A NÉBIH több területen is társadalmi célú kampányt indított szemléletformálás céljával. Ismerje meg mindet!

Ételt csak okosan!

Magyarországon minden 3. ember betegszik meg évente élelmiszer eredetű megbetegedésekben, melynek 70%-a a háztartásokban történik, az élelmiszerek nem megfelelő tárolása, feldolgozása során. Az ilyen jellegű megbetegedések évente több milliárd forint kiesést okoznak az államnak. Ennek súlyosságát és társadalmi jelentőségét felismerve a Nébih 2013 februárjában felvilágosító programot indított Ételt csak okosan! Élelmiszerbiztonságról mindenkinek címmel, amelynek célja a lakosság minél szélesebb körű tájékoztatása a tudatos vásárlástól kezdve a megfelelő konyhatechnikai módszereken át a biztonságos ételkészítésig.
Mivel a szemléletformálást nem lehet elég korán elkezdeni, ezért a program szárnyai alatt önálló részt Ételt csak okosan Gyerekeknek! címmel a kisebbeknek szóló információk. A gyerekek játékokon, érdekes cikkeken és recepteken keresztül ismerhetik meg a legfontosabb alapszabályokat. Idén március óta pedig óvodákban is tartanak tematikus foglalkozásokat a Nébih szakemberei.

Szabad a Gazdi

A 2013 decemberében indított Szabad a gazdi program célja a felelős állattartás szabályainak megismertetése a kutyát vásárló vagy örökbe fogadó emberekkel. A praktikus tanácsok, érdekes cikkek mellett a program 2015-ben bővült a Látótárs projekttel, amely a vakvezető kutyák kiképzésének folyamatát mutatta be egy vakvezető kutya életének a születésétől a kiképzés végéig történő követésével.

 

Szupermenta

A NÉBIH felvállalta, hogy egy új szemléletű, független, hiteles fogyasztói kommunikáció részeként rendszeresen bevizsgál különböző, nagyobb társadalmi réteget érintő termékcsoportokat, segítve ezzel a vásárlók döntését. Az eredményeket egy saját online felületen, a www.szupermenta.hu weboldalon ismerteti rendszeresen. A terméktesztek különlegessége, hogy olyan komplex vizsgálat áll mögöttük, amelyek a termékek a NÉBIH nemzeti referencia laboratóriumaiban végzett vizsgálatait is tartalmazza.

 

Maradék nélkül

Hazánkban évente mintegy 1,8 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezik, aminek jelentős hányada – körülbelül harmada – a háztartásokban termelődik. A legfrissebb adatok alapján ez megközelítőleg 68 kg élelmiszerhulladékot jelent fejenként, éves szinten. Bár ez a mennyiség elmarad néhány szélsőségesen pazarló országtól – mint amilyen az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország –, a hazai vásárlók kosarának mégis meghatározó részét teszi ki.
Az élelmiszerhulladékok esetében azonban olyan problémával állunk szemben, amelynek megoldásához kivételesen nem több pénzre, hanem mindössze több figyelemre lenne szükség. A Nébih Maradék nélkül programjának feladata, hogy tudatosítsa a vásárlókban, hogyan tehetnek többet a környezetükért, a tudatos és biztonságos élelmiszervásárlás, tárolás és kezelés segítségével.
A Maradék nélkül kampánynak iskolai programja is van: az általános iskolásoknak szóló foglalkozásokon a hivatal szakemberei interaktív formában beszélik át a témát a gyerekekkel, de a tematikus tankönyvet, a munkafüzetet és a tanári kézikönyvet bárki ingyenesen letöltheti a kampány weboldaláról.

 

A NÉBIH több önálló honlapot hozott létre kiemelten fontos témáknak teret engedve.

Ne habozz! - A veszettségről szól a NÉBIH új figyelemfelhívó kampánya

A kampány célkitűzése, hogy a lakosság felismerje a betegségre utaló tüneteket és jelentse a veszettségre gyanús állatokat az állategészségügyi hatóság felé, ugyanakkor a városokban is egyre gyakrabban megjelenő, egészséges rókák ne okozzanak felesleges riadalmat.

A kampány fő üzenete: „Ha olyan rókát vagy egyéb vadállatot lát, amely hagyja magát néhány lépésre megközelíteni, vagy támadó magatartást mutat, esetleg róka, vagy más vadállat tetemét találja meg, értesítse a helyileg illetékes állategészségügyi hatóságot, vagy hívja a NÉBIH zöldszámát, a +36 80 263 244 telefonszámot!”

ÉLBS - Élelmiszerlánc-biztonsági Stratégia 2013-2020

A stratégia célja, hogyaz élelmiszerlánc termékei mindenkor egészségesek, kiváló minőségűek és biztonságosak legyenek, valamint azok előállítása, kereskedelme, felhasználása vagy fogyasztása során az emberek és a társadalom magas fokú tudatosságot és felelősséget tanúsítson, magában foglalva az összes élelmiszerlánc-szereplőt, így a vállalkozásokon és hatóságon túlmenően a médiát, a politikát, a szakmai, a civil, az oktatási és a tudományos szerveket egyaránt.

TUHIR

A turista állami horgászjegy honlapján (https://tuhir.nebih.gov.hu/ ), egy felületen megtalálható minden, ami a 90 napos turista állami horgászjegy kiváltásához szükséges:
• állami turista horgászjegyhez szükséges tananyag
• online kitölthető teszt
• horgászjegy igénylése, bankkártyás fizetési lehetőség.

 

Erdőtűz-megelőzési projekt

A Firelife Erdőtűz-megelőzési projek a magyarországi erdőtüzek megelőzéséről, a tűzgyújtási szabályokról és a tűzgyújtási tilalmakról ad információt.

 

 

 

Helyből jobb

A világ számos pontjához hasonlóan a magyar vásárlók körében is egyre nagyobb az érdeklődés a helyben termelt, helyben készült termékek iránt. A termelői piacok és a helyi termék-védjegyek száma az elmúlt években jelentősen gyarapodott, a piacok látogatottsága és a termékek kedveltsége is nőtt. A Helyi termék program célja, hogy a vásárlókat megismertesse a helyi termékekkel.