null Középpontban a termékvisszahívások

Középpontban a termékvisszahívások

2018. június 14, csütörtök

Jelentős és „forró” témáról, a termékvisszahívásokról szólt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) második Kerekasztal rendezvénye. A gondolatébresztőnek szánt beszélgetésen az előállítói és a kereskedői oldal mellett jelen volt a vásárlókat képviselő civil szféra, valamint a jogalkotói és a hatósági terület képviselői is. Az esemény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló.

A problémás élelmiszerek vásárlóktól történő visszagyűjtését választotta második Kerekasztal rendezvényének témájául a Nébih. A 2018. június 12-én, Budapesten megrendezett eseményen mintegy 40 szervezet képviselő vettek részt, hogy megvitassák, valóban a vállalkozások rémeként kell-e tekinteni a termékvisszahívásokra.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak többek között jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapaszalt visszahívási arányokat a RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy a magyar lakosok mintegy 80%-a a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

A témakört körüljáró kerekasztal beszélgetés résztvevőiként többek között a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és –forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és hatóság képviselői osztották meg tapasztalataikat. A rendezvény egyik legfontosabb tanulsága, hogy az eredményes termékvisszahíváshoz egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló. Utóbbi csoport, azaz a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy az emberek megismerjék az alapfogalmakat (például forgalomból történő kivonás és visszahívás közti különbség). A résztvevők közös feladatként határozták meg továbbá a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának lakossággal történő jobb megismertetését is, amelyben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszervállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos ugyanis, hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető. Kiváltképp igaz ez a vállalkozások önellenőrzésének eredményeként történő önkéntes termékvisszahívásokra.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok jelentős része ugyanis a médiából tájékozódik. Az objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás kulcsfontosságú, hogy ne alakuljon ki feleslegesen „pánikhelyzet” egy-egy termékvisszahívás kapcsán.

Hazánkban, ahogy arra a felmérés is rámutatott, a lakosság egyértelműen elvárja a hatóság aktív közreműködését a termékvisszahívások kapcsán. Ezen elvárás minél magasabb szintű teljesítése érdekében a Nébih jövőbeni tervei között szerepel – az érintett vállalkozásokkal együttműködve – egy olyan nyilvános felület létrehozása, ahol mind a lakosok, mind a piaci szereplők átlátható módon tájékozódhatnak az élelmiszerláncot érintő aktuális visszahívásokról.

Kapcsolódó anyagok:
A közlemény letölthető formában
Termékvisszahívás vásárlói szemmel – A Nébih reprezentatív felmérése (előadás)
A kerekasztal résztvevői, programja
A rendezvényen készült fotók

 



Friss hírek

2024. április 22, hétfő

Figyelem: Sok használt növényvédő gép tanúsító matricája lejárhatott a közelmúltban

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) figyelmezteti a növényvédő gépet üzemeltető termelőket, hogy a kötelező felülvizsgálati rendszer bevezetése óta már másodszor volt esedékes az 5 évnél idősebb gépek 3 évente kötelező műszaki felülvizsgálata. Ha egy permetezőgép nem felel meg az előírásoknak, a hatóság a munka beszüntetésére kötelezheti a gazdálkodót, valamint pénzbírságot is kiszabhat.

Tovább >

2024. április 22, hétfő

Vegyes eredményekkel és számos szankcióval zárult az idei tavaszi szezonális ellenőrzés

Március 1. és április 1. között tavaszi szezonális ellenőrzés zajlott az egész országban. A Nébih irányításával az élelmiszerlánc-felügyeleti szervek 2420 ellenőrzést végeztek, több mint 15 millió forint értékben szabtak ki bírságot, és mintegy 13 tonna élelmiszert vontak ki a forgalomból. A hatósági felügyelők leggyakrabban higiéniai, nyomonkövethetőségi és a dolgozók egészségügyi alkalmasságával kapcsolatos hiányosságokat tapasztaltak. Laboratóriumi vizsgálat céljából a húsvéti időszak népszerű termékeit: a tormákat és a sonkákat vették górcső alá. A cél az volt, hogy az ünnepek alatt is kizárólag biztonságos élelmiszerek kerüljenek a családok asztalára.

Tovább >