A aszály cimkéjű tartalom.

Előzzük meg az aszálykárokat - öntözzünk!

Előzzük meg az aszálykárokat - öntözzünk!

2015-ben a hetekig tartó kánikulai hőség és az egyenlőtlen csapadékeloszlás miatt az ország egyes területein vízhiány és ezáltal aszály lépett fel. Sajnos azzal kell szembesülnünk, hogy a rendelkezésünkre álló kutatási adatok szerint a hőmérséklet emelkedéséből adódóan Magyarország éghajlatára várhatóan ez lesz a jellemző. A lehetőségeinkhez mérten mindent meg kell tennünk azért, hogy az aszálykárok megelőzése, illetve csökkentése érdekében a vízutánpótlásról megfelelő időben és megfelelő mennyiségben gondoskodjunk. A versenyképes mezőgazdaság feltételei között a víz utánpótlásnak kiemelt szerepe van!

Amennyiben az öntözéses, intenzív gazdálkodás mellett döntünk, akkor azzal is tisztában kell lennünk, hogy ehhez jelentős pénzügyi források szükségesek. Ugyanis nem elegendő az öntöző berendezés megvásárlása, az üzemeltetéshez járulékos beruházások is szükségesek például terepfelszín előkészítése, a vízellátás felszínalatti vagy nyíltfelszíni hálózatának kiépítése, illetve amiről elfeledkezünk a felesleges vizek elvezetést szolgáló levezető rendszer kiépítése. Az ehhez szükséges kiviteli tervek elkészítése, a vízjogi létesítési és üzemeltetési engedély beszerzése időigényes, tehát az öntözésből adódó előnyökkel, az így megteremtett termelés biztonsággal – legjobb esetben is – csak a következő termesztési időszakban számolhatunk.

Tapasztalataink szerint a gazdálkodók nagy részének öntözésére nincs engedélye.

                    Lineár öntöző

Az aszályból eredő terméskiesés csökkentése érdekében a Földművelésügyi Minisztérium – a vízügyi hatósággal, a talajvédelmi hatósággal, valamint a gazdálkodók érdekképviseleti szervezeteivel történő konzultáció figyelembevételével – a vonatkozó rendeleteket a közelmúltban módosította.

Ezáltal 2012-től kérelmezhető az „un” egynyári öntözésre szóló üzemeltetési engedély. Ez a gazdálkodó számára egyszerűsített kérelmezési formát, kis költség igényű és viszonylag gyorsan teljesíthető feltételeket jelent.

Tisztában kell lennünk azonban azzal, hogy az egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély csak átmeneti megoldást jelent.

A vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet 2. § 10a. pontja szerint:

„egynyári öntözés: egy öntözési idényben, közvetlenül felszíni vízből, ideiglenes szivattyúállással, maximum 120 mm/ha (1200 m3/ha) öntözővíz kijuttatása, legfeljebb 100 ha nagyságú területre”.

Figyelembe kell vennünk, hogy a jelenlegi szabályozás szerint egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély abban az esetben adható, ha a kérelemben megjelölt, ugyanazon helyrajzi számú területre, illetve ugyanazon helyrajzi számú területen belüli részterületre öt éven belül egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély kiadására nem került sor.

Csévélődobos tisztavizes öntözés

Az egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély a mezőgazdasági vízszolgáltató művek üzemeltetéséről szóló miniszteri rendeletben meghatározott, öntözés esetére szolgáló hasznosítási idényt követő hónap végéig hatályos.

Az egynyári öntözésre szóló kérelmet az illetékes vízügyi hatósághoz kell benyújtani.

A kérelemhez elegendő az öntözővíz minőségét megállapító – részletes talajvizsgálatokat nem tartalmazó – egyszerűsített talajvédelmi tervet mellékelni. Az egyszerűbb, gyorsabb ügyintézést szolgálja továbbá, hogy kiviteli terv készítése sem szükséges.

A kérelem tartalmai elemeit a vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges kérelemről és mellékleteiről szóló 18/1996. (VI.13.) KHVM rendelet 2. melléklet IV/A. fejezete az alábbiak szerint szabályozza:

1. műszaki leírás:

a) a vízkivétel helye: az öntöző- vagy belvízcsatorna és az annak vizét szolgáltató megnevezése, szelvényszáma vagy a vizet adó vízfolyás megnevezése és szelvényszáma vagy pedig a vizet adó tó, holtág, illetőleg tározó megnevezése,

b) az öntözendő terület településnevének és helyrajzi számának megadása, illetve adott helyrajzi számú területen belüli öntözni kívánt részterület esetén annak pontos lehatárolása,

c) az öntözés módja és megvalósítása, valamint az öntözendő terület nagysága, növénykultúrája,

d) a felhasználandó öntözővíz mennyisége (l/s, m3/év), valamint csúcsmennyisége (l/s) és az üzemelés napi leghosszabb időtartama;

2. egyszerűsített talajvédelmi terv:

Egyszerűsített talajvédelmi tervet kizárólag talajvédelmi szakértő készíthet.

