null Hogyan védik a szívet a mindennapi fűszerek?

Hogyan védik a szívet a mindennapi fűszerek?

2026. június 10, szerda

Egy kontrollált, tanulmányokon alapuló áttekintés szerint a gyógynövények és a fűszerek javíthatják a vérnyomást, a gyulladásokat és a bélbaktériumok összetételét.

A Nutrition Reviews folyóiratban nemrégiben megjelent áttekintő tanulmányban a szerzők azt vizsgálták, hogy a kulináris fűszerek és gyógynövények rendszeres fogyasztása hogyan befolyásolja a kardiometabolikus (szív- és érrendszeri és metabolikus) kockázati markereket, a vérnyomást és a bélbaktériumokat.

Az orvostudomány és a közegészségügy fejlődése ellenére a szív- és érrendszeri betegségek továbbra is vezető haláloknak számítanak világszerte. Sok gyakran használt alapanyag – például a fokhagyma, a fahéj, a kurkuma, az oregánó vagy a gyömbér – természetes bioaktív vegyületeket tartalmaz, amelyek antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásúak — írja a NewsMedical. A vizsgálatban a túlsúlyos résztvevők fekete borsot, fahéjat, szegfűszeget, fokhagymaport, gyömbért, oregánót, paprikát, rozmaringot és kurkumát tartalmazó ételt fogyasztottak. A mérések szerint az étkezés után jelentősen csökkent az inzulinszint (21%) és a trigliceridek (31%) szintje a kontrollétkezéshez képest. Az étkezés fokozta ugyanakkor a vér antioxidáns aktivitását. 

Egy kapcsolódó vizsgálat szerint a gyógynövények és a fűszerek beépítése a napi étrendbe csökkentheti az egészségtelen ételek gyulladáskeltő hatását, hosszú távú vizsgálatok eredményei pedig arra utalnak, hogy mindez egyszerű módja lehet a kardiometabolikus egészség támogatásának jelentős étrendi változtatás nélkül.

A felmérés egyik fontos megállapítása a bélmikrobiomra vonatkozott: a magasabb fűszertartalmú étrendet követő felnőtteknél több baktériumcsoport (pl. Ruminococcaceae, Agathobacter) gyakran jótékony anyagcsere-funkciókkal járt. Ezek a baktériumok rövid szénláncú zsírsavakat termelnek, amelyek támogatják a bélrendszer egészségét. Mivel a belekben lévő baktériumok befolyásolják a gyulladást, az anyagcserét és az immunfunkciókat, ezek az eredmények arra utalnak, hogy a kulináris fűszerek és gyógynövények potenciálisan jótékony módon modulálhatják a bélbaktériumok összetételét.


Friss hírek

2026. 6月 12, 金曜日

Meglepő felfedezés a kávé és a vérnyomás kapcsolatáról

A kávé átmenetileg megemelheti ugyan a vérnyomást, de nincs perdöntő bizonyíték arra, hogy mértékletes fogyasztása növelné a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát. Akiknek azonban eleve magas a vérnyomásuk, azoknál a nagy mennyiségű kávé fogyasztása emelheti a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás esélyét.

Tovább >

2026. 6月 11, 木曜日

Hogyan okoz egy alacsony H5N1 dózis jelentős vírusürítést a tehéntejben?

Új tehénfertőzéses kísérletek alapján a H5N1 nagyon alacsony dózisa is képes megfertőzni az emlőmirigyet és kiválasztódni a tejben, miközben a szennyezett fejőberendezéseken keresztüli terjedés valószínűsége alacsony.

Tovább >