Gazdálkodási napló "web-GN" és Nitrát adatlap
Gazdálkodási napló "web-GN" és Nitrát adatlappal kapcsolatos gyakran ismételt kérdések
-
Gazdálkodási napló "web-GN"
-
Kinek kell gazdálkodási naplót beküldenie?
A gazdálkodási napló pályázati felhívásokban meghatározott adattartalmát (Web-GN) az alábbi támogatási programok esetén kell elektronikusan ügyfélkapun keresztül beküldeni a Nébih részére:
1. agrár-környezetgazdálkodási kifizetés (AKG)
2. ökológiai gazdálkodás támogatása (ÖKO)
3. NATURA 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációs kifizetések
4. kompenzációs kifizetések a Természeti Hátránnyal Érintett Területeken (THÉT) (2022-ben nem indult)
5. Vízvédelmi célú nem termelő beruházások: vízvédelmi és vizes élőhely létrehozása, fejlesztése
6. Élőhelyfejlesztési célú nem termelő beruházások: tartós zöldugar telepítés, gyeptelepítés, méhlegelő telepítés -
Mikor kell a gazdálkodási naplót beküldeni?
A gazdálkodási naplót január 1. és január 31. között kell beküldeni. A határidő jogvesztő, azaz január 31. 24.00 óra után nincs lehetőség az adatszolgáltatás pótlására. Amennyiben január 31-e munkaszüneti napra eszk, akkor a benyújtási határidő a következő munkanap 24.00 óra.
-
A GN02, GN03, GN04, GN05 lapokon a MePAR blokkazonosító megadásánál 2016 év szerepel, hogyan kell helyesen kitölteni?
Ennek azaz oka, hogy az AKG és ÖKO támogatásoknál a kötelezettségvállalási időszak 2016-ban kezdődött. Ide az akkori blokkazonosítót kell beírni, és csak abban az esetben kell kitölteni az 1. illetve 2. változás mezőket, ha a kötelezettség vállalási időszak alatt az eredeti MePAR blokkazonosító megváltozik.
Mivel egy nyomtatvány kezeli az összes támogatásnál benyújtandó gazdálkodási naplót, ezért az egyéves támogatásoknál (NATURA 2000, THÉT) és a 2017-ben indult AKG támogatás esetén is a fentiek szerint kell kitölteni, azaz a 2016-os blokkazonosítót kell beírni, és az esetleges változásokat dokumentálni. -
Hogyan lehet a hasznosítási kód listában keresni?
A hasznosítási kód listában keresésénél a kódra lehet rákeresni, mivel az csak NAGYBETŰT és számot tartalmaz, ezért nagybetűt kell beírni a kereséshez. Például az ültetvény kódok esetén a nagy Ü lenyomására ugrik a listában a megfelelő helyre.
-
A szervestrágyával kijuttatott hatóanyag mennyiséget hogyan kell megadni?
A webGN GN02; GN04 lapoknál rögzítendő „szervestrágya kijuttatott hatóanyagok (kg/ha)” oszlopba a kijuttatott szervestrágya teljes hatóanyagtartalmát kell feltüntetni. A tápanyag-gazdálkodási terv készítése során, mivel a szervestrágya tápanyag-tartalmának csak egy része válik felvehetővé a növény számára az első évben, ezért számolni kell a hasznosulással, azaz csak 40%-ot kell figyelembe venni az első évben.
-
Az ősszel kijuttatott hatóanyagot hogyan kell feltüntetni?
A trágyázás adott növény kultúrára vonatkozik, a webGN-ben azonban a tárgyidőszak összes tevékenységét jelenteni kell, ezért az őszi vetésű növények alá kijuttatott trágyát már a következő évi főnövény hasznosítási kódjával külön sorban kell megadni. Mivel még nem került sor támogatási kérelem beadására a következő évi főnövényre, ezért nem ismert a kérelem szerinti táblasorszám, ekkor ideiglenes táblasorszámmal kell jelölni a területet és a következő évi TAGT lapon kell majd felvezetni.
-
A tápanyag-gazdálkodási terv rögzítésekor, ha két módszert kell bejelölni, hibaüzenetet ad a nyomtatvány, mi a teendő?
Két módszert csak ültetvény tematikus előíráscsoportok esetén lehet megadni, mert az előírások szerint levélanalízissel is ki kell egészíteni a tápanyag-gazdálkodási terv alapját képező vizsgálatokat. Ültetvény tematikus előíráscsoport megadása esetén csak figyelmeztető hibát (sárga jelzésű) ad a nyomtatvány, így beküldhető a gazdálkodási napló. A többi tematikus előíráscsoport esetén súlyos hibaként (kék jelzésű) jelzi az űrlap két módszer megadását, és nem küldhető be a gazdálkodási napló.