Talajvédelmi szakértők listája itt található.

A talajvédelmi terv készítése üzleti alapon történik, tehát a szakértői díjak között jelentős eltérések lehetnek. Erről mindenképpen célszerű előzetesen tájékozódni.  

Nem bizalmatlanság, de saját érdekünkben, a talajvédelmi szakértő megbízása esetén ragaszkodjunk a talajvédelmi szakértői jogosultságra vonatkozó nyilatkozat bemutatásához!


Friss hírek

2024. június 10, hétfő

Hamarosan mindenki számára elérhetővé válnak a Magyarországi talajok állapotát szemléltető a vizsgálati eredmények

Rövidesen minden érdeklődő számára elérhetőek lesznek a Magyarországon végzett talajvédelmi laboratóriumi vizsgálatok eredményei. Az adatok nagyban támogatják majd az egyik legfontosabb természeti kincsünkkel, a talajjal kapcsolatos kutatásokat, továbbá segítik a hazai talajaink állapotváltozásának nyomonkövetését is. A mintavételi pontok helyének rögzítése a továbbiakban kötelező lesz. A GDPR feltétel betartása ugyanakkor védelmet nyújt valamennyi mintaadó számára, őket hátrány nem érheti az adatszolgáltatás kapcsán.

Tovább >

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Aszály vis maiorrá nyilvánítása

Aszály vis maiorrá nyilvánítása

2009. június 22, hétfő

Az aszály által okozott károk igazolásáról

A földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter a nemzeti agrárkár-enyhítési rendszerről szóló 2008. évi CI. Törvény végrehajtásának szabályairól szóló 32/2009. (III. 31.) FVM rendelet 6. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a 2009. évi aszályt Magyarország teljes területére vis maiornak nyilvánította.

Az aszály vis maiorrá nyilvánítása következtében aszály káresemények esetén egyedi igazolás nem szükséges, tehát erre vonatkozóan bejelentési kötelezettség nincs. Minden egyéb, az agrárkár-enyhítési rendszer hatálya alá tartozó káreseményt a bekövetkeztét követő 10 napon belül jelenteni kell a területileg illetékes falugazdásznál.
A rendelet szerinti kárenyhítési igény alapja a tényleges hozamérték-kiesés lesz, a kárigényt október 20-ig kell benyújtani a területileg illetékes Megyei MgSzH Földművelésügyi Igazgatóságához.

 

 


Friss hírek

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Gyors megoldás aszály esetére: egynyári öntözés

Gyors megoldás aszály esetére: egynyári öntözés

2013. július 12, péntek

Hazánk időjárására az utóbbi években a rendkívüli változatosság jellemző. A 2010-es esztendőben a lehullott nagymennyiségű csapadék következtében létrejött erózió és belvíz a mezőgazdaságban jelentős terméskiesést okozott. A következő években azonban az egyenlőtlen csapadékeloszlás miatt a tenyészidőszakban vízhiány, és ezáltal aszály lépett fel. A versenyképes mezőgazdaság feltételei között a víz utánpótlás kiemelt szerepet kell, hogy kapjon.

Egy adott mezőgazdasági terület öntözésre való berendezése azonban több évre szóló beruházás, melyhez jelentős pénzügyi források szükségesek: a tervek elkészítése, a vízjogi létesítési és üzemeltetési engedély beszerzése, a műtárgyak kiépítése is időbe telik.


Magyarországon a működőképes öntözésre berendezett terület viszonylag kevés, azonban természetes emberi magatartás, hogy az aszályból eredő terméskiesést és károkat – a törvényi előírások betartásával – a gazdálkodók mindenképpen csökkenteni szeretnék.


A probléma megoldása érdekében 2012-től lehetővé vált az ún. egynyári öntözésre szóló üzemeltetési engedély kiadása.
 
Mit nevezünk egynyári öntözésnek?

 „Egynyári öntözés: egy öntözési idényben, közvetlenül felszíni vízből, ideiglenes szivattyúállással, maximum 120 mm/ha (1200 m3/ha) öntözővíz kijuttatása, legfeljebb 100 ha nagyságú területre”.

Hogyan kell kérelmezni és mi szükséges, az egynyári öntözésre szóló üzemeltetési engedély kiadásához?

Egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély abban az esetben adható, ha a kérelemben megjelölt, ugyanazon helyrajzi számú területre, illetve ugyanazon helyrajzi számú területen belüli részterületre öt éven belül egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély kiadására nem került sor.

