolgáló bizonylatokon.
  • Mi a teendő, ha egyes állatok már nincsenek a tenyészetben? Az ENAR felelős bejelenti azok kiszállítását, kikerülését az erre szolgáló bizonylatokon.
  • Mi a teendő, ha az állategyedek adatai nem pontosak? Az ENAR felelős bejelenti a valóságnak megfelelő állategyed adatokat (pl. születési dátum, ivar, fajta) az erre szolgáló bizonylatokon.
  • Mi a teendő, ha a tenyészetet vagy az adott állatfaj tartását a tenyészetben időközben már felszámolták? Az ENAR felelős bejelenti a tartás végét az erre szolgáló bizonylaton.
  • Mi a teendő, ha valaki hozzátartozóként vagy meghatalmazottként egy elhunyt tartó tenyészet adatait kapta meg? Ekkor két eset lehetséges. Ha valaki tovább vitte a tenyészetet, akkor neki kell bejelentenie a tartóváltást az erre szolgáló bizonylaton. Ha a tenyészetet senki nem vette át, akkor a hozzátartozó vagy a meghatalmazott jelenti be a tartás végét az erre szolgáló bizonylaton. Mindkét esetben csatolni szükséges az elhunyt tartó halotti bizonyítványának másolatát.

A Nébih új lehetőségként egyszerűsített tenyészetlezárást biztosít abban az esetben, ha egy elhunyt tartó tenyészetét kell felszámolni, és a tenyészetben nem állnak állatok. Ekkor – a korábbi rendszerrel ellentétben – a bejelentőnek (hozzátartozónak, meghatalmazottnak) nem kell beszereznie a területileg illetékes ENAR koordinátor vagy hatósági állatorvos ellenjegyzését a bejelentő bizonylaton. Elegendő a bejelentést megtenni a Nébih felé, és a hivatal gondoskodik a felelősségvállaló hatósági személy ellenjegyzésének beszerzéséről.

Az ENAR koordinátor és a hatósági állatorvos aktívan együttműködik az adategyeztetésben, valamint a bejelentő vagy a Nébih által jelzett tenyészet lezárást rendezi az adatbázis felé.

Kapcsolódó jogszabályok
8/2024. (III.11.) AM rendelet a tartási helyek, a tenyészetek és az ezekkel kapcsolatos egyes adatok országos nyilvántartási rendszeréről szóló 119/2007. (X. 18.) FVM rendelet módosításáról
182/2009. (XII. 30.) FVM rendelet a juh- és kecskefélék egyedeinek Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszeréről

További részletek és elérhetőségek

Arról, hogy az egyes esetek bejelentésére vagy helyesbítésére melyik bizonylat szolgál, részletes információ található a Nébih portál ENAR aloldalán (https://portal.nebih.gov.hu/enar).
A Nébih felhívja a figyelmet, hogy webes bizonylat beadása esetén az adatok azonnal bekerülnek az ENAR adatbázisba, ezért elsősorban ez a lehetőség javasolt. A webes bizonylatok megtalálhatóak a Nébih Ügyfélprofil rendszerében (https://upr.nebih.gov.hu/).
Papíralapú ügyintézésnél a bizonylatokat a Nébih ENAR 1537 Budapest, Pf.: 397 postai címre kell megküldeni. Ez esetben a Nébih a beérkezéstől számított legfeljebb 10 napon belül rögzíti a bejelentést az ENAR-ban.

Azok az állattartók, akik nem tudják, hogy jelenleg ki a körzeti kapcsolattartójuk vagy a területi felelősük, valamint kérdésük van a témában, forduljanak a Nébih ENAR Ügyfélszolgálatához a 06-1-336-9050 telefonszámon és az enarufsz@nebih.gov.hu email címen! A bizonylatok kitöltésével kapcsolatban az illetékes vármegyei kormányhivatalok ENAR ügyfélszolgálataitól is kérhetnek segítséget! Agrártámogatásokkal kapcsolatos kérdésekkel a Magyar Államkincstár MV Ügyfélszolgálatát szükséges keresni a 06-1-374-36-03 telefonszámon.