-
Be kell-e jelölni a 12%-os lejtőt, ha csak a MePAR blokk egy részét érinti a kötelezettség?
A kötelezettségek lehatárolása eltérő lehet. A kötelezettségeket a MePAR fizikai blokk alapján kell rögzíteni függetlenül attól, hogy a kötelezettségek lehatárolása foltszerű vagy egész blokkra terjed ki.
-
Bérlegeltetés esetén ki kell-e az állatállományra vonatkozó lapokat tölteni?
A bérlegeltetés vezetésére a GN-08 adatlapon kerül sor, a bérlegeltetett állatokat nem kell sem a GN-14, sem GN-15 adatlapokra felvezetni.
-
A gyűjtőcsomagokban forgalmazott növényvédő szereket hogyan kell rögzíteni a GN10 lapon?
A gyűjtőcsomagok kereskedelmi megfontolásból összeállított, egyenként engedélyezett növényvédő szerek együtt értékesített változatai. A gyűjtőcsomagban szereplő termékekre külön van megállapítva a dózis, illetve nem is feltétlenül egy permetezés keretén belül kerülnek felhasználásra. Ennek megfelelően a GN10 lapon a gyűjtőcsomagban szereplő egyes növényvédő szereket külön kell rögzíteni.
-
Az alábbi hibaüzenet jelenik meg, mi a teendőm?
„A GN00 lapon a „Név” mezőben különleges karakter (pl: & vagy’) megadása a beküldést nem teszi lehetővé, kérjük a nevet ezek nélkül adja meg.”
A fenti hibaüzenet csak figyelmeztető hiba, mert a különleges karaktereket mint pl: &, ’ - jel nem engedi be a rendszer.
Amennyiben a név nem tartalmaz különleges karaktert az adatlap beküldhető. -
A lenti hibaüzentet kaptam, de a regisztrációs számom helyes, mi a teendőm?
A(z) …. regisztrációs számot tartalmazó napló sikeresen beérkezett. Nyilvántartásunk szerint a naplóban feltüntetett névhez (…... nem a megadott regisztrációs szám tartozik. Kérjük, ellenőrizze a naplóban megadott regisztrációs számot.
A fenti hibaüzenet azért jelenik meg, mert az informatikai rendszer összeveti a naplóban szereplő nevet a Magyar Államkincstártól kapott kedvezményezettek listájával. Amennyiben a név nem abban a formában szerepel a listában, ahogy Ön a naplóba írta (ez akár kisbetű/nagybetű, rövidítés, plusz szóköz, ékezet… is lehet), akkor ezt a figyelmeztetést küldjük, hogy ellenőrizze a regisztrációs számot. Amennyiben a regisztrációs szám helyes, nincs további teendője.
-
Előző évi nyomtatványt hogyan tudom másolni?
Az ANYK keretprogramban az adatok menüre kattintva megjelennek a korábban beadott adatlapok. Ki kell választani az előző évi gazdálkodási napló adatlapot és a bal alsó sarokban a másolás készítése ikonra kattintva elkészül a másolata, majd a zöld pipa megnyomásával az adatszolgáltatási időszak is frissül az aktuális évre. Ezután szerkeszthető és a beadható az adatlap.
-
Előző évi xml-t hogyan tudom átmásolni?
Az előző évi xml állományt a keretprogram Adatok – XML állomány megnyitása szerkesztésre menüpontjával kell megnyitni. Ekkor megkérdezi a program, hogy a legújabb nyomtatvány sablon szerint kívánjuk-e megnyitni (természetesen előzetesen telepítenünk kell az aktuális nyomtatványt). Válasszuk az igen gombot. Miután betöltésre került az előző évi adattartalom az új sablonba, már csak az Adatok – Számított mezők újraszámítása gombot kell választani és a tárgyév is módosul az aktuális évre. Ezután a napló adatait változtathatjuk és a megszokott módon küldhetjük be.
-
A gazdálkodási napló benyújtására kötelezett ügyfél elhunyt, hagyatéki tárgyalás még folyamatban. Kinek kell az adatszolgáltatást teljesíteni?
Ebben az esetben a vélelmezett örökösnek kell benyújtani a gazdálkodási naplót és az akg@nebih.gov.hu e-mail címre megküldeni az elhunyt ügyfél és a vélelmezett örökös nevét regisztrációs számát.
