A forgalomba hozatal cimkéjű tartalom.

Harmadik országból származó ökológiai termékek behozatala és forgalomba hozatala

Harmadik országból származó ökológiai termékek behozatala és forgalomba hozatala

2022. április 21, csütörtök

Ökológiai és átállási termékek harmadik országból történő importálását végző élelmiszer-vállalkozó tevékenységét tanúsító szervezet ellenőrzése alatt folytathatja. E célból szükséges a tevékenység megkezdése előtt a szervezetnél a nyilvántartásba vételét kérni.

Utolsó frissítés: 2023.02.15.

A Nébih által elismert tanúsító szervezetek:

Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. - http://www.biokontroll.hu

Bio Garancia Kft. - http://www.bio-garancia.hu/

Harmadik országból az Unióba akkor importálható egy termék ökológiai termékként vagy átállási termékként való forgalomba hozatal céljára, ha megfelel az ökológiai termelésre vonatkozó uniós szabályoknak, illetve az elismert harmadik ország egyenértékű termelési és ellenőrzési szabályainak, vagy ha a terméket az egyenértékűség tekintetében elismert ellenőrző hatóság vagy ellenőrző szervezet ellenőrzéseinek vetették alá. 

Az importált termék akkor tekinthető az uniós ökológiai szabályozással egyenértékű garanciákat nyújtó ökológiai vagy átállási terméknek, ha:

  • a termék származási helye szerinti ország szerepel az elismert országok jegyzékében (az (EU) 2021/2325 végrehajtási rendelet I. melléklet) és a behozni kívánt termékkategória és az ellenőrző szerv is szerepel az országban elismertek közt, vagy
  • a terméket az egyenértékűség tekintetében elismert ellenőrző hatóságok és ellenőrző szervek jegyzékében (az (EU) 2021/2325 végrehajtási rendelet II. melléklet) szereplő ellenőrző hatóság vagy ellenőrző szerv ellenőrizte a jegyék szerinti harmadik országban, és a behozni kívánt termék besorolható az ellenőrző szerv vonatkozásában engedélyezett termékkategóriákba.

A szállítmányok Európai Unióba történő behozatalához úgynevezett ellenőrzési tanúsítvány (certificate of inspection - COI) szükséges, melyet a Bizottság által létrehozott elektronikus kereskedelem-ellenőrzési és szakértői rendszer (TRACES) használatával kell kiállítani. A hatóság által hitelesített COI igazolja, hogy az Unióba belépő ökológiai vagy átállási termékekből álló szállítmány olyan harmadik országbeli ökológiai termelésből származik, amely megfelel az uniós elveknek.
A vállalkozónak a TRACES-be történő bejelentkezési szándékáról a tanúsító szervezét kell értesíteni, és a tanúsító kezdeményezi a vállalkozás és adatai validálását a Nébih-nél. Az élelmiszer-vállalkozó a Nébih által elvégzett validálását követően tudja használni a rendszert, tudja kezdeményezni a COI létrehozását.
A TRACES-be történő belépés előtt szükséges, hogy a felhasználó személy az Európai Bizottság EU Login felhasználó azonosítási rendszerében is regisztrálja magát a https://webgate.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi linken keresztül.
Az import szállítmányok szabad forgalomba bocsátásához szükséges az eredeti ellenőrzési tanúsítvány benyújtása az illetékes hatóságához, a szállítmány vizsgálata és az ellenőrzési tanúsítvány hitelesítése a hatóság által.
Amennyiben a szállítmány vámkezelése nem Magyarországon történik, akkor az eredeti ellenőrzési tanúsítványt a vámkezelést végző tagállam illetékes hatóságához kell benyújtani, a szállítmány vizsgálata és az ellenőrzési tanúsítvány hitelesítése is ott történik.


A szállítmány vizsgálatáért és az ellenőrzési tanúsítvány hitelesítéséért felelős szervek:
Amennyiben a harmadik országból származó egyenértékű garanciákat nyújtó ökológiai gazdálkodásból származó (bio/átállási) termék állategészségügyi határállomásokon külön jogszabály alapján ellenőrizendő termék, a 30. rovat hitelesítéséért felelős szerv a http://portal.nebih.gov.hu/-/magyarorszag-jovahagyott-allategeszsegugyi-hatarallomasainak-jegyzeke linken található jóváhagyott magyarországi állategészségügyi határállomás.