 


Friss hírek

2024. június 27, csütörtök

A Nébih számít a lakosság véleményére a talajvédelmi kérdőívben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) talajvédelmi törekvése, hogy bemutassa a lakosságnak hazánk talajainak sokszínűségét, a talajművelési és tápanyag-gazdálkodási szokásokat, valamint felhívja a figyelmet a talajegészség megőrzésének fontosságára. A hivatal a lakosság véleményét is várja: az érdeklődők a Nébih kérdőívét július 20-ig érhetik el.

Tovább >

2024. június 26, szerda

Július elsejétől a Nébih elektronikus felületén kell jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket

2024. július 1-től a fásításban tervezett fakitermeléseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elektronikus felületén kell bejelenteniük az érintetteknek.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Tájékoztatás a szezonálisan történő állatmozgások egyedileg és tömegesen történő mozgatására saját tenyészeteken belüli átkötések esetén

Tájékoztatás a szezonálisan történő állatmozgások egyedileg és tömegesen történő mozgatására saját tenyészeteken belüli átkötések esetén

2023. május 24, szerda

Az állatok folyamatos és naprakész nyomonkövethetősége érdekében a szarvasmarhatartók adminisztrációs kötelezettségei közé tartozik a saját tenyészeteken belüli mozgások bejelentése. Az adatokat a Nébih által üzemeltetett ENAR rendszerben kell vezetni. A tenyészeten belüli (például szezonális) mozgatáskor célszerű az ingyenesen kiváltható e-marhalevelet választani.

Az adatok gyors beérkezését és feldolgozását, valamint hiba esetén az állattartók mielőbbi értesítését segíti a Nébih azzal, hogy a mozgások online bejelentését lehetővé tette:

  • tömeges bejelentés esetén XML formátumban (5147 - Szarvasmarha átkötés bejelentő - állomány),
  • egyedi bejelentés esetén pedig az interneten kitölthető bejelentő lapon (3147 - Szarvasmarha átkötés bejelentő).

Ezen bizonylatok esetében lehetőség van marhalevél és e-marhalevél igénylésére is.

Amennyiben az állatok előreláthatólag nem új tenyészetbe, tehát nem a „saját” tenyészeten kívülre fognak kerülni, érdemes az ingyenesen kiváltható e-marhalevelet választani.
E dokumentum kapcsán kiemelendő, hogy a papíralapú marhalevélhez hasonlóan hatósági bizonyítványnak minősül, tulajdont nem igazol. Ugyanakkor a marhalevéltől eltérően az e-marhalevél csak az alábbi esetekben használható bejelentésre:

  • elhullott vagy szállításkor elhullott,
  • leölés,
  • vágóhídon kívüli kényszervágás.

A fenti esetekben az e-marhalevéllel rendelkező szarvasmarhákat a 3150 – Szarvasmarha végleges kikerülés bejelentése bizonylaton lehet kikerültetni. A végleges kikerültetésre szánt egyedek tetemének ártalmatlanítására való elszállíttatása esetén az ATEV részére az e-marhalevelet át kell adni.

Fontos megjegyezni, hogy a leírt módok és bizonylattípusok kizárólag a saját tenyészeteken belüli állatmozgások bejelentésére szolgálnak. Ennek feltétele, hogy egy vármegyén belül több állattartó-típusú tenyészettel kell rendelkezni.

Az online bejelentések előnye, hogy a hibátlanul kitöltött és beadott bizonylatok vagy betöltött állományok azonnal megjelennek a rendszerben.

A bejelentésekkel kapcsolatos további információk elérhetőek az (https://portal.nebih.gov.hu/enar) ENAR aloldalon.

