Vissza

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások
2018. június 14.

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 




Friss hírek

Kitart a kánikula – fokozottan vigyázzunk állatainkra!
2018. augusztus 8, szerda

Kitart a kánikula – fokozottan vigyázzunk állatainkra!

Európa-szerte terjed az afrikai sertéspestis
2018. augusztus 7, kedd

Európa-szerte terjed az afrikai sertéspestis

Azonnal felfüggesztette egy balatoni büfé tevékenységét a Nébih
2018. augusztus 7, kedd

Azonnal felfüggesztette egy balatoni büfé tevékenységét a Nébih

Mítoszokat gyűjt a Nébih
2018. augusztus 6, hétfő

Mítoszokat gyűjt a Nébih

Jogosult erdészeti szakszemélyzeti továbbképzését szervez a Nébih
2018. július 31, kedd

Jogosult erdészeti szakszemélyzeti továbbképzését szervez a Nébih

Július 31-e az élelmiszerlánc-felügyeleti díj befizetési határideje
2018. július 30, hétfő

Július 31-e az élelmiszerlánc-felügyeleti díj befizetési határideje

Újabb jelentős enyhítés az ASP miatti ukrán korlátozásokban
2018. július 27, péntek

Újabb jelentős enyhítés az ASP miatti ukrán korlátozásokban

Tűzgyújtási tilalmat rendeltek el két megyében
2018. július 27, péntek

Tűzgyújtási tilalmat rendeltek el két megyében

Sütemény-webáruházzal szemben intézkedett a Nébih
2018. július 26, csütörtök

Sütemény-webáruházzal szemben intézkedett a Nébih

ASP-t mutattak ki egy romániai házisertés-állományban
2018. július 23, hétfő

ASP-t mutattak ki egy romániai házisertés-állományban

Magyar ebfajták tervezett rendezvényei
2018. július 20, péntek

Magyar ebfajták tervezett rendezvényei

Gyenge termés várható a népszerű kajsziból
2018. július 19, csütörtök

Gyenge termés várható a népszerű kajsziból

Enyhítés az ASP miatti szigorú ukrán intézkedésekben
2018. július 16, hétfő

Enyhítés az ASP miatti szigorú ukrán intézkedésekben

Sokak új kedvence, az áfonya
2018. július 16, hétfő

Sokak új kedvence, az áfonya

Ismét talajvizsgálatokkal támogatta a Nébih az iskolakert programot
2018. július 13, péntek

Ismét talajvizsgálatokkal támogatta a Nébih az iskolakert programot

Új telephelyre költözik az Állattenyésztési Laboratórium és a Szaporítóanyag Depó
2018. július 13, péntek

Új telephelyre költözik az Állattenyésztési Laboratórium és a Szaporítóanyag Depó