Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Új pályázati lehetőség az állatok egészségéért és jólétéért
2020. február 18, kedd

Új pályázati lehetőség az állatok egészségéért és jólétéért

Már elérhető a 2019-es BIONYOM adatszolgáltatás benyújtási felülete
2020. február 18, kedd

Már elérhető a 2019-es BIONYOM adatszolgáltatás benyújtási felülete

Új adatokkal frissült az EFSA élelmiszer-fogyasztási adatbázisa
2020. február 17, hétfő

Új adatokkal frissült az EFSA élelmiszer-fogyasztási adatbázisa

Visszavonta az Európai Bizottság a klórpirifosz és a klórpirifosz-metil hatóanyagok engedélyét
2020. február 13, csütörtök

Visszavonta az Európai Bizottság a klórpirifosz és a klórpirifosz-metil hatóanyagok engedélyét

Tofugyártó üzemben intézkedett a Nébih
2020. február 12, szerda

Tofugyártó üzemben intézkedett a Nébih

A rászorulókat segíti majd a lefoglalt, illegális eredetű tűzifa
2020. február 11, kedd

A rászorulókat segíti majd a lefoglalt, illegális eredetű tűzifa

7 éves a Nébih „Ételt csak okosan!” kampánya
2020. február 10, hétfő

7 éves a Nébih „Ételt csak okosan!” kampánya

Pécsi csapat győzelmével zárult a közétkeztetési szakácsverseny döntője
2020. február 7, péntek

Pécsi csapat győzelmével zárult a közétkeztetési szakácsverseny döntője

Újra időszerű a mezei pocok elleni védekezés
2020. január 31, péntek

Újra időszerű a mezei pocok elleni védekezés

Újra időszerű a mezei pocok elleni védekezés
2020. január 31, péntek

Újra időszerű a mezei pocok elleni védekezés

Mit kell tudni a növényvédő szerekről?
2020. január 29, szerda

Mit kell tudni a növényvédő szerekről?

Január 31-én lejár az élelmiszerlánc-felügyeleti díj befizetésének határideje
2020. január 28, kedd

Január 31-én lejár az élelmiszerlánc-felügyeleti díj befizetésének határideje

Útmutatókat készített a Nébih a szarvasmarha gümőkór elleni védekezéshez
2020. január 24, péntek

Útmutatókat készített a Nébih a szarvasmarha gümőkór elleni védekezéshez

Országszerte zártan kell tartani a baromfit
2020. január 22, szerda

Országszerte zártan kell tartani a baromfit

Mit jelent a növények védelme?
2020. január 21, kedd

Mit jelent a növények védelme?

Bezárt egy házhozszállítást végző pizzériát a Nébih
2020. január 21, kedd

Bezárt egy házhozszállítást végző pizzériát a Nébih