A felmerülő kérdésekkel a vármegyei körzeti kapcsolattartókhoz, valamint a Nébih Ügyfélszolgálatához lehet fordulni az alábbi elérhetőségeken:

  • Postázási cím: Nébih-ENAR, 1537 Budapest, Pf. 397. 
  • Központi telefonszám: 06-1-336-9050
  • E-mail: enarufsz@nebih.gov.hu

Friss hírek

2024. június 27, csütörtök

A Nébih számít a lakosság véleményére a talajvédelmi kérdőívben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) talajvédelmi törekvése, hogy bemutassa a lakosságnak hazánk talajainak sokszínűségét, a talajművelési és tápanyag-gazdálkodási szokásokat, valamint felhívja a figyelmet a talajegészség megőrzésének fontosságára. A hivatal a lakosság véleményét is várja: az érdeklődők a Nébih kérdőívét július 20-ig érhetik el.

Tovább >

2024. június 26, szerda

Július elsejétől a Nébih elektronikus felületén kell jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket

2024. július 1-től a fásításban tervezett fakitermeléseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elektronikus felületén kell bejelenteniük az érintetteknek.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Szarvasmarha-, juh- és kecsketartók számára hasznos információk a 2023. évi egységes támogatási kérelemről

Szarvasmarha-, juh- és kecsketartók számára hasznos információk a 2023. évi egységes támogatási kérelemről

2023. április 28, péntek

Mint ismeretes, az Egységes Kérelem felületén az idei évtől az ENAR rendszer szerinti állatadatok jelennek meg. Fontos tehát, hogy a hibás adatok javítása az ENAR-ban még az Egységes Kérelem benyújtása előtt történjen meg. A helyesbítés lehetséges eseteiről, annak menetéről, valamint a szükséges bizonylatokról és egyéb fontos tudnivalókról szolgál információkkal a hivatal.

2023-ban az Egységes Kérelem április 20. és június 9. között adható be. Amennyiben a termelő a bejelentést elmulasztja, abban az esetben a határidő jogvesztő, nincs lehetőség a kérelem módosítására.
Fontos, hogy az idei évben a Magyar Államkincstár (Kincstár) nem különböztet meg szankciómentes és szankciós benyújtási időszakot.

Újdonság, hogy az Egységes Kérelem felületen a Kincstár rendszere az idei évtől felmutatja azokat az állategyed azonosítókat, amelyek a gazdálkodó vonatkozásában a rendelkezésre álló adatok alapján megfelelhetnek az adott állatalapú jogcím jogosultági feltételeinek. A kérelmezőnek lehetősége van arra, hogy jelezze, ha szerinte a felmutatott adatok helyesbítésre szorulnak.

A helyesbítés lehetséges esetei:
•    az állategyedekre vonatkozó úgynevezett alapadatok: születési dátum, ivar, fajta.
•    az állatmozgás adatok: tenyészetbe való bekerülés, kikerülés ideje.

A helyesbítés menete:
1.    Az Egységes Kérelem felület megnyitása után ellenőrizze a megjelenített állatadatokat!
2.    Ha eltérést tapasztal a valós adatokhoz képest, akkor a helyesbítést haladéktalanul indítsa el az ENAR rendszerben!
3.    Egységes kérelmét csak akkor nyújtsa be, amikor a helyesbített adatok már a kérelemkitöltő felületen is megjelennek.

A Nébih felhívja az állattartók figyelmét arra, hogy a vonatkozó jogcímrendeletek értelmében állatokra és a tenyészetekre vonatkozó adminisztratív ellenőrzés során kizárólag azon adatok tekinthetőek a támogatás szempontjából elfogadhatónak (és a támogatás csak azon adatok figyelembevételével állapítható meg), amelyek az ENAR és TIR nyilvántartásban szabályszerűen szerepelnek, és amelyeket már a támogatási kérelem benyújtását megelőzően bejelentettek.

A helyesbítésre szolgáló bizonylatok az alábbiak:
1.    Szarvasmarha fajok vonatkozásában:
o    papíralapú ügyintézés esetén:
•    állategyed alapadatokat a 2046 ENAR bejelentő és módosító lapon (korábban 2011),
•    mozgási (bekerülés, vágás, export) eseményhez tartozó időpontot a 2014 Igazolólap kérés, érvénytelenítés, módosítás bizonylaton, 
•    kikerülés időpontot a 2021 Egyed kikerülések bejelentése, érvénytelenítése, módosítása bizonylaton kell bejelenteni;
o    webes bizonylat beadás esetén:
•    állategyed alapadatokat a 3146 Szarvasmarha bejelentő és módosító lapon kell bejelenteni.