-
-
Nitrát adatlappal kapcsolatos gyakran ismételt kérdések
-
Más regisztrációs számmal rendelkezők nitrát adatlapját miként tudom Önöknek megküldeni?
Az adatlapon fontos, hogy az adatszolgáltató adatai helyesen szerepeljenek, a regisztrációs szám is. A Nébih nem vizsgálja, hogy az adatbenyújtó ügyfélkapu regisztrációja megegyezik-e az adatlapon szereplő adatokkal. Az adatszolgáltatás teljesítése az adatszolgáltató és a benyújtó felelőssége.
-
Nitrogén műtrágya ill. szerves trágya sem lett szórva, a nyomtatványt ebben az esetben is küldeni kell?
Amennyiben nitrátérzékeny területen gazdálkodik kell adatszolgáltatást teljesíteni függetlenül attól, hogy használt-e fel trágyát vagy sem. Az adatszolgáltató adatain kívül az NT8 lapon a területre vonatkozó adatokat meg kell adni (hrsz, település, blokkazonosító, terület, termesztett növény) a kijuttatásra vonatkozó adatokat pedig üresen kell hagyni.
-
A nitrát jelentést ügyfélkapun keresztül lehet beküldeni, vagy van lehetőség papíralapon is?
Az adatszolgáltatást csak elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül lehet teljesíteni, a papíralapon beküldött adatlapokat nem áll módunkban elfogadni.
Az aktuális nitrát adatlap letöltéséhez és benyújtásához szükséges információ a https://anyk.nebih.gov.hu/NitratAdatlap oldalon található. -
Kell-e adatszolgáltatást teljesítenem, ha nitrátérzékeny területem nincs és csak néhány állatom van?
Amennyiben az állattartása meghaladja az egy háztartási igény méretét, az adatszolgáltatást teljesítenie kell. A vonatkozó rendelet értelmében vegyes állattartás esetén 5 számosállat, baromfitartás esetén pedig 3 számosállatot meghaladó mértékű állattartás minősül egy háztartási igényt meghaladó mértékűnek.
Számosállat: statisztikai, valamint üzemszervezési mértékegység, amely különböző fajú, fajtájú, korú és ivarú állatokat közös egységre hozva, együttesen fejez ki. A számosállat 500 kg élőtömegű állat vagy állatcsoport. Pl. átlagosan egy felnőtt szarvasmarha, két növendék marha 1 éves koron felül, négy borjú 1 éves koron alul, egy felnőtt ló, két csikó 1 éves koron felül, négy csikó 1 éves koron alul, 12 öreg vagy 24 fiatal juh, öt öreg vagy tíz süldő sertés. Ha az állatállományt számosállatra számítják át, átlagos összetételű állomány és nagyvonalú számítás esetében a következő szorzószámokat használhatják: ló 0,8, szarvasmarha 0,8, sertés 0,114, juh 0,07. -
Bérlegeltetés esetén kinek kell a nitrát adatszolgáltatást teljesíteni?
Bérlegeltetés esetén annak a földtulajdonosnak/földhasználónak kell a legeltetett állatokról is jelentenie, akinek a földjén a legeltetés történt.
-
Hogyan tudom az előző évi adatlapot másolni, ha új nyomtatvány kerül kipublikálásra?
A keretprogram „Szerviz – Technikai áttöltés új nyomtatványba” menüpontját kiválasztva a „Kiinduló adatállomány” mezőben a pontokra kattintva keressük meg a korábban beküldött nyomtatványt. A „Cél nyomtatvány megadása” mezőben válasszuk ki az MGSZH_NITRAT4 nyomtatvány sablont. Majd nyomjuk meg az „Áttöltés” gombot. Az adatok már az új nyomtatványban jelennek meg. Ezután az „Adatok – Számított mezők újraszámítása” menüpont segítségével adjuk meg a tárgyévnek megfelelő adatszolgáltatási időszakot. Szükség szerint végezzük el a módosításokat az adatokon és mentsük az adatlapot.
-
Az alábbi hibaüzenetet kaptam, mi a teendőm?
„TH-KTJ not found in database”
A hibaüzenet akkor keletkezik, amikor az NT2 lapon megadott TH KTJ azonosító és a további adatlapokon (NT3, NT4 vagy NT5) megadott TH KTJ azonosító nem azonos. Ellenőrizni kell a TH-KTJ azonosítókat! Amennyiben nem rendelkezik TH KTJ azonosítóval a mezőket üresen kell hagyni.
-