Minőségvezérelt közétkeztetés program - kozetkeztetes
Minőségvezérelt Közétkeztetés Program
A közétkeztetés biztosítása egy rendkívül összetett, nagy felelősséggel járó, sokrétű, feladat. A naponta Magyarországon közétkeztetésben résztvevő fogyasztók magas létszámára, valamint gyakran előforduló kiszolgáltatott helyzetére való tekintettel igen nagy odafigyelést igényel, mind dolgozói, szolgáltatói és dötéshozói oldalról. A Minőségvezérelt Közétkeztetés Program (MKP) egységes, átlátható minősítő rendszere, valamint a nyilvános adatok által támogatja a közétkeztetésben érintett szereplőket.
A Minőségvezérelt Közétkeztetés Program minősítő rendszere
-
A minősítés jogi háttere
A Nébih 2015. októberben teszt-üzemben megkezdte a közétkeztetési főzőkonyhák, majd 2016. szeptembertől a tálaló- és melegítőkonyhák élelmiszerbiztonsági és élelmiszerminőségi szempontok szerinti minősítését.
2017. június 16-án az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) módosításának hatályba lépésével a tesztüzem befejeződött. Sőt, az Éltv. 23. § (5) bekezdése szerint közétkeztetés kizárólag olyan létesítményből végezhető, amelyet az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv az élelmiszer-higiéniai, élelmiszer-biztonsági és élelmiszer-minőségi szempontok értékelése alapján minősített, vagy amelynek minősítésére irányuló eljárás folyamatban van.
Az Éltv. 23. § (6) bekezdése alapján a Nébih a minősítést a közétkeztetést nem végző vendéglátó-ipari létesítményekben is lefolytatja az érintettek erre irányuló kérelme esetén.
A minősítések tehát már „élesben” zajlanak.
A teszt-üzemben elvégzett auditok eredménye már megtörtént minősítésnek számít. A minősítés – változatlan tevékenység-, üzemeltető-, és ellátotti kör mellett – 2 éves időtartamra, illetve visszavonásig érvényes. Az ez idő alatt bekövetkező változás esetén új minősítést kell a Nébih-nél kezdeményezni.
-
A minősítés menete
A minősítés helyszíni szemlékre épül, amit szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező, erre a feladatra képzett, titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot tett, egészségügyi szempontból alkalmas auditorok végeznek, a Nébih Vendéglátás és Közétkeztetés Felügyeleti Osztályának szakmai irányításával és szakmai kontrolljával. A szemlék előre nem egyeztetett, váratlan időpontban zajlanak. Így történik ez azokban az esetekben is, amikor a minősítést a közétkeztetési szolgáltatást nyújtó létesítmény kezdeményezi, amely a kérelem beérkezésétől számított 6 hónapon belül bármikor megtörténhet.
A szemlén, melynek nincs közvetlen hatósági jogkövetkezménye, vizsgáljuk a termékeket (élelmiszer, étel), a tevékenységet, a létesítményt, a minőséget és az élelmiszerbiztonságot garantáló dokumentumokat, a folyamatok és az önellenőrzés rendszerét, megbízhatóságát, jogszabályoknak való megfelelését.
-
A minősítés közzététele
Az Éltv. 35.§ (6) bekezdése a minősítés közzétételéről az alábbiak szerint rendelkezik: „A minősítéssel megbízott élelmiszerlánc-felügyeleti szerv honlapján közzéteszi a létesítmények élelmiszer-higiéniai, élelmiszer-biztonsági és élelmiszer-minőségi szempontok szerinti minősítésének eredményét.”
A minősített létesítmények listája a kereshető adatbázisokban érhető el.
A minősítés legfontosabb célja, hogy fejlesztő, és javításra ösztönző legyen. Éppen ezért a minősítés végleges eredményét közlő levélben a feltárt problémák alapján egyénre szabott szakmai javaslatokat adunk a konyha üzemeltetőjének a javításokra. Tapasztalataink szerint ennek alkalmazása a következő minősítéskor jobb teljesítményt eredményez.
Minden, az éles minősítésen már átesett létesítményt szerepeltetjük honlapunkon. A jeles és jó minősítések eredményét (80% fölött) folyamatosan nyilvánosságra hozzuk.
2021. április 1-je óta tartott minősítések esetében minden eredmény – ideértve a 80% alatt teljesítő konyhákét is – pontosan, százalékban meghatározva kerül fel honlapunkra. Ezzel megszűnik a „fejlesztés alatt, jobb minősítésre pályázik” jelzéssel való megjelenítés lehetősége.
Eddigi tapasztalataink alapján megállapítható, hogy megfelelő munkaszervezéssel, odafigyeléssel, az ismeretek felfrissítésével a hibák többsége javítható. Az ilyen hibák aránya jóval meghaladja a csak beruházással, fejlesztéssel javíthatókat.