Fontos, hogy a szarvasmarhaegyedek alapadatai webes bizonylaton csak abban az esetben adhatóak be, ha az egyed 8 hónapnál fiatalabb, és még a születési tenyészetében tartózkodik. Minden egyéb esetben a járási főállatorvos jóváhagyása szükséges az adathelyesbítéshez, ami kizárólag papíralapú bizonylaton rendezhető.
Emellett a szarvasmarha kikerülési és bekerülési adatok szintén csak járási főállatorvosi jóváhagyással, papíralapú bizonylaton helyesbíthetőek.

2.    Juh és kecske fajok vonatkozásában:
o    papíralapú ügyintézés esetén:
•    állategyed alapadatokat a 2712-es Hazai állatok jelölésének egyedi bejelentő és módosító lapján,
•    bekerülés időpontot (állat fogadás esetén) a 2703 Juh és kecske beérkezés bejelentő és módosító lapon, import esetén a 2707-es Külföldről beérkezett állatok egyedi bejelentő és módosító lapján,
•    kikerülés időpontot (állat kiszállítás esetén) a 2702-es Juh és kecske indítás bejelentő és módosító lapon, 
•    kikerülés időpontot (elhullás, elveszés, házi vágás vagy leöletés esetén) a 2714-es Juh és kecske kiesés egyedi bejelentő és módosító lapon kell bejelenteni;
o    webes bizonylat beadás esetén:
•    állategyed alapadatokat a 3712-es Hazai állatok jelölésének egyedi bejelentő és módosító lapján,
•    bekerülés időpontot (állat fogadás esetén) a 3753-as Juh, kecske fogadás módosító lapon,
•    kikerülés időpontot (állat kiszállítás esetén) a 3752-es Juh, kecske indítás módosító lapon, import esetén a 3734-es Külföldről beérkezett állatok egyedi bejelentő és módosító lapján,
•    kikerülés időpontot (elhullás, elveszés, házi vágás vagy leöletés esetén) a 3714/3716 Juh, kecske kiesés bejelentő lapokon kell bejelenteni.

A papíralapú nyomtatványok, valamint az azok kitöltését segítő részletes útmutatók elérhetőek a Nébih portál ENAR aloldalán.

Papíralapú ügyintézés esetén a bizonylatokat a Nébih ENAR 1537 Budapest, Pf.: 397 postai címre kérjük megküldeni. Ez esetben a Nébih a lehető leghamarabb, de a beérkezéstől számított legfeljebb 10 napon belül rögzíti a bejelentést az ENAR-ban. 

A webes bizonylat beadása esetén az adatok azonnal bekerülnek az ENAR adatbázisba, ezért elsősorban ezt a lehetőséget javasoljuk.  A webes bizonylatok megtalálhatóak a Nébih Ügyfélprofil rendszerében.

Az ENAR-ban módosított adatokat a Nébih átadja a Kincstár rendszerébe, ahol a megszemélyesített Egységes Kérelem felületen a módosítást követő napon megjelennek a javított állatadatok.

Az adatok helyesbítésére a kérelmező jelzése alapján kerülhet sor azokban az esetben, ha:
•    a kérelmező, vagy az arra jogosult nem tette meg a szükséges ENAR bejelentést, vagy
•    a kérelmező papíralapú ENAR bejelentése még nem került feldolgozásra az adatbázisban, vagy 
•    ha a bejelentés már bekerült az adatbázisba, de abban esetleg téves adat is szerepelt.

