null EFSA: az EU-tagországok lakosai nincsenek tisztában a tengeri halak fogyasztásának kockázataival

EFSA: az EU-tagországok lakosai nincsenek tisztában a tengeri halak fogyasztásának kockázataival

2026. február 25, szerda

Egy új felmérés szerint Európa-szerte általános a magas higanytartalmú halak fogyasztása, mivel a fogyasztók jobban ismerik az egészségügyi előnyöket, mint a lehetséges kockázatokat.

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) átfogó felmérése azt vizsgálta, milyen gyakran fogyasztanak az uniós polgárok magas higanytartalmú tengeri élelmiszereket, illetve mennyire vannak tisztában a nemzeti táplálkozási ajánlásokkal — írja a New Food Magazine. Az Európai Bizottság felkérésére készült kutatásnak az volt a célja, hogy feltérképezze a fogyasztási szokásokat a magas higanytartalmú halfajokra vonatkozó iránymutatások módosítását megelőzően, illetve azt követően. A vizsgálat elsősorban a nagy testű ragadozó halakra – például a cápára, a kardhalra és egyes tonhalfajokra – összpontosított, amelyek életük során jelentős mennyiségű higanyt halmoznak fel. A 2023 tavaszán az EU 27 tagállamában, valamint Izlandon és Norvégiában végzett felmérést 15 országban célzott vizsgálat egészítette ki. A kutatásban magas arányban vettek részt várandós és szoptató nők, hogy a fejlődő magzatok higanynak való kitettségét is vizsgálni tudják. 

Az eredmények szerint a válaszadók egyharmada (a serdülők és a felnőttek 34%-a, a várandós nők 33%-a) hetente legalább 3 alkalommal fogyaszt magas higanytartalmú (1,0 mg/kg) halakat — ez meghaladja a legtöbb nemzeti ajánlásban szereplő mennyiséget, mivel azok e fajok fogyasztását heti 1-2 adagra korlátozzák vagy alacsonyabb higanytartalmú fajok (0,3-0,5 mg/kg) választását javasolják. A várandós nőknek különösen azt ajánlják, hogy a nagy ragadozó halakat kisebb, kevesebb higanyt tartalmazó fajokkal cseréljék le. 

Bár a tengeri halak fogyasztása jelentős táplálkozási előnyökkel jár, az EFSA kiemeli, hogy a higany – különösen a metil-higany – kockázatot jelenthet a magzatok és a kisgyermekek idegrendszeri fejlődésére. A felmérés rámutat arra is, hogy a fogyasztók körében az egészségügyi előnyök ismertebbek, mint a lehetséges kockázatok, ami indokolttá teszi a célzottabb lakossági kommunikációt.


Friss hírek

2026. Junho 8, Segunda-feira

Az élelmiszer-színezékek növelhetik a daganatos betegségek és a cukorbetegség kockázatát

Egy francia kutatócsoport nagyszabású vizsgálata szerint az élelmiszer-színezékek nagymértékű fogyasztása összefüggésbe hozható a 2-es típusú cukorbetegség és a daganatos betegségek fokozott kockázatával.

Tovább >

2026. Junho 5, Sexta-feira

Pozitív EFSA vélemény a kávé akrilamidtartalmát csökkentő enzimről

Az EFSA kedvezően értékelte az első olyan enzimet, amely csökkenti az akrilamid mennyiségét az instant kávékban és a kávépótlókban.

Tovább >