Vissza

A méhmérgezések hatósági kivizsgálásának rendje

A méhmérgezések hatósági kivizsgálásának rendje

A méhmérgezések hatósági kivizsgálásának rendje

A nem cél-szervezetek, így a beporzásért felelős élőlények - mint a méhek - védelme, valamint az eljárások gördülékenyebb lefolytatása érdekében a NÉBIH kialakította a növényvédelmi tevékenységből fakadó méhelhullások hatósági kivizsgálásának eljárásrendjét.

Méhmérgezés gyanúja esetén a méhésznek – jogszabályi kötelezés alapján - bejelentést kell tennie a hatóság felé. A bejelentést a pusztulásról a méhész a területileg illetékes megyei kormányhivatal élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatóságánál teheti meg, akár munkaszüneti napon is.

A bejelentés alapján a hatósági állatorvos helyszíni vizsgálatot végez, és mérgezési tünetek esetén értesíti a megyei növény és talajvédelmi igazgatóságot (megyei NTI).

A hatósági állatorvosból, a növényvédelmi felügyelőből és a méhegészségügyi felelősből álló vizsgáló bizottságnak a bejelentést követő 24 órán belül fel kell állnia, és szemlét kell tartania a méhpusztulás helyszínén illetve a méhpusztulást feltételezhetően okozó növényvédő szerrel kezelt területeken.

A helyszíni szemle során a hatósági állatorvos a bizottság jelenlétében méhkárbecslési jegyzőkönyvet készít, a méhegészségügyi felelős pedig mintákat vesz az elhullott méhekből, melyet méhegészségügyi és növényvédő szer analitikai vizsgálat céljából a hatósági laboratóriumoknak továbbítanak. Az eljárási költségek megelőlegezése a hatóságot terheli. Mindemellett a feleknek joga van az ellenmintát a NÉBIH laboratóriumokba, illetve bármely más laboratóriumba szállítani, saját költségén megvizsgáltatni.
 

Mintavétel a növényállományokból

A növényvédelmi felügyelő – a bizottság segítségével és a méhész nyilatkozata alapján – felderíti a méhpusztulás környezetében a vélelmezhetően méhekre veszélyes/kockázatos növényvédő szerrel kezelt, méhek által látogatott növényállományokat.

Ha a bizottság a méhpusztulás környezetében nem talál méhek által látogatott területet, a vizsgálatot kiterjeszti a méhészet körüli 3 km-es sugarú körre.

A növényi mintákat a növényvédelmi felügyelő vételezi. A mintavételi területek helyszínéről és számáról a bizottság véleményének figyelembevételével a növényvédelmi felügyelő dönt.

Ha a felek valamelyike további területek mintázását kéri, a mintavétel és a minták vizsgálati költségét a kérelmezőnek kell fedeznie.

A mintát kizárólag a növények azon részéből kell venni, amellyel érintkezhettek a méhek (virágok, virágzatok felszíne és – ha van - a virágzó aljnövényzet).

Abban az esetben, ha a méhpusztulás növényvédő szer elsodródás miatt történt, a mintákat az érintett területtel határos részeken kell venni.

A méhegészségügyi vizsgálatra szánt méhmintát a hatósági állatorvos, a szermaradék analitikai vizsgálatra szánt méhmintát valamint a növénymintákat a növényvédelmi felügyelő hűtve szállítja a vizsgáló laboratóriumokba.

A méhész, illetve a földhasználó hatósági mintákat – az ellenminták kivételével – nem szállíthat.
 

Technológiai ellenőrzés

A növényvédelmi felügyelő a mintavétellel érintett területeken és a földhasználók telephelyén technológiai ellenőrzést végez. Ellenőrzi a növényvédelmi dokumentációt és ellenőrzi, hogy a kezelések végrehajtásánál betartották-e a jogszabályokban illetve az engedélyezési okiratban előírtakat.
 

Laboratóriumi eredmények

A beküldött méhtetem mintákat a NÉBIH Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóságának (ÁDI) laboratóriuma valamint a NÉBIH Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet-védelmi Igazgatóságának (NTAI) növényvédőszermaradék-analitikai laboratóriumai vizsgálják.

A NÉBIH ÁDI a méhtetem minták méhegészségügyi állapota és a növényi és méhtetem minták szermaradék tartalma alapján összefoglaló értékelést ad ki, melyet megküld a megyei NTI-nek és a hatósági állatorvosnak.
 

Az NTI hatósági eljárása

Az NTI a laboratóriumi vizsgálatok befejezését követően, az összefoglaló értékelés birtokában dönt a hatósági eljárás megindításáról a földhasználóval szemben.

Ha az NTI a méhpusztulás kivizsgálása során felderített tények alapján nem indít eljárást, erről a hatósági ellenőrzéssel érintett személyeket és a bejelentőt írásban tájékoztatja.