Fontos tudni, hogy az éves ENAR adat helyesbítését az adat bejelentésére vonatkozó jogszabályi határidőn belül kell megtenni, ugyanis a Magyar Államkincstár csak ez esetben fogja azt figyelembe venni. Így pl. a borjú bejelentése a jelölést követő 7. napig kell, hogy megtörténjen, tehát a borjú bejelentés esetleges helyesbítését is a jelölést követő 7. napig kell megtennie ahhoz, hogy a Kincstár figyelembe vegye a helyesbítését.

A szokásos ENAR-bejelentést a megfelelő bizonylaton mindenképpen be kell adni, tudniillik a Kincstár felületén tett jelzés alapján automatikus adatmódosítás nem történik az ENAR rendszerben.
Szarvasmarhák körzetbe sorolt tenyészetben tartása esetén az ENAR bejelentést a körzeti kapcsolattartónak kell megtennie. 
Juh és kecske esetén a jelöléshez kötődő adatmódosításhoz a területi felelős (instruktor) segítségét kell kérni. A mozgásadatok módosítását önállóan is be lehet jelenteni az ENAR rendszerbe.

Azok az állattartók, akik nem tudják, hogy jelenleg ki a körzeti kapcsolattartójuk vagy területi felelősük, valamint akiknek a témát érintő bármilyen egyéb kérdése adódik, forduljanak a Nébih Ügyfélszolgálatához a 06-1-336-9050 telefonszámon, illetve az enarufsz@nebih.gov.hu email címen!
 


Friss hírek

2024. június 27, csütörtök

A Nébih számít a lakosság véleményére a talajvédelmi kérdőívben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) talajvédelmi törekvése, hogy bemutassa a lakosságnak hazánk talajainak sokszínűségét, a talajművelési és tápanyag-gazdálkodási szokásokat, valamint felhívja a figyelmet a talajegészség megőrzésének fontosságára. A hivatal a lakosság véleményét is várja: az érdeklődők a Nébih kérdőívét július 20-ig érhetik el.

Tovább >

2024. június 26, szerda

Július elsejétől a Nébih elektronikus felületén kell jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket

2024. július 1-től a fásításban tervezett fakitermeléseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elektronikus felületén kell bejelenteniük az érintetteknek.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Adategyeztetési felhívás az új baromfi állatjóléti támogatás kapcsán

Adategyeztetési felhívás az új baromfi állatjóléti támogatás kapcsán

2022. október 26, szerda

Adategyeztetésre kéri a baromfitartókat a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azzal a céllal, hogy a nemrég megjelent, új baromfi állatjóléti támogatás minden gazda számára elérhető segítséget jelentsen. Az adategyeztetés elsősorban a TIR-ben korábban rögzített információk ellenőrzését szolgálja, illetve az esetlegesen már elavult adatok frissítésére irányul. Az egyeztetés mielőbbi teljesítése a baromfitartók saját érdeke, hogy a hiányos vagy idejétmúlt adatok ne befolyásolhassák hátrányosan támogatási kérelmeik elbírálását!

A 2022. október 12-én megjelent VP3-14.1.4-22. kódszámú „Baromfi állatjóléti támogatás” felhívással Magyarország Kormánya vissza nem térítendő támogatásban részesíti azon baromfitartókat, akik az állatok jólétét szolgáló hatályos tartási és takarmányozási előírásokon túlmutató – a pályázati felhívásban meghatározott – kötelezettségeket vállalnak.

A felhívás egyik kiemelkedő, A) jelzésű célterülete az előírtnál nagyobb férőhely biztosítása az állatok számára. A kifizető ügynökség (Magyar Államkincstár) a fenti feltétel teljesülését a Baromfi Termék Tanács által igazolt maximálisan tartható állatlétszám, a Baromfi Információs Rendszerbe bejelentett szállítási adatok és a Tenyészet Információs Rendszerben (TIR) nyilvántartott tenyészetekhez tartozó kapacitás adatok alapján fogja ellenőrizni. 

