Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Tavaszi különlegesség a kucsmagomba
2019. április 18, csütörtök

Tavaszi különlegesség a kucsmagomba

Fókuszban az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok
2019. április 18, csütörtök

Fókuszban az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok

A Nébih radioanalitikai munkáját vizsgálta az Európai Bizottság
2019. április 17, szerda

A Nébih radioanalitikai munkáját vizsgálta az Európai Bizottság

Végjáték: kijutni a tojásból
2019. április 16, kedd

Végjáték: kijutni a tojásból

A tavaszi élelmiszerellenőrzés első félidejének mérlege: kevesebb súlyos jogsértés és bírság
2019. április 16, kedd

A tavaszi élelmiszerellenőrzés első félidejének mérlege: kevesebb súlyos jogsértés és bírság

Franciaország, Hollandia, Magyarország és Svédország közösen végzi a glifozát hatóanyag következő újraértékelését
2019. április 15, hétfő

Franciaország, Hollandia, Magyarország és Svédország közösen végzi a glifozát hatóanyag következő újraértékelését

Tűzgyújtási tilalom visszavonása az ország teljes területén
2019. április 15, hétfő

Tűzgyújtási tilalom visszavonása az ország teljes területén

Járműátvizsgálás során buktak le a Sajó halállományát fosztogató orvhalászok
2019. április 15, hétfő

Járműátvizsgálás során buktak le a Sajó halállományát fosztogató orvhalászok

Tájékoztatás az ügyfélszolgálat korlátozott elérhetőségéről
2019. április 15, hétfő

Tájékoztatás az ügyfélszolgálat korlátozott elérhetőségéről

Az erdei faválasztékot szállítókat is ellenőrzi a Nébih
2019. április 15, hétfő

Az erdei faválasztékot szállítókat is ellenőrzi a Nébih

Emelt mintaszámmal folytatódik idén a méhkockázati monitoring program
2019. április 15, hétfő

Emelt mintaszámmal folytatódik idén a méhkockázati monitoring program

Újabb hat halfaj fogási tilalma kezdődik április 15-én
2019. április 12, péntek

Újabb hat halfaj fogási tilalma kezdődik április 15-én

Készülni kell a tűzelhalás betegség megjelenésére az almatermésű gyümölcsösökben
2019. április 12, péntek

Készülni kell a tűzelhalás betegség megjelenésére az almatermésű gyümölcsösökben

Még nem késő védekezni a monília ellen
2019. április 11, csütörtök

Még nem késő védekezni a monília ellen

Kötelező, de jól felfogott érdekünk is a beporzó rovarok védelme
2019. április 10, szerda

Kötelező, de jól felfogott érdekünk is a beporzó rovarok védelme

Egyszerűbbé vált a jelentkezés az online ASP járványügyi képzésre
2019. április 8, hétfő

Egyszerűbbé vált a jelentkezés az online ASP járványügyi képzésre