Amennyiben a harmadik országból származó egyenértékű garanciákat nyújtó ökológiai gazdálkodásból származó (bio/átállási) termék növényegészségügyi határállomásokon külön jogszabály alapján ellenőrizendő termék, a 30. rovat hitelesítéséért felelős szerv a https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1267934/Novenyegeszsegugyi_hatarallomasok_listaja.pdf linken található jóváhagyott magyarországi növényegészségügyi határállomás.

 
Amennyiben a fent említett termék ellenőrzésére növényegészségügyi határállomástól eltérő ellenőrző ponton kerül sor, a 30. rovat hitelesítéséért felelős szerv a https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1267934/Novenyegeszsegugyi_ellenorzo_pontok_listaja.pdf linken található jóváhagyott magyarországi növényegészségügyi ellenőrző pontok vonatkozásában területi illetékességgel rendelkező növény- és talajvédelmi hatáskörben eljáró megyei kormányhivatal.

Amennyiben a harmadik országból származó egyenértékű garanciákat nyújtó ökológiai gazdálkodásból származó (bio/átállási) termék állategészségügyi határállomásokon vagy növényegészségügyi határállomásokon illetve ellenőrző pontokon külön jogszabály alapján hatósági ellenőrzés alól mentesített termék, a 30. rovat hitelesítéséért felelős szerv a termék szabad forgalomba bocsátási helye szerinti területileg illetékes megyei kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró járási hivatal, valamint a növény- és talajvédelmi hatáskörben eljáró megyei kormányhivatal.


Egyszerűbben megfogalmazva:

  • amennyiben a termék az állategészségügyi határállomáson ellenőrzésre kötelezett, a tanúsítvány hitelesítését az állategészségügyi határállomás végzi el
  • amennyiben a termék a növényegészségügyi határállomáson ellenőrzésre kötelezett, a tanúsítvány hitelesítését a növényegészségügyi határállomás vagy jogszabály szerint a növényegészségügyi határállomástól eltérő ellenőrző pont területileg illetékes hatósága végzi el
  • amennyiben a termék a határállomáson vagy ellenőrző ponton nem kötelezett ellenőrzésre, a tanúsítvány hitelesítését a termék szabad forgalomba bocsátási helye szerinti területileg illetékes megyei kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró járási hivatala, valamint a növény- és talajvédelmi hatáskörben eljáró megyei kormányhivatal végzi el.
A beléptetési dokumentum típusa Jogszabály
Ellenőrzési Tanúsítvány (COI)
Ellenőrzési tanúsítvány kivonata (COI extract)
(EU) 2018/848, (EU) 2021/2306
(EU) 2021/2307


Figyelem! Az ökológiai beléptetési dokumentumokon kívül a termék típusától függően egyéb dokumentumokra is szükség lehet.
A határállomás ellenőrzés köteles termékek esetén részletes tájékoztatás található a https://portal.nebih.gov.hu/traces oldalon.


Átlagos (0 Szavazatok)

Az EU tagállamaiból származó borok forgalomba hozatala

Az EU tagállamaiból származó borok forgalomba hozatala

Külföldi borászati termékek magyarországi forgalomba hozatalát, hasonlóan a hazai termékekhez, a borászati hatósághoz benyújtott kérelemmel kell indítani.

Magyarországra kiszerelés ill. további feldolgozás céljából behozott, az EU területén még forgalomba nem hozott, külföldi borászati termékek forgalomba hozatalát Magyarországon, a hazai termékekhez hasonlóan, hatósági eljárás keretében kell kérni a borászati hatóságtól az 5051. számú nyomtatvánnyal.

A forgalomba hozatali engedély kérelmezőjének rendelkeznie kell a borra vonatkozó származási bizonyítvánnyal, amit a tárolás helye szerint illetékes hegybíró állított ki, a NÉBIH által a tételre kiadott igazolás alapján.

A származási bizonyítvány mellett 3 db borminta szükséges, és az igazgatási szolgáltatás díját a kérelemmel egyidejűleg kell megfizetni

 

Letölthető nyomtatvány
5051 - Ügyfél kérelmére történő megrendelés adatlapja, egyben mintavételi jegyzőkönyv

Letölthető információs anyag
Kitöltési útmutató Az „5051- Ügyfél kérelmére történő megrendelés adatlapja, egyben mintavételi jegyzőkönyv”  űrlap kitöltéséhez


Friss hírek

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.13.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.02.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Ügyfél kérelmére történő minősítés vagy vizsgálat megrendelése

Ügyfél kérelmére történő minősítés vagy vizsgálat megrendelése

2014. október 9, csütörtök

Borászati terméket Magyarországon közfogyasztásra forgalomba hozni, vagy az ország területéről kivinni csak a borászati hatóság engedélyével lehet. Külkereskedelmi forgalomba hozatal esetén a forgalomba hozatali engedély mellé szállítmányonként minőségi tanúsítványt kell kérni a borászati hatóságtól.