Ha a méhpusztulás kivizsgálása során felderített tények alapján a növényvédelmi tevékenység nem felelt meg a jogszabályi vagy az engedélyokiratba foglalt előírásoknak, a megyei NTI értesíti a kezelés felelősét (növényorvos vagy földhasználó) az eljárás megindításáról.

Amennyiben az eljárás során bebizonyosodik, hogy az ellenőrzött növényvédelmi tevékenység nem felelt meg a növényvédő szer engedélyokiratának vagy a jogszabályoknak, a megyei NTI a kezelés felelősével szemben bírságot szab ki.

Ha egy adott növényállomány növényvédő szer tartalma összefüggésbe hozható a méhpusztulással, ezt a megyei NTI elsőfokú határozatában súlyosbító körülményként értékeli.

A hatósági eljárásban a méhpusztulást bejelentő méhész nem tekinthető ügyfélnek, bejelentőnek minősül.

Az elsőfokú döntés jogerőssé válása után az NTI a bejelentőt, vagyis a méhészt levélben tájékoztatja a döntés tartalmáról és irat betekintési jogáról. Az iratbetekintés során az érintett méhész minden, az eljárás során keletkezett dokumentumba betekintést nyerhet, az anyagokról másolatot kérhet.
 

Fellebbezés

Az NTI-nél benyújtott, de a NÉBIH-nek címzett fellebbezés esetén – mely mellékletében szerepel a fellebbezési eljárási díj befizetését igazoló bizonylat -, másodfokon a NÉBIH NTAI jár el.

Az elsőfokú döntéssel szemben kizárólag az ügyfél, vagyis a földhasználó nyújthat be fellebbezést, az, akivel szemben a hatóság meghozta döntését. Amennyiben a fellebbezés egy arra nem jogosulttól származik, az elsőfokú hatóság a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
 

A méhész kárigénye

Az érintett méhész kárigényét polgári peres eljárásban érvényesítheti. A kárigény igazolásához a kivizsgálás során keletkezett hatósági dokumentáció használható fel, vagyis az állatorvos által rögzített méhkárbecslési jegyzőkönyv, a minták laboratóriumi vizsgálati eredményei, az összefoglaló értékelés valamint – ha született – az elsőfokú határozat.


Átlagos (0 Szavazatok)

Friss hírek

Országos parlagfű helyzetkép (2018.07.26.)
2018. július 27, péntek

Országos parlagfű helyzetkép (2018.07.26.)

Országos parlagfű helyzetkép (2018.07.12.)
2018. július 16, hétfő

Országos parlagfű helyzetkép (2018.07.12.)

Országos parlagfű helyzetkép (2018.06.28.)
2018. július 4, szerda

Országos parlagfű helyzetkép (2018.06.28.)

Önkormányzati Parlagfű Bejelentő Rendszer
2018. július 3, kedd

Önkormányzati Parlagfű Bejelentő Rendszer

Egyéb parlagfű bejelentési lehetőségek
2018. július 3, kedd

Egyéb parlagfű bejelentési lehetőségek

Parlagfű Bejelentő Rendszer
2018. július 3, kedd

Parlagfű Bejelentő Rendszer

A Parlagfű Bejelentő Rendszerről általában és a státuszváltoztatás fontosságáról
2018. július 3, kedd

A Parlagfű Bejelentő Rendszerről általában és a státuszváltoztatás fontosságáról

Hatósági eljárás menete belterületen
2018. július 3, kedd

Hatósági eljárás menete belterületen

Hatósági eljárás menete külterületen
2018. július 3, kedd

Hatósági eljárás menete külterületen

Országos parlagfű helyzetkép (2018.06.15.)
2018. július 2, hétfő

Országos parlagfű helyzetkép (2018.06.15.)

Visszavont és lejárt érvényességű növényvédő szerek
2018. április 27, péntek

Visszavont és lejárt érvényességű növényvédő szerek

Légi növényvédelemhez hatósági engedéllyel rendelkező szervezetek
2018. április 24, kedd

Légi növényvédelemhez hatósági engedéllyel rendelkező szervezetek

Tájékoztatás a neonikotinoid hatóanyagú csávázószerrel kezelt kukorica és napraforgó területekről szóló bejelentések 2018. évi rendjéről
2018. április 12, csütörtök

Tájékoztatás a neonikotinoid hatóanyagú csávázószerrel kezelt kukorica és napraforgó területekről szóló bejelentések 2018. évi rendjéről

Korábbi EK műtrágya nyilvántartások
2018. március 5, hétfő

Korábbi EK műtrágya nyilvántartások

Tovább korlátozódik a klórpirifosz tartalmú növényvédő szerek felhasználása
2018. február 5, hétfő

Tovább korlátozódik a klórpirifosz tartalmú növényvédő szerek felhasználása

Környezettudatos felhasználók részére: növényvédelemben felhasználható, nem engedélyköteles termékek
2018. január 9, kedd

Környezettudatos felhasználók részére: növényvédelemben felhasználható, nem engedélyköteles termékek