Annak érdekében, hogy a TIR-ben nyilvántartott, esetlegesen már elavult vagy hiányos kapacitás adatok ne befolyásolják hátrányosan a kérelmek elbírálását, a Nébih arra kéri a baromfitartókat, hogy saját érdekükben előre ellenőrizzék, és szükség esetén frissítsék a TIR-ben szereplő adataikat! Fontos, hogy az adatbejelentést vagy adatmódosítást a támogatási kérelem benyújtását megelőzően kell megtenni, annak érdekében, hogy a benyújtás pillanatában már helyes kapacitás adatokat tartalmazzon a nyilvántartás!

A kapacitás adatok bejelentésével, ill. módosításával kapcsolatban az alábbiakra hívjuk fel figyelmüket:
-    Baromfitartó tenyészetek esetén a TIR-ben megadható kapacitás adatok az istálló hasznos m2, a kifutó/karám hasznos m2 és a ketrec hasznos m2
-    A kapacitás adatok a tartási helyekhez kötődnek, vagyis, ha egy tartási helyen több tenyészet van (több állattartó tart állatot) akkor a tartási helyen a rendelkezésre álló teljes kapacitás adatot kell bejelenteni az adott kapacitástípusra, ennek kapcsán tehát célszerű egyeztetni az érintett tartókkal.
-    A kapacitás értékek megadásakor kizárólag az állatok tartására ténylegesen rendelkezésre álló - az állatok számára hasznosítható - területet kell figyelembe venni és bejelenteni a TIR-be, az egyéb, kiszolgáló épületek, ill. épület részek területét nem. Ketreces tartás esetén a ketrecek össz. felületét kell megadni. (Az étkezési tojástermelés esetében 32/1999. (III. 31.) FVM rendelet 3. számú mellékletének 10.1. a) pontja szerinti tyúkonkénti legalább 750 négyzetcentiméter ketrecterület figyelembevételével.)
-    Külön felhívjuk a madárházas technológiával termelő tartók figyelmét arra, hogy ezen technológia esetén a hasznosítható alapterületnek az egyes szintekkel megnövelt értéket kell megadni. 
-    A kapacitás adatok módosítása a 2153-as Tartási hely és tartás módosító lapon lehetséges. A nyomtatvány és részletes kitöltési útmutató megtalálható a Nébih ENAR honlapon (https://portal.nebih.gov.hu/enar) a TIR menüpont alatt. A kapacitás adatok módosításakor a nyomtatványon a kapacitás érték mellett kötelező megadni a létesítés/változás dátumát, hogy a kapacitás mikortól változott meg a korábban bejelentett értéktől. A különböző időpontban bejelentett azonos kapacitástípusok nem adódnak össze, mindig az utoljára bejelentett érték kerül az adatbázisba. A nyomtatvány benyújtása (postázása) előtt a területileg illetékes ENAR koordinátorral/hatósági állatorvossal alá kell íratni, mert a bejelentés csak hatósági ellenjegyzéssel fogadható el. 

A bizonylat kitöltésével kapcsolatban segítséget kérhetnek az illetékes megyei ENAR ügyfélszolgálatoktól, vagy a Nébih ENAR Ügyfélszolgálattól a 06-1-336-9050 telefonszámon, míg írásban az enarufsz@nebih.gov.hu email címen.

Amennyiben rendelkeznek elektronikus ügyintézéshez szükséges hozzáféréssel, lehetőségük van a Nébih Ügyfélprofil Rendszerén (https://upr.nebih.gov.hu/login) keresztül is a tenyészetekben jelenleg nyilvántartott kapacitás adatok lekérdezésére, a felületen elérhető 1350-es Tenyészet Igazoló Lap lekérésével. 


Friss hírek

2024. június 27, csütörtök

A Nébih számít a lakosság véleményére a talajvédelmi kérdőívben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) talajvédelmi törekvése, hogy bemutassa a lakosságnak hazánk talajainak sokszínűségét, a talajművelési és tápanyag-gazdálkodási szokásokat, valamint felhívja a figyelmet a talajegészség megőrzésének fontosságára. A hivatal a lakosság véleményét is várja: az érdeklődők a Nébih kérdőívét július 20-ig érhetik el.