Az egynyári öntözésre szóló kérelmet az illetékes vízügyi hatósághoz kell benyújtani.

A kérelemhez elegendő az öntözővíz minőségét megállapító – részletes talajvizsgálatokat nem tartalmazó – egyszerűsített talajvédelmi tervet mellékelni.
 
Mit tartalmazzon az egynyári öntözésre szóló kérelem?

  • 1. műszaki leírás

a) a vízkivétel helye: az öntöző- vagy belvízcsatorna és az annak vizét szolgáltató megnevezése, szelvényszáma vagy a vizet adó vízfolyás megnevezése és szelvényszáma vagy pedig a vizet adó tó, holtág, illetőleg tározó megnevezése,
b) az öntözendő terület településnevének és helyrajzi számának megadása, illetve adott helyrajzi számú területen belüli öntözni kívánt részterület esetén annak pontos lehatárolása,
c) az öntözés módja és megvalósítása, valamint az öntözendő terület nagysága, növénykultúrája,
d) a felhasználandó öntözővíz mennyisége (l/s, m3/év), valamint csúcsmennyisége (l/s) és az üzemelés napi leghosszabb időtartama;

  • 2. egyszerűsített talajvédelmi terv

Egyszerűsített talajvédelmi tervet kizárólag talajvédelmi szakértő készíthet. Talajvédelmi szakértőt a www.nebih.gov.hu weboldalon a Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet-védelmi Igazgatóság címszó alatt a Talaj szakterületen kell keresni. Ne feledkezzünk el arról, hogy a talajvédelmi terv készítése üzleti alapon történik.
 
Meddig érvényes az egynyári öntözésre vonatkozó engedély?

Az egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély a mezőgazdasági vízszolgáltató művek üzemeltetéséről szóló miniszteri rendeletben meghatározott, öntözés esetére szolgáló hasznosítási idényt követő hónap végéig hatályos.

Tisztában kell lennünk azzal, hogy az  egynyári öntözésre szóló vízjogi üzemeltetési engedély csak átmeneti megoldást jelent. Amennyiben vízigényes és nagy költség ráfordítású növénykultúrákat akarunk gazdaságosan termeszteni, abban az esetben mindenképpen célszerű megteremtenünk az állandó vízutánpótlás feltételeit.


Friss hírek

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Közlemény - Gyors megoldás aszály esetére: egynyári öntözés

Közlemény - Gyors megoldás aszály esetére: egynyári öntözés

2013. július 12, péntek

Hazánk időjárására az utóbbi években a rendkívüli változatosság jellemző. 2010-ben a lehullott nagymennyiségű csapadék, majd a következő években – az egyenlőtlen csapadékeloszlás miatt – az aszály okozott terméskiesést. A probléma megoldása érdekében 2012-től lehetővé vált az ún. egynyári öntözésre szóló üzemeltetési engedély kiadása.

Magyarországon a működőképes öntözésre berendezett terület viszonylag kevés, azonban természetes igény, hogy az aszályból eredő terméskiesést és károkat – a törvényi előírások betartásával – a gazdálkodók mindenképpen csökkenteni szeretnék.

De mit is nevezünk egynyári öntözésnek? Hogyan kérvényezhetjük, és mennyi időre szól az engedély?

A NÉBIH gazdálkodói tájékoztatójában ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak az érintettek.
A tájékoztató elérhető a NÉBIH
:

 

Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal
Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet-védelmi Igazgatóság


Friss hírek

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)

Aszály vis maiorrá nyilvánítása

Aszály vis maiorrá nyilvánítása

2009. június 22, hétfő

A földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter a nemzeti agrárkár-enyhítési rendszerről szóló 2008. évi CI. Törvény végrehajtásának szabályairól szóló 32/2009. (III. 31.) FVM rendelet 6. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a 2009. évi aszályt Magyarország teljes területére vis maiornak nyilvánította.

Az aszály vis maiorrá nyilvánítása következtében aszály káresemények esetén egyedi igazolás nem szükséges, tehát erre vonatkozóan bejelentési kötelezettség nincs. Minden egyéb, az agrárkár-enyhítési rendszer hatálya alá tartozó káreseményt a bekövetkeztét követő 10 napon belül jelenteni kell a területileg illetékes falugazdásznál.

A rendelet szerinti kárenyhítési igény alapja a tényleges hozamérték-kiesés lesz, a kárigényt október 20-ig kell benyújtani a területileg illetékes Megyei MgSzH Földművelésügyi Igazgatóságához.


Friss hírek

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

2024. június 4, kedd

Közlemény elveszett „zöld könyvről” (2024.06.04.)

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Osztályának tájékoztatása.

Tovább >

Átlagos (0 Szavazatok)