Forgalomba hozatal közfogyasztás céljára

A Bortörvény előírja, hogy borászati terméket - friss borszőlő, töppedt borszőlő, aszúsodott borszőlő, zúzott friss borszőlő, szőlőmust kivételével - közfogyasztásra forgalomba hozni vagy továbbfeldolgozás céljából Magyarország területéről kivinni csak abban az esetben lehet, ha azt tételenként a borászati hatóság vagy e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő szervezet laboratóriumi és érzékszervi vizsgálatok alá vetette, és ennek alapján minőségét megállapította, és megfelelőnek minősítette, vagy az Európai Gazdasági Térség valamely szerződő államának erre hatáskörrel rendelkező szerve, illetve egyéb, uniós jogi aktusban meghatározott szervezet, a rá vonatkozó szabályok szerint minőségét megállapította és megfelelőnek minősítette. A  dokumentumot a borászati hatóság az ügyfél által benyújtott 5051. számú kérelemre adja ki. A kérelemmel egyidőben csatolni kell a bortételre vonatkozó származási bizonyítványt, a szükséges 2 vagy 3 db bormintát és ezzel egyidőben be kell fizetni a vizsgálati díjat.

Amennyiben a bortételre (OEM boroknál) vonatozó FBB szabályzata, vagy a Borvidéki rendtartás megköveteli,  az illetékes hegybíró által kiállított mintavételi jegyzőkönyveta kérelemmel együtt kell benyújtani.

Külkereskedelmi forgalomba hozatal esetén e törvény hatálya alá tartozó, érvényes forgalomba hozatali azonosítóval rendelkező terméket kiszállítani a borászati hatóság tételes minősítése alapján, kizárólag a borászati hatóság által kiadott szállítmányonkénti minőségi tanúsítvánnyal szabad. Ez alól kivételt képez a tételenként legfeljebb 9 literes minta, ami kereskedelmi forgalomba nem kerül. A minőségi tanúsítvány az innen letölthető 5053. sz. ürlappal kérhető a borászati hatóságtól.

 

Letölthető nyomtatvány
5051 - Ügyfél kérelmére történő megrendelés adatlapja, egyben mintavételi jegyzőkönyv
5053 - Minőségi tanúsítvány kérelem 3. országba történő szállításhoz


Letölthető információs anyag
Kitöltési útmutató Az „5051- Ügyfél kérelmére történő megrendelés adatlapja, egyben mintavételi jegyzőkönyv”  űrlap kitöltéséhez
Kitöltési útmutató az 5053
Minőségi tanúsítvány kérelem 3. országba történő szállításhoz


Friss hírek

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.13.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.02.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Állategészségügyben használt biocidok forgalomba hozatalának engedélyezése

Állategészségügyben használt biocidok forgalomba hozatalának engedélyezése

Az állategészségügyben felhasználásra kerülő biocid termékeket az átmeneti periódusban - az egyes biocid hatóanyagok európai uniós felülvizsgálatának eredményének közzétételéig, az erről kiadott határozatban megjelölt időpontoknak megfelelően – forgalomba hozni, forgalmazni, illetve felhasználni csak a NÉBIH Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága (ÁTI) vagy az országos tisztifőorvos által kiadott forgalomba hozatali engedéllyel lehet.

Az állategészségügyi biocid termékek közül  az átmeneti periódusban a NÉBIH ÁTI az alább felsoroltakra ad forgalomba hozatali engedélyt az átmeneti periódusban a 128/2009. (X. 6.) FVM rendelet (a hatályos jogszabály elérhető: njt.hu) alapján.

3. terméktípusba tartozó szerek közül: az állathigiéniai célra szolgáló, az állatok testfelületével érintkezésbe kerülő termékek, így különösen bőr-, tőgy-, csülök- és patafertőtlenítő, valamint az állati test fertőtlenítésére alkalmazható, fertőtlenítő-szerrel impregnált törlőkendő és papír.