Tovább >

2024. június 26, szerda

Július elsejétől a Nébih elektronikus felületén kell jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket

2024. július 1-től a fásításban tervezett fakitermeléseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elektronikus felületén kell bejelenteniük az érintetteknek.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Késve jelentett ENAR eseményt? Ellenőrizze online!

Késve jelentett ENAR eseményt? Ellenőrizze online!

2022. október 24, hétfő

Mostantól lekérdezhetik az állattartók a késve jelentett eseményeket a Nébih Ügyfélprofil Rendszerében (ÜPR) a szarvasmarha- és juhfélék tekintetében. A lekérdezés a támogatást igénylő ügyfeleket segíti abban, hogy az idén életbe lépett, új jogszabályi követelményeknek megfelelően nyújthassák be támogatási igényüket.

Aki már adott be a Magyar Államkincstár (korábban MVH) Egységes Kérelem (EK) felületén termeléshez kötött támogatási igényt (anyatehén, anyajuh, tejhasznú tehén, hízott bika), az tudja, hogy e jogcímek kapcsán számos, az adott faj ENAR rendeletében leírt feltételnek kell megfelelnie. Egyebek közt például gondoskodni kell a támogatásba bevont egyed bekerülésének/kikerülésének jelentéséről, az ellések, valamint a szaporítások közléséről. 

Mindeddig a Nébih által üzemeltetett FELIR-ENAR rendszer weben és papír alapon egyaránt befogadta az adatokat, függetlenül attól, hogy az adott ENAR rendelet milyen határidőt szab az adat bejelentésére. Azonban 2022-től a kifizető ügynökséget (MÁK) jogszabály kötelezi arra, hogy a kifizetések megítélésekor, azaz a döntéshozatal során vegye figyelembe azt is, hogy a kérelmező ügyfél az ENAR jogszabályban meghatározott határidőn belül tett-e eleget a bejelentési kötelezettségének.

A Nébih mindkét fajcsoporthoz – tehát a szarvasmarha- és a juhfélékre vonatkozóan is – elkészített egy-egy új lekérdezést a tartók számára, amely egyszerűen ellenőrizhetővé teszi, hogy az ügyfél vagy kapcsolattartója határidőben eleget tett-e adatszolgáltatási kötelezettségének. Erre szarvasmarhák tekintetében a „1219 – Késve jelentett szarvasmarha események”, juhfélék tekintetében pedig a „1220 – Késve jelentett juh/kecske események” cím szolgál. 

Az említett menüpontokat egyrészt a Nébih ÜPR (https://upr.nebih.gov.hu/) felületén (webENAR), másrészt a www.enar.hu felületen érhetik el az ügyfelek, mindkét esetben bejelentkezést követően. Bejelentkezés után a tenyészetkódot vagy ügyfélazonosítót, valamint a vizsgálni kívánt események időintervallumát megadva „pdf” vagy „xls” (Excel) formátumban listázhatók a késve benyújtott bizonylatok. Papír alapú beküldés esetén a postára adás dátuma, webes beadás esetén a beadás dátuma képezi az esetleges késve jelentés számításának alapját.

A lekérdezések használata megkönnyíti annak eldöntését a támogatást igénylő ügyfelek részére, hogy az adott egyedre kérjen-e támogatást vagy visszavonja az arra vonatkozó támogatási igényét.


Friss hírek

2024. június 27, csütörtök

A Nébih számít a lakosság véleményére a talajvédelmi kérdőívben

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) talajvédelmi törekvése, hogy bemutassa a lakosságnak hazánk talajainak sokszínűségét, a talajművelési és tápanyag-gazdálkodási szokásokat, valamint felhívja a figyelmet a talajegészség megőrzésének fontosságára. A hivatal a lakosság véleményét is várja: az érdeklődők a Nébih kérdőívét július 20-ig érhetik el.

Tovább >

2024. június 26, szerda

Július elsejétől a Nébih elektronikus felületén kell jelenteni a fásításban tervezett fakitermeléseket

2024. július 1-től a fásításban tervezett fakitermeléseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elektronikus felületén kell bejelenteniük az érintetteknek.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)