18. terméktípusba tartozó szerek közül: a rovarölő, atkaölő és más ízeltlábúak elleni szerek közül a külön rendelet szerint egészségügyi kártevőnek nem minősülő ízeltlábúak elleni védekezés érdekében az állatok elhelyezési, tartási, szállítási környezetében használt szerek, beleértve az alombogár, madártetű-atka és az óvantagok irtására az állatok tartási környezetében alkalmazandó szereket.

19. terméktípusba tartozó szerek közül : a riasztó és csalogató-szerek közül a külön rendelet szerint egészségügyi kártevőnek nem minősülő kártevők, külső élősködők ellen riasztó, csalogató, illetve távoltartó hatású, ölő hatással nem rendelkező, az állatok testfelületén közvetlenül vagy közvetett módon alkalmazandó, vagy az állatok elhelyezési, tartási, szállítási környezetében felhasználandó készítmények.

A kérelemhez csatolni kell a 128/2009. (X.6.) FVM rendelet 114/B.§(2) pontja szerinti adatokat és dokumentumokat (a hatályos jogszabály elérhető: njt.hu)

A 63/2012. (VII.2.) VM rendelet (a hatályos jogszabály elérhető: njt.hu) alapján megállapított eljárási díj előre fizetendő.

 

2018. január 1-től az alábbi eljárásokban a Nébih ÁTI nem vesz részt:

A 3. terméktípusba tartozó szerek közül azon felület-fertőtlenítőszerek, amelyeket állatok elhelyezési, tartási vagy szállítási környezetében alkalmaznak felületek, berendezések és szállítóeszközök felületeinek fertőtlenítésére, és azok a felhasználás során az állatok testfelületével közvetlen érintkezésbe nem kerülnek, a 316/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet (jogszabály hatályos állapot: njt.hu) alapján az országos tisztifőorvos által kiadott engedély birtokában hozhatók forgalomba. Az engedély iránti kérelemhez a kérelmezőnek csatolnia kell az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI), valamint az állat-egészségügyi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal szakvéleményét.

Az 5. terméktípusba tartozó, állatok általi fogyasztásra szánt ivóvíz fertőtlenítésére szolgáló biocid termékek az országos tisztifőorvos által kiadott engedély birtokában hozhatók forgalomba. Az engedély iránti kérelemhez a kérelmezőnek csatolni kell az OKI, valamint az állat-egészségügyi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal szakvéleményét.

A fenti témához kapcsolódóan további információk találhatók az alábbi linkre kattintva: https://www.antsz.hu/felso_menu/ugyintezes/biocid

Az állategészségügyben használt biocidok forgalomba hozatalával kapcsolatos gyakran ismételt kérdések itt találhatók


Friss hírek

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.13.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.02.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Újdonság: március 1-jétől kötelező a forgalomba hozatali engedély azonosító

Újdonság: március 1-jétől kötelező a forgalomba hozatali engedély azonosító

2013. március 1, péntek

2013. március 1-én megváltozott a szőlészeti és a borászati adatszolgáltatás, valamint a származási bizonyítványok kiadásának rendjéről, továbbá a borászati termékek előállításáról, forgalomba hozataláról és jelöléséről szóló 127/2009. (IX. 29.) FVM rendelet (a továbbiakban: Rendelet), melynek 38.§ (3) bekezdésének értelmében bevezetésre került a forgalomba hozatali engedély azonosító (négy karakterből álló azonosító), melyet a borászati hatóság a minták leadásakor közöl a forgalomba hozóval.

A Rendelet 51/A.§ (1) bekezdése értelmében „Az Európai Unió területén először Magyarországon forgalomba hozott borászati termékek kiszerelésén kötelező feltüntetni a forgalomba hozatali engedély azonosítóját. A forgalomba hozatali engedély azonosítóját a következő feliratok valamelyike előzi meg:

a) „L”,

b) „NÉBIH”,

c) „FHE” vagy

d) „forgalomba hozatali engedély”.”

A minták leadásánál minden ügyfelünk megkapja a négyjegyű forgalomba hozatali azonosítót, melyet megtalálhat az 5051-es –Ügyfél kérelemre történő megrendelés adatlapjának fejlécében, valamint az Igazgatóság által kiállított számlán, és a későbbiek során a forgalomba hozatali engedélyen is.

Kérjük a forgalomba hozott termékeken az azonosító feltüntetését.

 

Mészáros Kálmán

igazgató


Friss hírek

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.13.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. május 2, csütörtök

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.05.02.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)